Umaltet hvete

Jeg planlegger en Wit hvor umaltet hvete inngår i oppskriften.
Hvilket produkt bruker dere?
Noen grunn til å ikke bruke Regal Helkorn Hvete?

http://www.regal.no/Produkter/Mel/Helkorn-Hvete/466/
 
Hveteflak er gelatinisert, så de slipper du normalt å koke. Helkorn hvete må kokes før mesking.
 
Det står også at Helkorn Hvete er malt, og man må jo anta at det er fullstendig finmalt...som mel. Jeg aner meskeproblemer..
 
Dalaker skrev:
Det står også at Helkorn Hvete er malt, og man må jo anta at det er fullstendig finmalt...som mel. Jeg aner meskeproblemer..

Helkorn hvete er, som navnet antyder, hele korn.
 
Jeg ville brukt hveteflak, eller man kan jo bare 'jukse' og bruke hvetemalt. Det er jo litt smaksforskjell, men den er ikke veldig stor.
 
gustavf skrev:
Helkorn hvete er, som navnet antyder, hele korn.

På siden til Regal står det:
"Hvete helkorn er malt av renset korn i en blanding av forskjellige hvetesorter for å oppnå en bestemt kvalitet. Hvete helkorn består av alle kornets bestanddeler."

Jeg tolket det dithen at "helkorn" ikke betyr hele korn, men heller at hele kornet inngår i melet. De selger hele bygg-gryn, under navnet "Hele Bygg Gryn". Men jeg har aldri brukt Hvete helkorn, så mulig jeg tar feil.
 
Å bruke flaket hvete er selvfølgelig det enkleste, men jeg har lyst å brygge en så 'autentisk' Wit som mulig.
Jeg forestiller meg at rå umaltet hvete tilfører en tydeligere hvetesmak.
Jeg prøver å finkverne hvetekorn, koke separat, og hive det i meskekaret.
Noen som har prøvd dette?
 
Dalaker skrev:
Jeg tolket det dithen at "helkorn" ikke betyr hele korn, men heller at hele kornet inngår i melet. De selger hele bygg-gryn, under navnet "Hele Bygg Gryn". Men jeg har aldri brukt Hvete helkorn, så mulig jeg tar feil.

Du tok feil, ja.
 
Merkelig at de skriver "malt" om hele korn. Ser nå at de bruker nesten identisk tekst om samtlige av sine produkter:

Sammalt Hvete Fin: Melet er malt av renset korn i en blanding av forskjellige hvetesorter for å oppnå en bestemt kvalitet.

Sammalt Hvete grov: Melet er malt av renset korn i en blanding av forskjellige hvetesorter for å oppnå en bestemt kvalitet.

Sammal Rug: Melet er malt av renset korn i en blanding av forskjellige rugsorter for å oppnå en bestemt kvalitet.

Antagelig har de bare brukt "copy-paste" og glemt å bytte ut "malt" med "hele korn".
 
Espeland skrev:
Hei, hvor mye umaltet hvete foreslår den i forhold til de andre ingrediensene?

Jeg er også veldig glad i Wit, og prøver å lære så mye jeg kan om denne typen øl.

Sist brygget jeg etter denne oppskriften: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4622.msg36055.html#msg36055 har ikke stått lenge nok på flaske enda, så usikker på resultatet.

Jeg vil bruke ca 20% umaltet hvete.
[50% pilsnermalt, ca 30% hvetemalt + noe Aromatic (100 EBC)]
 
Lars Gunnar skrev:
Benytter den direkte og har ikke hatt problemer under meskingen. Ble en super wit :) Utbyttet var som normalt, kanskje noe lavere.
Men jeg ser du bruker stegmesking, mulig det er viktigere å koke først for folk som bruker enklere oppsett.
 
I melskuffen min - beregnet mest på brødbaking - er det en pose med navnet "Møllerens Helkorn Hvete".  Ved å titte i den synes det som kornene er knust akkurat passe til mesking.
Ellers skrives det bl.a.  på posen: "Helkorn hvete er et rent hveteprodukt. Hvetekornet er delvis knust under maleprosessen, og produktet inneholder hele hvetekornet i forskjellige størrelser"

Fred
 
Jeg pleier å bruke 50% umaltet hvete. Hel.
Denne koker jeg i en halvtime før jeg klasker den i meskekaret sammen med resten av malten og starter meskingen.
Går så det ruller. :)
 
Møllerens Helkorn hvete er altså malt, og siden FredT som har Speidel mener den er akkurat passe malt for brygging lar jeg det stå til. Har ikke noe hvete i hus men dette stoffet finner jeg vel i melhylla i en dagligvarebutikk. Har resten av det som trengs til Wit, får WLP-400 fra Bryggselv.no over helga så nå prøver jeg meg på min første Wit, med utgangspunkt i den oppskriften fra BYO som Lars Gunnar lenker til.

45% Hvete
40% Pilsmalt
10% Havregryn
5% Münchenermalt

22liter
OG 1.050
Hallertau (evt.Saaz??) v/60min til 20-25 IBU
15g Koriander
30g appelsinskall
WLP-400

Meskeskjema har jeg ikke tenkt på enda men det må vel bli en proteinrast og lav forsukringstemperatur for dette skal vel gjæres godt ut.

Blir dette godt? Spesiellt når det gjelder krydder og appelsinskall og den lave IBUen er jeg på det hvite på kartet her. Og gjæringstemperatur?
 
Wit'en som ble brygget etter oppskrift nevnt tidligere ble veldig god, og jeg har tenkt til å lage enda ett brygg på samme metode. Ved nyttårsaften (i kveld) ble den servert sammen med kylling i portvin, og det var en VELDIG passende kombinasjon.

Fant forøvrig "White Dog" belgisk hvit på Meny, i dag som jeg synes var veldig god.

Hilsen M
 
Tilbake
Topp