Dip Hopping

Martin Keen, Homebrew Challenge, sier at hvis man ikke skal ha det bitre fra humla, MÅ tempen under 80 ??
Det stemmer, det - nesten. Det forgår nok isomerisering av alfasyre ned mot 70 grader, men det faller ganske bratt under 80 grader. (Det faller så klart fra 100 og ned til 80, også). Men det er vanlig å si at 80 grader er grensa.
 
Tusen takk. Her skriver de jo at de noen gang dip-hopper i 15% av vørt, eller noen ganger i hele batchen som jo blir som en vanlig WP/Hopstand. Noen ganger i 1 time, 4 timer eller 30 minutter, eller ulike temperaturer fra … Og alt leder til ulike resultat :eek:

“We’re looking at the time of wort and hop interaction prior to yeast so we give it an hour, or four hours, or 30 minutes,” he says. “The volume of wort is sometimes 15 percent of the whole batch, sometimes it’s the whole batch. Sometimes we’re doing it at 175 °F, 160 °F, 140 °F (79 °C, 71 °C, 60 °C). You can do it at 100 °F, or 70 °F (38 °C, or 22 °C). That’s where we’ve been playing around and there are crazy variables and we’re trying to figure out which hops work best in different scenarios.”

Videre står det at:

"Bjornstad and other brewers see a net positive in biotransformation as well when it comes to dip hopping. The process allows brewers to examine the yeast they plan to use for a particular recipe that can create new and different flavors. Dependent on the temperature, once you gas off the myrcene, which can be a precursor to linalool, and it can be a precursor in biotransformation."

Så det at humlen er med i hele gjæringsforløpet gir også biotransformasjon, og skiller det således fra tradisjonell hopstand hvor humlen fjernes før gjæringskar.

Uansett så er dette komplekse greier med tilsynelatende uendelig mange variabler …
Ja det er jo en ganske ny teknikk for de fleste, så det tar vel en stund før det kommer noen studier som forteller hva og hvorfor, men i mellomtiden så får man bruke det sensoriske og prøve seg frem :)

Jeg bruker stort sett bare 60, 10 og ned til hopstand i mine brygg. Så akkurat nå kjører jeg alle seine tilsetninger som dip hop.

Jeg tar 10% 70 graders vørter på vei til kok i en EM kolbe, også står den i vannbad på den temperaturen til jeg er klar til å overføre til gjæringskar, som blir rundt 90 minutter.

Med scylla går det fort å kjøle ned så kjøler bare ned 5 grader ekstra før dip hop går oppi og da treffer jeg som regel der jeg vil, ikke at jeg er så nøye på en grad eller to uansett :)
 
Ja det er jo en ganske ny teknikk for de fleste, så det tar vel en stund før det kommer noen studier som forteller hva og hvorfor, men i mellomtiden så får man bruke det sensoriske og prøve seg frem :)

Jeg bruker stort sett bare 60, 10 og ned til hopstand i mine brygg. Så akkurat nå kjører jeg alle seine tilsetninger som dip hop.

Jeg tar 10% 70 graders vørter på vei til kok i en EM kolbe, også står den i vannbad på den temperaturen til jeg er klar til å overføre til gjæringskar, som blir rundt 90 minutter.

Med scylla går det fort å kjøle ned så kjøler bare ned 5 grader ekstra før dip hop går oppi og da treffer jeg som regel der jeg vil, ikke at jeg er så nøye på en grad eller to uansett :)
Er du ikke bekymret for infeksjoner fra vørteren som ikke er kokt?
 
Ja det er jo en ganske ny teknikk for de fleste, så det tar vel en stund før det kommer noen studier som forteller hva og hvorfor, men i mellomtiden så får man bruke det sensoriske og prøve seg frem :)

Jeg bruker stort sett bare 60, 10 og ned til hopstand i mine brygg. Så akkurat nå kjører jeg alle seine tilsetninger som dip hop.

Jeg tar 10% 70 graders vørter på vei til kok i en EM kolbe, også står den i vannbad på den temperaturen til jeg er klar til å overføre til gjæringskar, som blir rundt 90 minutter.

