Forslag til BIAB-kjele

Hei!

Vi har noen brygg bak oss nå i en kjele fra et startsett Bryggselv solgte. Den gang var vi to stk. Nå er vi tre og 20-25l øl er litt lite fordelt på tre.
Har noen noen gode tips til noen bra og rimelige kjeler til å fortsette? Vi ønsker da å doble produksjonen :')
Og vi trives godt med BIAB-metoden, så jeg tenker at bryggemaskin enda er utelukket for våres del.
 
Hei!

Vi har noen brygg bak oss nå i en kjele fra et startsett Bryggselv solgte. Den gang var vi to stk. Nå er vi tre og 20-25l øl er litt lite fordelt på tre.
Har noen noen gode tips til noen bra og rimelige kjeler til å fortsette? Vi ønsker da å doble produksjonen :')
Og vi trives godt med BIAB-metoden, så jeg tenker at bryggemaskin enda er utelukket for våres del.
 
Til den prisen går det an å vurdere en Digiboil 65 også. 3000 hos ølbrygging.
Jeg bruker en slik til oppvarming av skyllevann.
Kan oppgraderes med maltrør om dere skulle synes det er mye å heise en så stor BIAB-pose opp fra kjelen.
Vet ikke hvilken kokeplate dere bruker, men det kan bli vanskelig å koke 50L vørter på en vanlig komfyr eller billig induksjonsplate på 2-2,5kW. 20L går nok fint, men noe særlig mye mer kan fort bli trøblete og ta lang tid. Digiboil har 3500W elementer innebygd i bunnen. Blir bra kok da. Trenger 15/16A kurs.
 
Til den prisen går det an å vurdere en Digiboil 65 også. 3000 hos ølbrygging.
Jeg bruker en slik til oppvarming av skyllevann.
Kan oppgraderes med maltrør om dere skulle synes det er mye å heise en så stor BIAB-pose opp fra kjelen.
Vet ikke hvilken kokeplate dere bruker, men det kan bli vanskelig å koke 50L vørter på en vanlig komfyr eller billig induksjonsplate på 2-2,5kW. 20L går nok fint, men noe særlig mye mer kan fort bli trøblete og ta lang tid. Digiboil har 3500W elementer innebygd i bunnen. Blir bra kok da. Trenger 15/16A kurs.
Nå ble det sagt at bryggemaskin ikke var aktuelt, men klart, om de er villig til å møtes på midten så er digiboil 65 liter og en skreddersydd TheBrewBag et absolutt verdig alternativ.

Jeg brygget en god stund på en digiboil 35l med TheBrewBag og det fungerte ypperlig, klart skal man ha 65l så bør det nok investeres i enten maltrørkitet eller en talje til å holde meskeposen under skylling.
 
Hm. Ja, Digiboil kan faktisk se ut som et godt alternativ. Det har jeg ikke tenkt på. Vi bruker en induksjonsplate på 3500w, men det høres jo ut som du har et poeng.
 
Det er mye å tenke på når man skalerer opp, men det har dere sikkert gjort. Som mange nevner blir maltet masken dobbelt så tung ved dobling. Det trengs dobbelt så mye skyllevann og dobbelt så mye gjæringdkapasitet. Det trengs vesentlig mer effekt til mesking og kok og helst større kjølekapasitet etter kok. Jeg har stundom ønsket meg større meskekapasitet, men alt det medfører har foreløpig holdt meg tilbake.
 
Hei!

Vi har noen brygg bak oss nå i en kjele fra et startsett Bryggselv solgte. Den gang var vi to stk. Nå er vi tre og 20-25l øl er litt lite fordelt på tre.
Har noen noen gode tips til noen bra og rimelige kjeler til å fortsette? Vi ønsker da å doble produksjonen :')
Og vi trives godt med BIAB-metoden, så jeg tenker at bryggemaskin enda er utelukket for våres del.
Kanskje skaffe dobbelt opp av det dere har allerede? Da kan man brygge to typer øl samtidig på omtrent samme tid, og det blir ikke for mye hvis ikke alle er med.
 
Jeg kjører opp til 40 liter i BIAB på en 3500W induksjonsplate. Fikk kjøpt en brukt 70l kjele for en tid siden. Det tar selvfølgelig lengere tid å varme opp, men det er helt gjennomførbart. Har isolert kjelen ekstra. Største batchen jeg har laget var med 12.5kg tørr malt. Det var heftig å løfte ut, har heldigvis platen stående på en 50cm høy krakk, så det er litt å gå på over kanten på kjelen.
 
Jeg koker fint 60 liter på 3500W induksjon. Har en 80 liters SSBrewtech, og mener jeg skulle få til mer enn 60 liter, også. Det har bare ikke vært aktuelt.

OK, jeg får ikke til skikkelig fosskoking, men det er det ikke noe poeng i, heller - tvert i mot.
 
Jeg koker fint 60 liter på 3500W induksjon. Har en 80 liters SSBrewtech, og mener jeg skulle få til mer enn 60 liter, også. Det har bare ikke vært aktuelt.

OK, jeg får ikke til skikkelig fosskoking, men det er det ikke noe poeng i, heller - tvert i mot.
Husker jeg feil eller var det ikke noe med viktigheten av å være relativt rask fra 80C til koking for å unngå SMM/DMS?
 
Husker jeg feil eller var det ikke noe med viktigheten av å være relativt rask fra 80C til koking for å unngå SMM/DMS?
Det har jeg i så fall ikke fått med meg. Du får danna DMS fra SMM på veien opp, men det damper også av en del, og deretter vil det under kokinga nå et likevektspunkt mellom nydannelse og avdamping etter 20-30 minutter. Da vil mengden DMS i vørteren holdes omtrent konstant på et lavt nivå, omtrent ved eller under persepsjonsterskelen. Det er mulig du vil nå dette likevektspunktet seinere om du bruker lang tid på oppvarminga, men jeg trur ikke det vil være viktig.

Rask nedkjøling skal derimot i følge teorien være viktig, for det som dannes da, vil jo ikke kokes bort seinere. Men dette spiller antakelig heller ikke noen særlig rolle, for DMS skrubbes ganske effektivt ut under gjæringa.

Bamforth viser til en studie der man fant at 80% av DMS i ferdig øl ikke kommer fra SMM, men dannes av gjæren fra DMSO under gjæringa. Jeg trur ikke vi trenger å tenke så mye på dette når vi velger kjele:).
 
Takker for svar alle sammen! Jeg får høre litt med teamet hva de synes.
Kjelen til SS tec ser jo veldig flott ut da :')
 
Tilbake
Topp