Ventilajon

Hei! Er det noen som bruker ventilasjonsvifter for å få ut malt/humle lukten. Personlig bryr jeg meg ikke så mye om lukten, men for husfreden så hadde det vært en fordel å få dratt ut noe av lukten :) brygger i kjelleren og har tilgang til vindu. Lufting er ikke tilstrekkelig så tenker derfor på en slags vifte. Noen tips?
 
Her er vårt opplegg for utlufting.
Brukte stikksag for å lage hull i grytelokket.
Fellte inn ventil på undersiden av lokket, og brukte fleksibel alu.rør videre. (Alt fra Biltema)
 

Vedlegg

  • Ventilasjon 4.jpg
    Ventilasjon 4.jpg
    167,8 KB · Sett: 179
  • Ventilasjon 3.jpg
    Ventilasjon 3.jpg
    182,8 KB · Sett: 176
  • Ventilasjon 2.jpg
    Ventilasjon 2.jpg
    252 KB · Sett: 177
  • Ventilasjon 1.jpg
    Ventilasjon 1.jpg
    236,6 KB · Sett: 177
Jeg bruker en semi-kraftig vifte, 100W omtrent, er rør inn, og et rør ut. Under kok setter jeg lokket på kjelen med en liten åpning og ventilasjonsrøret fester jeg på kjelehåndtaket, så godt som alt av damp forsvinner.

Jeg bruker en 78L kjele med 6kW og har et ganske høyt avkok, ligger litt under  20%.

Det er fremdeles mulig å lukte at det brygges øl, men det skal nok et ganske stort ventilasjonssytemt til for å fjerne all lukt.
 
Dampfritt er lett, det trenges bare et rør fra kjelen og ut vindu, men luktfritt er verre, skulle gjerne hatt det luktfritt selv for husfreden men må nok til med vifter igjen og sluser.
 
Tilbake
Topp