Tråden for dumme spørsmål.

Nei, SG målinger før kok ( boil gravity,BG) er lavere. Under kok fordamper vann og sukkerkonsentrasjonen blir gradvis høyere og SG stiger. Ved kok slutt har du høyest SG, denne verdien er det vi kaller OG, altså SG ved pitch av gjæren.
Avhengig av din fordampning stiger typisk SG med 10-13 poeng under kok.
 
Nei, SG målinger før kok ( boil gravity,BG) er lavere. Under kok fordamper vann og sukkerkonsentrasjonen blir gradvis høyere og SG stiger. Ved kok slutt har du høyest SG, denne verdien er det vi kaller OG, altså SG ved pitch av gjæren.
Avhengig av din fordampning stiger typisk SG med 10-13 poeng under kok.
Oj, fantastiske nyheter, takk! Trodde jeg skulle stille til sommerfesten med 3% pils, men da lover det bedre :)
 
Når får jeg skyllestopp ved bruk av hvetemalt? 60-70 80%?
Laget en rug ipa i dag og avrenningen ble for liten med 40% rug. Fire liter pr time setter tolmodigheten på prøve.
Men,
har alt for mye hvete som skulle ha vært brukt opp og vil helst unngå partiskylling.
Rugipa'en lignet til forvekslig lys brun saus etter at den var kommet i karet :)
 
Har en pils som kjøles ned nå etter kok, men skulle gjerne lagt meg tidlig idag.. Vil det ha noen konsekvenser på ølet om jeg kjøler det ned til si 20-30 grader, setter det i øleskapet, og hiver i gjæret imorgen tidlig, så jeg er sikker på at jeg pitcher i riktig temperatur? Eller er det kanskje verdt å være litt ekstra trøtt imorgen? :)
 
Vær litt ekstra trøtt imorgen du, pitching og risting tar bare 5min når du allikevel har fått det på dunk.

Ser Glenn kom meg i forkjøpet, han har mye mere peil enn meg. Mulig det går helt fint, men jeg ser ikke helt gevinsten med å spare 5min?
 
Sist redigert:
Vær litt ekstra trøtt imorgen du, pitching og risting tar bare 5min når du allikevel har fått det på dunk.

Ser Glenn kom meg i forkjøpet, han har mye mere peil enn meg. Mulig det går helt fint, men jeg ser ikke helt gevinsten med å spare 5min?
Endte opp med å pitche. Nytt utstyr, ble kjølt litt kjappere enn sist jeg husket :rolleyes:

Nytt spørsmål! Har nettop flaska, ser det er litt skum i flaskene, sett på bildet under. Er det normalt? Ble flasket kun for noen timer siden.
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 94
Endte opp med å pitche. Nytt utstyr, ble kjølt litt kjappere enn sist jeg husket :rolleyes:

Nytt spørsmål! Har nettop flaska, ser det er litt skum i flaskene, sett på bildet under. Er det normalt? Ble flasket kun for noen timer siden.
Ikke noe å bekymre seg for igrunn. Det er bare gjæret som jobber.
Men, for sikkerhets skyld, sjekk at korkene dine er tette, flere har opplevd lignende symptomer ved utette korker. (Men det så ut som alle var like, så jeg tviler)
 
Nydelig trådnavn:)
Føler at her kan man virkelig komme med alskens spørsmål:p

Men jeg har to gjæringskar, for fikk kjøpt meg et til. Det har tappekran og jeg har kjøpt passende flaskefyller til den.
Problemet nå er at jeg før har lånt en autohevert med flaskefyller av en kompis, men han er på ferie nå.
Hvordan kan jeg få "stukket" om fra ene til det andre?
Kan jeg f.eks flaske det karet med kranen på dag 1, vaske godt med starsan og rett og slett hele innholdet fra kar uten kran oppi det med kranen og da tappe dagen etter, med tanke på at det vil jo da bli sykt mye grums.!?
 
Å "helle" noe som helst når det er underveis eller ferdiggæret = ødelagt øl i løpet av veldig kort tid pga oksidering. Jeg ville bare smurt meg med den tålmodigheten som trengs for å få tak i en hevert.
 
Å "helle" noe som helst når det er underveis eller ferdiggæret = ødelagt øl i løpet av veldig kort tid pga oksidering. Jeg ville bare smurt meg med den tålmodigheten som trengs for å få tak i en hevert.

kan en hevert være så enkelt som at jeg kjøper meg en lang nok slange og "stikker" om til karet med tappekran?
Vis så, bør karet med tappekran vaskes først? Er samme brygg på begge karene.
 
Ja til første spørsmålet ditt, men hvis du ser på pris/funksjonabilitet er det "billigere" å bare kjøpe en autovevert med en gang.

Men uansett, skal du få hevert prinsippet til å fungere uten å risikere å infisere noe så bør du legge slangen i noe saniterende først, klorløsning/starsan eller noe, sammen med noe du kan blokkere tuten på slangen med, oppvaskhanske eller noe. For å få hevertprinsippet til å fungere må du legge mesteparten av slangen i ølen din, blokkere utgangen, putte ene tuten i karet du skal ha olet til, og så slippe tuten, ellers får du det ikke til å flyte.

Skjønner ikke hva du spør om, skal du flytte øl fra et kar til et annet kar som allerede inneholder øl?
 
Alt må vaskes :)
Kjøp hevert. Det er billig, og du trenger det som en del av standardutstyret ditt.
Ikke bruk en slange du suger opp øl for så og helle. Ingen munner er uten bakterier :-/
Det høres ikke riktig ut å blande to kar...
Du har flaskefyller og mangler da kun hevert for å unngå en haug med trixing og en haug med problemer :)
Lykke til - dette løser seg
 
Nei jeg skal ikke blande karene, men har bare tappekran som da passer til flaskefylleren på det ene karet.
Så ideen min var om jeg tømte det ene karet først (det med kranen), for så å få inneholdet fra det andre karet over i det med tappekranen pga. Enklere fylling av flasker.

Ja jeg må kanskje bare anskaffe meg en auto hevert så jeg har det selv da i tilfelle.
Tenkte kanskje slippe det, da jeg synes det er mye mer knotete og mer jobb å fylle med den.
 
Å bruke hevert til omstikking fra gjæringskar til kar med kran hvor du har karboneringslake er en mye brukt løsning.
 
Jeg brukte hevert i starten (primært på flaskedagen), men forkastet den ganske raskt til fordel for å tappe rett fra kran med silikonslange rundt tuten, både når jeg stikker om for å blande inn sukkerlake på flaskedagen og når jeg fyller flaskene etterpå. Er selvfølgelig meget påpasselig med å alltid "fylle fra bunn" slik at oksygenet får minimal sjanse til å introdusere seg selv, men liker dette mye bedre enn den forbaskede heverten. Gjør det dessuten veldig enkelt å ta prøver underveis i gjæringen.
 
Ja er man sikker på at kran ikke sprekker/lekker så er det greit. Har man hatt ølet til gjæring på gulvet blir plutselig pumpehevert en fin løsning :)
 
Tilbake
Topp