Trenger hjelp med en magnetrører

Bjørnar E

Norbrygg-medlem
Har nu kjøpt en magnetrører fra bryggeland,og prøvde med et vannglass+ et annet glass.Det jeg fant utt var att magneten ikke rørte,men magnetrøren gjikk så det er vel ikke noe galt med den.Så må jeg ha labbkolbe for å kunne bruke den
 
Juster hastigheten på den. Få pinnen til å feste i magneten på røreren, skru på og juster hastigheten til pinnen slipper. Gjenta prosedyren men denne gangen skrur du hastigheten noe under der den slapp sist.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
Dersom glasset har for tykk bunn kan det hende at magnetene ikke er sterke nok til å trekke rørepinnen rundt. Har du forsøkt om pinnen snurrer om du legger den rett på røreren uten glass?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
EspenL skrev:
Dersom glasset har for tykk bunn kan det hende at magnetene ikke er sterke nok til å trekke rørepinnen rundt. Har du forsøkt om pinnen snurrer om du legger den rett på røreren uten glass?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Glassan var vel ca 5mm,den spinner ikke når jeg legger den derekte på røren,men flytter på seg bortover plata
 
Bjørnar E skrev:
EspenL skrev:
Dersom glasset har for tykk bunn kan det hende at magnetene ikke er sterke nok til å trekke rørepinnen rundt. Har du forsøkt om pinnen snurrer om du legger den rett på røreren uten glass?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Glassan var vel ca 5mm,den spinner ikke når jeg legger den derekte på røren,men flytter på seg bortover plata

Hva bruker du som pinne? Den magnetrøreren har vel en positiv og en negativ pol, så du trenger en pinne med tilsvarende.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
Den er litt ru på på overflaten,så det er nokk det som gjør att den ikke spiner,den prøver men går ikke runt om jeg har den på max.Var på youtube og så flere filmer,og alle brukte erlenmeyerflaske.De er jo glatt inni.Så det er nokk noe jeg bør sette på utstyrlista
 
Du må begynne med lavere hastighet. Dersom du skrur direkte på max så aksellererer den roterende magneten inne i røreren så fort at den ikke får med seg rørepinnen.
 
Det er prøvd,det var kunn på max den gjikk litt runt.Det er en plate på toppen som har et spor som jeg går utfra passer elrenmeyerflaska.Plus plata er litt buet sån magneten drar ned til sporet.
 

Vedlegg

  • 3251.jpg
    3251.jpg
    4,5 KB · Sett: 343
Siden dere likevel diskuterer denne røreren, har jeg et annet spørsmål.
Klarer den virkelig 5 liter i en Erlmeyerkolbe som Bryggeland påstår?
 
Det er ok att andre kommer med spørsmål,jo flere som svarer jo mer lærer vi.Om den klarer 5l kan hende da den gå ganske fort,men jeg pastår ikke det
 
Min rører trekker lett magneten rundt både med flaske og med glassbeholdere med tykkere bunn, men den er hjemmelaget. Dersom jeg kjører uten flaske, så er magneten så kraftig at den bøyer topplaten slik at rotoren bli blokkert. Om jeg legger et blad eller en avis i mellom spinner den fint. Men som sagt, det er en egenmekket modell.

Ikke sikker på hva som skjer med din. Kanskje lettere for oss å forstå dersom du poster en video?
 
Jeg var i butikken i dag og testet utstillingsmodellen. Den gikk hvertfall som en orkan på en 1,5 liters kolbe. Magneten slapp aldri, tross at den gikk på full guffe. Butikkdamen mente det burde brukes lengre rørepinne ved større mengder. Mulig det, men da vil den vel også slippe lettere?

Edit: Kraftig syklon hadde kanskje vært et bedre uttrykk.
 
Har lest et par steder her at hastigheten ikke er så viktig, orker ikke søke etter det nå.
Men mener det var en av guruene her som sa det holder bra med en liten krus i overflaten.

Jeg har ennå ikke prøvd dette selv, er på lesestadiet her..
 
Her er en test som viser at hastigheten har betydning:

http://braukaiser.com/blog/blog/2013/03/25/stir-speed-and-yeast-growth/
 
SvErD skrev:

Snodig inndeling.
Fra ingen virvel til en virvel som går helt ned til rørepinnen i et steg.
og når denne legges til mister jeg troen på seriøsiteten:
"The inoculated wort was distributed among four 500 ml Erlenmeyer flasks. Not all flasks received the same amount of wort since I wanted to prevent the slow speed one from developing a vortex."

Når det hevdes at farten har lite å si oppfatter jeg det alltid som at dette er innenfor området som gir virvel.
 
Jeg følger denne fremgangsmåten.

"Place starter on the stir plate with the foil cover still in place and swirl at high speed for at least 10 minutes. This will pull oxygen into the starter.

Slow the stirplate down until the vortex in the middle is less than ½” tall, pitch the yeast & immediately re-cover with the foil. Let spin until you are ready to pitch the yeast into your wort."

http://www.stir-plate.com/Starters.htm
 
Tilbake
Topp