Valg av kokekar til 25 litersbatcher

dageng1

Norbrygg-medlem
Jeg har tidligere brygget kit, og har nå bestemt meg for å hoppe rett fra dette til maltbrygging. Jeg har nettopp mottatt Crankandsteinen min (2A) og mangler nå egentlig bare et kokekar. Ettersom jeg har induksjonsplater hjemme, er jeg avhengig av at kokekaret er i rustfritt stål. Jeg har derfor sett litt på Humlegårdens kjeler, og jeg står nå egentlig mellom den på 36 L og den på 50 L. En av fordelene med den som rommer 50 L, foruten det at den rommer mer, er jo at den finnes med tappekran.

Jeg kommer hovedsakelig til å brygge 25 litersbatcher, så det jeg da lurer på er om 36 literen vil være stor nok, eller om det kan bli noe snaut/er fare for at det kan koke over?

Jeg kommer nok til å brygge alt fra lager til mørk ale/stout dersom det har noe å si for størrelsen kokekaret.

Ettersom kjelen ser ut til å bli den dyreste delen av bryggeutstyret, vil jeg nødig kjøpe feil.

Jeg håper noen kan komme med noen gode tips!  :)
 
Takker for svar! Da blir det vel til at jeg går for 50 L tenker jeg.

@fredno: Er det vanskelig å montere en slik kran på egen hånd, eller må man ha diverse spesialutstyr for å få det tett rundt åpningen?
 
Nei det er ganske enkelt.

Jeg kjøpte en bordgjennomføring http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Bordgjennomforing1/ og en kuleventil http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Kuleventil/ Jeg klippet ut en pakning fra denne http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161705841 Du kan sikkert kjøpe pakninger også, men husk at pakningen må tåle varme.

Pass på at du ikke borer hullet for lavt så du får en så rett flate som mulig.
Det er viktig å bore med lav hastighet når du borer i metall.
 
36 literen er perfekt til 25-litersbatcher, men kjøp gjerne 50, for all del...
 
Labbdunk med tekokerelementer. Pris ferdig montert: 600,- og da har du et portabelt bryggeri. (nesten)  ;D
 
40-liters alu-kjele fra en eller annen båtutstyr-butikk er et annet rimelig alternativ. (Spør etter krabbegryte) Koster deg rundt 500 spenn. Disse er også mye lettere å montere kran og element på enn rustfritt.
 
Torvald skrev:
Hvis du kun skal brygge 25L vill eg anbefale 36L fra humlegården.  Har den sjølv og er veldig fornøgd. Sjekk ut denna tråden ( http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5772.0.html ), der koker eg 29 liter og har likevel plass til mykje meir.

50L vil sikkert også fungere bra, men synes det høyres litt stort ut dersom du kun skal brygge 25L.

hvordan er diameteren på den kjelen? ser på netthandelen at de sier platen kun virker på kjeler opp til 23 cm i diameter
 
Hmm. Da bør jeg kanskje vurdere om jeg heller skal gå for en 36L. Den er jo tross alt en del billigere.

@Torvald: Jeg sjekket ut tråden din, og den weldlessaken virker ganske interessant. Det viste seg riktignok at den var "out of stock", så jeg har sendt mail til weldlessfittings for å høre når det eventuelt kommer flere inn på lager. For det er en "Kettle Bulkhead" du har brukt som bordgjennomføring?
 
Sjekk også ut homebrewstuff.com. tror dei har fleire 1/2" lock nut på lager.

Eg kjøpte til kokekaret:
2 x 1/2" lock nut
2 x high temp O-ring
1 x 1/2" nipple, length 1" (Close).    (prøvde nokre lengre nippler også, men denne synes eg passa best).
1 x 1/2" barb
1 x av 1/2" ball valve av eget ønske. (full port er å anbefale)

Eg har også som du ser på bilete ein 90 graders elbow. hvis du vil ha det så treng du også ein ekstra 1/2" x 1" nipple.
ps: ikkje glem gjengeteip (teflon)

edit: Eg bruker denne: http://www.homebrewstuff.com/servlet/the-176/stainless-steel-1-fdsh-2"-barb/Detail Men andre funker også hvis du vil kunne ha ein smalere slange på.  så lenge det står 1/2" MPT så passer dei til 1/2" kuleventiler.
 
Anbefaler homebrewstuff.com iallfall.

Fikk 30QT kjele med kran, termometer (fahrenheit dog) og bazooka-screen + vørterkjøler til ca. 1800,- inkl toll (hvis jeg husker 100% riktig) derifra for ikke så lenge siden.
 
Takk for hjelpen.  :)

@Torvald: Vil '1/2" x 1" Close Nipple' være lang nok til at jeg får skrudd på en Bazooka Screen med female adapter?
 
dageng1 skrev:
Takk for hjelpen.  :)

@Torvald: Vil '1/2" x 1" Close Nipple' være lang nok til at jeg får skrudd på en Bazooka Screen med female adapter?

Ja. Eg har ein 90 grader vinkel med female thred på innsida av min kjele. Men for å vera på den sikra sida, så kan du jo kjøpe eit par ekstra nippler som er litt lengre.
 
Torvald skrev:
Mål på kjele er 36cmx36cm. Og platene fungerer veldig bra som du ser på bilde :) .

Hvor lang tid tar oppkoket av vørteren da? Ser netthandelen ligger 3-400 kr under alle tilsvarende plater
 
20 liter meskevatn tar fra 5-6 grader til 75 grader ca. 85 min. Har ikkje tatt nøyaktig tid fra 75(utmesk) til 100 grader, men tror det ligg rundt 45-70 min, men det er fra eg begyner å tappe ut vørter fra meska og varme den i kokekjelen. Eg er uansett veldig fornøgd med desse platene. og har ennå ikkje stått å erga meg på bryggedagen fordi ting har gått tregt. Er jo uannsett alltid noko og gjøra undervegs.
 
Torvald skrev:
20 liter meskevatn tar fra 5-6 grader til 75 grader ca. 85 min. Har ikkje tatt nøyaktig tid fra 75(utmesk) til 100 grader, men tror det ligg rundt 45-70 min, men det er fra eg begyner å tappe ut vørter fra meska og varme den i kokekjelen. Eg er uansett veldig fornøgd med desse platene. og har ennå ikkje stått å erga meg på bryggedagen fordi ting har gått tregt. Er jo uannsett alltid noko og gjøra undervegs.


og vekten av kjele + 30 liter vørter er intet problem? ser at flere på nettet har hørt fra produsentene at mange av disse platene ikke skal være laget for den slags belastning
 
Tilbake
Topp