Med scylla går det fort å kjøle ned så kjøler bare ned 5 grader ekstra før dip hop går oppi og da treffer jeg som regel der jeg vil, ikke at jeg er så nøye på en grad eller to uansett :)
Er det ikke bedre å koke vørteren først?
 
Er det ikke bedre å koke vørteren først?
Det er nok tryggere, men da må jeg kjøle ned vørteren i EM kolben før jeg tilsetter dip hop humlen. Tenker du/dere at 90 min på 70-75 grader ikke burde ta knekken på det meste?

Råøl-erfaringer?

OK, den er pasteurisert. Men jeg lot en gang - jeg var ung og dum den gangen - vørter stå i bøtte over natta, og det gikk veldig galt.
Nei, har aldri brygget råøl, men jeg vet at deler av kjøleren min bare står i dampen under de siste 20 min av kok, jeg vet at all rounderene jeg bruker kun får starsan, jeg bruker ikke hansker når jeg tilsetter gjær, damper endel og trykker på telefonen, vil tro begge de 2 tingene er fulle av "snusk"..

Jeg har kultivert endel sopp i livet mitt(stort sett med suksess) og selv om også det er en moro hobby, så ble det litt for mye dill med å holde alt sterilt, så jeg håper ikke det skulle bli nødvendig med ølbryggingen.

På Saisonen jeg brygget sist mistet jeg hele gjær posen i vørteren og måtte ned med de "infiserte" hendene mine å hente den, jeg antar det går greit.

Jeg har hatt 2 infeksjoner i min bryggekarriere og begge var når jeg brygget på komfyren og kjølte vørteren i oppvaskummen.

Jeg har gjort endel brygg hvor jeg topper opp 50/50 vørter/vann etter nedkjøling. Bruker vannet rett fra kranen og jeg får vannet mitt fra borehull :)
 
Det er nok tryggere, men da må jeg kjøle ned vørteren i EM kolben før jeg tilsetter dip hop humlen. Tenker du/dere at 90 min på 70-75 grader ikke burde ta knekken på det meste?
Jeg tenker ikke først og fremst på desinfisering/pasteurisering, men også at kokingen bidrar til at vi blir kvitt en del flyktige stoffer vi ikke vil ha med videre. Uten at jeg kan kjemien bak det veldig godt.
 
Jeg tenker ikke først og fremst på desinfisering/pasteurisering, men også at kokingen bidrar til at vi blir kvitt en del flyktige stoffer vi ikke vil ha med videre. Uten at jeg kan kjemien bak det veldig godt.
Det er jo et godt poeng, men hvordan ville det gått for seg? Hvis iso-alfa syrene som kommer når man koker humle blir oksidert under tiden med dip hopping og det igjen leder til løksmak så kunne en vel like gjerne gjort en vanlig hopstand?

Jeg har også endel tidspress når jeg brygger(av fri vilje) så å skulle vente 1 time på dip hoppingen etter at resten av vørteren er nedkjølt er lite fristende, og dessuten er det noen særlig mindre risiko i å la vørteren stå nedkjølt i bryggemaskinen mens man venter på dip hoppen?
 
Det er jo et godt poeng, men hvordan ville det gått for seg? Hvis iso-alfa syrene som kommer når man koker humle blir oksidert under tiden med dip hopping og det igjen leder til løksmak så kunne en vel like gjerne gjort en vanlig hopstand?

Jeg har også endel tidspress når jeg brygger(av fri vilje) så å skulle vente 1 time på dip hoppingen etter at resten av vørteren er nedkjølt er lite fristende, og dessuten er det noen særlig mindre risiko i å la vørteren stå nedkjølt i bryggemaskinen mens man venter på dip hoppen?
Du trenger ikke nødvendigvis å vente på dip-hopping som et eget trinn - du kan starte samtidig som du starter kok, evt. om du vil koke noen minutter først for å desinfisere vørter dersom du bruker den. (Bruker selv bare varmt vann som nevnt tidligere). Da kan du legge opp bryggingen slik at koketid + avkjølingstid = dip-hop tid (og dermed hoppe over WP-steget helt). Da vil du i beste fall spare tid.
 
