To nye etiketter... :)

Dobbel berliner weisse. Bringebær oppå granaten til Hop Grenade. Layrs og Over, ganske kjapt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dobbel berliner weisse :) Bare uppa du OG til rundt 1.050? Blir det ålreit? Gjæret som vanlig? Ferdig på et par-tre måneder? :)
Begynte på 1070, men melkesyrebakteriene spiste nok til å OG ned til 1058 på fire dager på 40 grader. PH-stripene viste under 3.5. Ble ganske surt, tilsatte 250g laktose uten at det ble søtt. Bra fornøyd, ja, men skal eksperimentere mer med mindre surhet, kanskje en sur starter uten å syrne hele batchen. Har 2L syrnet ananasjuice nå som skal oppi en brett-IPA.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Begynte på 1070, men melkesyrebakteriene spiste nok til å OG ned til 1058 på fire dager på 40 grader. PH-stripene viste under 3.5. Ble ganske surt, tilsatte 250g laktose uten at det ble søtt. Bra fornøyd, ja, men skal eksperimentere mer med mindre surhet, kanskje en sur starter uten å syrne hele batchen. Har 2L syrnet ananasjuice nå som skal oppi en brett-IPA.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sikker på at det var melkesyrebakteriene?

Intressant tråd her:

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=538153
 
Har sett den diskusjonen på facebook-gruppen milk the funk, men er ikke overbevist. Ikke at jeg forstår det vitenskapelige bak det, men det ser ikke ut til å være full enighet blant de som har peiling. Denne siden tyder på at 100% lakto-utgjæring ikke er mulig, men i mitt tilfelle var den kun 17%. http://www.milkthefunk.com/wiki/100%_Lactobacillus_Fermentation Denne ser ut til å antyde noe annet http://www.themadfermentationist.com/2012/06/100-lactobacillus-berliner-weisse.html?m=1

De variantene som er i Biola er homofermentative, så det måtte i så fall ha lurt seg inn noe villgjær, men det var ingen bobler eller tegn til skum, så jeg tviler på det. Alt ble siden kokt vekk uansett, og etter det utkonkunkurrerer vanlig gjær det meste. Ble bra til slutt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det skal sansynligvis godt gjøres å lage en ren lacto kultur når hverken Wyeast eller White Labs klarer det.......

Uansett, det viktigste er jo at det smaker bra til slutt :)
 
Kanskje, men de resultatene til Lance, som viste 1040 til 1033, tilsvarer jo også 17% utgjæring, så det er ikke umulig at det var kun bakterier som dro den ned fra 1070 til 1058.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er jo så mange stilige og gjennomførte etiketter her at det er til å få prestasjonsangst av! Jeg/vi belager meg på Word og triste ordspill :rolleyes: "Iiiiiit's time for Can You Spot the Pun?" (se for dere en amerikansk game show host når dere leser det)


Hoppy summer wit Eivind and Kristian.png Hopsburgsk lager.png Plz, lizm.png Witgeinstein.png
 
Etter to års pause er jeg endelig i gang med brygging igjen. De to første batchene koser seg i kjelleren mens jeg utålmodig forbereder meg på å smake. Snipe er en APA løst basert på Lucky Jack, og Optimist er en variasjon av denne igjen med Kotahu i stedet for Citra. Og med Safale S-04 i stedet for White Labs California Ale. Neste runde blir en juleøl.

Laget i Illustrator:
NyOc6QZ.png
Lf1wBSJ.png
 
En ting som raskt blir tydelig etter at man har kastet seg over ølbrygging er at man trenger noe å fylle tiden med mens det putrer i gjæringskaret. En ting er da å lage etiketter. Er jo fantastisk mange flotte og proffe etiketter og se her! Så her kommer mitt første bidrag. Det er til min batch #2, en ESB Spitfire klone.bitterbear.jpg bitterbear.jpg
 
Tilbake
Topp