Tenker å oppgradere litt, erfaringer ønskes

Pr. i dag benytter jeg følgende:
*Hjemmelaget meskekar bestående av to gjæringsdunker fra Europris hvor den ene "er falsk bunn"
*36L kjel fra Bryggselv
*7kw(?) gassbrenner
*60l konisk gjæringstank
*Vanlig kjøler, rustfri

Har forøvrig også anskaffet en nokså kraftig pumpe fra Biltema som jeg benytter til CIP, men det er vel av mindre betydning i denne sammenhengen.

I dag brygget jeg for første gang alene med akkurat dette oppsettet, og merker at ihvertfall før jeg har fått pumpe for pumping av vørter (det er på vei fra det store utland), blir det litt i tyngste laget å håndtere kjelen.
Ifm større gjæringstank prøver jeg å utnytte ihvertfall litt av denne kapasiteten og har gått opp i batchstørrelse slik at kjelen er breddfull når jeg starter kokinga.
Når jeg bruker gass står jeg også utendørs, og det er helt nødvendig å flytte kjelen både etter mesking og når vørteren skal over i gjæringstanken.

Sitter og tenker litt på hva jeg kan gjøre med dette, og forsåvidt om jeg trenger å gjøre noe når pumpa kommer...


Jeg ønsker ikke å ha noe som bruker lengre tid på å oppnå kok, samtidig vil jeg tro effektiviteten er noe bedre med f.eks induksjon..
Er det noen her som har erfaring med induksjon og batcher over de vanlige 20-25 litrene?
Med en flyttbar induksjonsplate kunne jeg nemlig gjort all bryggingen på vaskerommet helt uten å flytte på noe som helst underveis :)
Alternativet er å gå opp enda litt i batchstørrelse og bygge en rigg, men da blir det utendørs, og jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av kjølevannet på vinteren..

Er det noen som har noen erfaringer/tips å komme med?
 
Vårt bryggeoppsett består av 65 liters plastkar(polypropylen) fra IKEA, isolert med bobleplast, med kuleventil fra Clas Jørans med tilhørende nippel og gjennomføring til bazookafilter. Kjelen er en 76l fra Bryggselv, tykkbunnet sådan. Den fungerer helt optimalt.

Jeg bruker en krabbekoker med 2bars regulator fra Tools. http://catalog.no.toolstore.com/#/?article=V50-5262935- <- den til høyre.
Visstnok skal man bruke vanlig 30mbar regulator til en vanlig krabbekoker, men det gir altfor lite futt. Med 0-2bars regulator kan du få så mye mer ut av den.

På dette oppsettet bruker jeg rundt 40 minutter for å nå 75c til mesking og 40 minutter fra 60c til kok noe som er helt akseptabelt for rundt 70 liter. :)

Hvis du skal bruke gassbrenneren inne så anbefaler jeg å sette den på en steinhelle eller lignende på et bord. Det fungerer ganske greit. Husk lufting! :)
 
Du finner masse om Caso 3,5 kW induksjonsplate med et søk. Den duger flott til alt du kan få plass til i kjelen din.
 
Tusen takk for svar begge to :)

Mats Ø: Har du brukt gass innendørs? I tilfelle, er det brukbart med f.eks et åpent kjellervindu like ved kjelen?

Skal søke opp litt info om den induksjonsplata også. I utgangspunktet synes jeg 3,5KW virker lite, spesielt om jeg med tid og stunder går ytterligere opp i batchstørrelse, men skal aldri si aldri.
 
Vi bruker 56liter kjele med Caso 3600w plate.. Den holder rundt fin kok på 50liter..
Vi bruker da en varmestav på 2000w for å nå koketemp raskere, men denne trengs ikke etter kok er oppnådd ☺
 
Mats Ø: Har du brukt gass innendørs? I tilfelle, er det brukbart med f.eks et åpent kjellervindu like ved kjelen?

Gassen er tyngre enn luft, så et vindu oppe på veggen hjelper lite. Skal du brygge med gass inne, er utstyr med flammevakt og evt en gassalarm ganske lurt.
 
Her er iallefall min erfaring og framgangsmåte

Oppsettet består av:

- 1 kokekjele(78L) m/ 2x3Kw,
-1 meskekjele (50L)
- 1 gjæringsdunk(60L)
- Stor pumpe
- Liten pumpe

Varmeelement direkte i kjelen er billigere og langt raskere.

Litt om hvordan jeg gjør det under brygging:

1) Varmer opp meskevannet i kokekjelen
2) Pumper vannet over til meskekjelen og starter mesking
3) Varmer opp skyllevannet i kokekjelen mens mesking foregår
4) Pumper skyllevannet over i gjæringskaret når meskingen nærmer seg ferdig
5) Starter skylling ved å pumpe varmtvannet fra gjæringskaret over mesken, mens jeg tapper over i kokekjelen
6) Under skylling setter jeg på varmelement i kokekjelen og starter oppvarming til kok, ved endt skylling koker det i kjelen
7) Desinfiserer gjæringskaret og fyller det ved endt kok og avkjøling.

Dette er selvfølgelig bare en av mange måter å gjøre det på, men her kommer jeg unna med bare 2 kokekjeler.
 
Takker så mye for flotte innspill her :)

Jeg tror jeg kommer til å gi en sånn induksjonsplate en sjans.
Klarer den å holde kok på 50 liter er den god nok for meg! Jeg sliter allerede med å drikke unna alt jeg brygger, så det er begrenset hvor mye jeg kommer til å gå opp i batchstørrelse, hehe...


PS:
Jeg har tenkt litt på kjølinga i det siste.. Den kjøleren jeg har er forsåvidt vel og bra, men sist jeg brygget tok det litt vel lang tid å få ned tempen.. Fikk en idè om å bruke denne ned til f.eks 30-40c, whirlpoole, og så ta ned de siste gradene med f.eks en platekjøler. Når jeg uansett skal ha pumpe kan jeg jo like greit bruke den til flere ting :)
På den måten vil jeg slippe masse trub inn i platekjøleren, men jeg drar kanskje med meg cold break over til gjæringstanken?
 
Du finner masse om Caso 3,5 kW induksjonsplate med et søk. Den duger flott til alt du kan få plass til i kjelen din.

På en 16A sikring kan jeg bruke 3,5kW uten at det blir mørkt? Elektro merker jeg at jeg skulle lest mer av...Det jeg egentlig spør om er max. belastning av en 16A sikring uten spiker??
 
På en 16A sikring kan jeg bruke 3,5kW uten at det blir mørkt? Elektro merker jeg at jeg skulle lest mer av...Det jeg egentlig spør om er max. belastning av en 16A sikring uten spiker??
Hei

Maks belastning blir A x V = W så ved 240 V x 16 A = 3840 W. Men avhengig av reelle volt i anlegget ditt som kan være fra 210-240 v ( har vært ute for en helt nede i 210v i støpselet). Du er også avhengig av ikke noe annet er tilkoblet i samme kurs ved samme tid.

Easybrew
 
Tilbake
Topp