Utpreget gjærlukt og -smak på Weissbier

Først og fremst takker jeg veldig for ett flott og informativt forum. Plukker opp nyttig tips hele veien....

Jeg har nettopp startet med ølbrygging, og har til nå satt en Weissbier og en Pale Ale. Weissbier'en var min første og den skulle smakes på i går. Utseende er helt topp, men det lukter og smaker gjær av den. I tilleggs synes jeg den var en anelse tam. Skulle likt litt mer kullsyre i den. Ble brukt 6gr sukker pr liter kokt i 3 dl vann.....

Tenker selv den må være tappet på flaske for tidlig. Dvs at gjæringsprossessen ikke var ferdig. Det tenker jeg ut fra at det faktisk luktet gjær ved tapping på flaske. Det gjorde det ikke med Pale Ale'n. Den luktet veldig godt til sammenligning. Men jeg vet jo ikke bare antar.......

Videre ble den gjæret i 15 dager med temperatursvingninger mellom 16 og 21 grader. På flaske ble den lagret på 20 grader i 1 1/2 uke for før nye 1 1/2 uke med ca 22 grader. Dette er ikke gjort ut fra en spesiell plan, men ble heller bare slikt. Igår tok jeg ett par flasker som jeg plasserte i kjøleskapet og åpnet da de var blitt kalde.

Hvorfor lukter og smaker det gjær? Kan det i såfall fikses ved lagring eller må det bare kasseres. Ikke drikkende nå selv om selv ølet i seg selv var friskt og fint.
 
foregikk meskingen normalt?
Ja... meskingen foregikk normalt så langt jeg med mitt novise-nivå kan bedømme.

Varmet opp til ca 70 grader og tømte malten litt etter litt oppi mens jeg rørte. Da alt var blandet godt lot jeg dette stå i 70min på 64-66gr. Kjørte da opp til 80 grader og sirkulerte med kasserolle og rørte en del gjennom 80 min.
 
Weissbier skal jo være nokså gjærpreget, men helst på en behagelig og distinkt weissbieraktig måte. Temperatur og antall dager du har praktisert skal jo egentlig gå opp (sånn omtrent) med mine erfaringer, men du har kanskje OG/FG og type gjær for produktet ditt? Noe gjær gir jo fra seg en betydelig mengde ugrei flatulens-duft som gir seg med lagring, men weissbier er aller best fersk så det er jo å håpe at den gir seg fort.

Hva angår kullsyre i slike øl så kan man godt ta litt hardere i enn vanlig og koste på seg omlag 10 gram pr. liter, men det er viktig å se til at gjæringen er ferdig før man flasker når man skal karbonere litt kraftig så ikke man får knuste flasker i kjelleren.
 
Har laget en batch med Weissbier og husker at det var mye gjærlukt involvert. Jeg tok ikke noe notis av det, siden ølen i stor grad er gjærdrevet. Syns selv den var kjempegod, mens enkelte andre mente "det smakte litt gjær". Så kanskje det er smak og behag?
 
Det er nok mye smak og behag involvert, kanskje er ikke Weissbier "min type" øl selv om jeg bla veldig liker en kald Erdinger.........målingene er unøyaktige og derfor verdiløse. Benyttet gjær er posen jeg fikk med settet fra ølbrygging.no. Vet ikke mer om det.

Men takk for gode innspill. Ølet blir lagret en stund og håper ting setter seg etterhvert.
 
Hei, jeg er glad i Weissbier og forrige runde blei bra, men med den typiske gjærsmaken du beskriver. Etter å ha snakket litt med Birger på Vestbrygg, foreslo han å prøve en amerikansk type gjær med litt mindre innslag av gjær. Setter den til helga, så det tar en stund før jeg får resultater men skal prøve å oppdatere.
 
Har laget noen weiss og ikke hatt gjærsmak bortsett fra tidlig i den som ble fatet etter ti dager.
 
Wlp300. Husker ikke helt temperaturen.

Altså. Noe gjærsmakish var det. Men ikke noe som ikke var i tråd med det jeg håpet på.
 
Tenker selv den må være tappet på flaske for tidlig.

Hvis den har stått i 15 dager på den temperaturen du har angitt kan du nærmest se bort fra ar den ble tappet for tidlig.
Neste gang, vær sikker på at du har nok gjær og la den stå på 17 grader, da skal den ikke smake gjær.
God kontroll på gjæringstemperaturen er veldig viktig.

Det er verdt det, det er ingenting som slår en weissbier når du er skikkelig tørst.
 
Tilbake
Topp