Tips til en God gjennomgang til rund mesketønne

Hei

Jeg har en mesketønne type slik: http://www.ebay.com/itm/TEN-GALLON-...34?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19eaa34ca6
Jeg har brukt denne ett års tid og er egentlig veldig fornøyd, det har kommet et par dråper i ny og ne og nå som jeg kobler opp HERMS opplegget mitt blir slangen litt tung slik at den drar ned koblingen litt slik at det lekker. Når jeg holder koblingen opp så lekker det ikke, men jeg har ikke mer å stramme på inni på mutteren da tønna er rund og den da tar imot på sidene. Jeg lurer litt på om det finnes en god løsning? Har prøvd å google etter tykk silikon o-ring evt en hul silikon o-ring som kan presses sammen litt slik at det ikke lekker.

Har noen noe gode tips å dele? Vil unngå å bruke silikon på tube, må ha noe som jeg kan skru fast med pakning, noe som holder.
 
Hva består gjennomføringen din av? O-ringer, muttere etc.

Bruker selv labb-dunker, de er jo også runde men kommer ikke en dråpe ut av mine gjennomføringer.

Du har ikke for kort slange da, slik at den drar i gjennomføringen?
 
Miguel skrev:
Hva består gjennomføringen din av? O-ringer, muttere etc.

Bruker selv labb-dunker, de er jo også runde men kommer ikke en dråpe ut av mine gjennomføringer.

Du har ikke for kort slange da, slik at den drar i gjennomføringen?

O-ring ja, men dunken er jo rund, så jeg får ikke klemt skikkelig igjen. Skulle prøvd med en større og mykere silikonring, men det var ikke lettå få tak i.
 
kintii skrev:
Miguel skrev:
Hva består gjennomføringen din av? O-ringer, muttere etc.

Bruker selv labb-dunker, de er jo også runde men kommer ikke en dråpe ut av mine gjennomføringer.

Du har ikke for kort slange da, slik at den drar i gjennomføringen?

O-ring ja, men dunken er jo rund, så jeg får ikke klemt skikkelig igjen. Skulle prøvd med en større og mykere silikonring, men det var ikke lettå få tak i.

Er det 1/2" du skal ha o-ringen rundt? Kan sende deg etpar i posten (har ikke så mange igjen selv) Hvis de funker så kan du bestille flere, er grisebillig fra oringsandmore. Mine er 3/16" tykkelse, altså tykkere enn de ma pleier å få med fra bryggebutikker. Mine er 78a, det er standard duro, men tror det er mer tykkelsen det står på.
 
Men fortsatt, fortell hva gjennomføringen består av. Det kan være stor forskjell på å fjerne/bytte ut en bit har jeg erfart.
 
Kanskje Katla på Bryggmakker har noe som kan brukes.
Er o-ring tettningen på utsiden av tønna kan du kanskje bruke underlagskive som har litt mindre ytterdiameter enn mutteren
og ha denne mellom mutter og tønne på innsida.
Du kan evt også slipe litt av skiva hvor den først vil treffe tønna.

Mvh
 
Og, når du strammer gjennomføringen din bør dette gjøres fra innsiden. Hvis ikke så drar man ofte med seg o-ringen rundt og den blir deformert.
 
Tilbake
Topp