Du trenger ikke nødvendigvis å vente på dip-hopping som et eget trinn - du kan starte samtidig som du starter kok, evt. om du vil koke noen minutter først for å desinfisere vørter dersom du bruker den. (Bruker selv bare varmt vann som nevnt tidligere). Da kan du legge opp bryggingen slik at koketid + avkjølingstid = dip-hop tid (og dermed hoppe over WP-steget helt). Da vil du i beste fall spare tid.
Det var det jeg gjorde første gang, men det løser jo ikke problemstillingen @Jørgen O tar opp i forhold til å koke bort DMS og den type ting.

Men å bruke vann, vil det gi samme resultat? For i såfall er jo det en ypperlig løsning, da kan jeg starte med Dip hop mens jeg mesker, da får jeg kokt vannet 15 min, en lengre dip hop tid(om ønskelig) og kan enkelt justeres inn i Brewfather som en top up :)

Suverent forslag!
 
Sist redigert:
Da er du tøffere enn meg, jeg hadde aldri turt og bruke vørter som ikke var kokt minst 15 min :cool:
Tøffere vet jeg nå ikke, men det beste er jo å være så sikker som mulig uten å forlenge bryggedagen som jeg syns er akkurat passe lang som den er. Så om jeg kan bruke vann istedenfor vørter så får jeg jo i pose og sekk :D
 
Det var det jeg gjorde første gang, men det løser jo ikke problemstillingen @Jørgen O tar opp i forhold til å koke bort DMS og den type ting.

Men å bruke vann, vil det gi samme resultat? For i såfall er jo det en ypperlig løsning, da kan jeg starte med Dip hop mens jeg mesker, da får jeg kokt vannet 15 min, en lengre dip hop tid(om ønskelig) og kan enkelt justeres inn i Brewfather som en top up :)

Suverent forslag!

Jeg kan ikke uttale meg om det er noe forskjell mellom vørter og vann - bare hørte at begge deler kunne brukes og syns det var en optimal måte å gjøre det på for min del. Jeg koker ikke vannet først, men varmer opp resten av skyllevannet. Det kommer opp i 80 C, så syns det er vanskelig å se for seg at det er en veldig stor infeksjonsfare der.
 
Jeg kan ikke uttale meg om det er noe forskjell mellom vørter og vann - bare hørte at begge deler kunne brukes og syns det var en optimal måte å gjøre det på for min del. Jeg koker ikke vannet først, men varmer opp resten av skyllevannet. Det kommer opp i 80 C, så syns det er vanskelig å se for seg at det er en veldig stor infeksjonsfare der.
Jeg blir å teste det neste brygg med dip hop, jeg koker opp 2 liter i vannkokeren, fyller i kolben, når den er på 70 grader tilsetter jeg humlen. Som sagt supert tips, mange takk :)
 
Sist redigert:
Jeg blir å teste det neste brygg med dip hop, jeg koker opp 2 liter i vannkokeren, fyller i kolben, når den er på 70 grader tilsetter jeg humlen. Som sagt supert tips, mange takk :)
Vann fra krana i Norge kan jeg uten problemer bruke på den måten, men det er veldig mye mikroorganismer på malt, og man vet ikke hvilke. Noen er ganske hardføre, og tåler høye temperaturer.
 
Vann fra krana i Norge kan jeg uten problemer bruke på den måten, men det er veldig mye mikroorganismer på malt, og man vet ikke hvilke. Noen er ganske hardføre, og tåler høye temperaturer.
Jeg får vannet mitt fra borehull i hagen, men har gått greit å toppe opp med 50% vann så langt, og jeg tar på ingen måte avstand fra å være så nøye som mulig, men har en grense for hvor mye tid og energi jeg legger i en bryggedag.

Så hvis dip hop med vann gjør samme nytte så blir jeg som sagt å gjøre begge deler, koke 15 min, kjøle ned så dip hop uten å forlenge bryggedagen :)
 
Tilbake
Topp