JulePorter, blir dette øl? "undrer"

I dag har jeg prøvd meg som ølbrygger..hiiha.. Dette er gøy.
Ønsker å lage en porter til jul.
Som sylfersk brygger ønsker jeg tilbakemeldinger på "selvkomponert" oppskrift


Tenker litt ekstra punch da dette sikkert blir juleøl...
Målet var 20liter sats med 1075+ OG

Som rookie og fersk har jeg tatt sats og mekket en oppskrift..
Spm er: Blir dette øl?

3kg flytende ekstrakt mørk med ebc 150+, (82%)
kokt og humlet med Target 11% (60-30-5min ) 25g 20g 15g
1kg vanlig DME
0,5kg dark DME
0,7kg very dark DME
180g steep sjokolademalt 450L 55- 68-72c 45min
300g steep cara 120L 55-68-72c. 45min
Kokt opp med 18g willamette 5,8%aa i 5 min
Satte på en 1/2ts gjærnæring wyeast 1000 oxo..
Totalt endte jeg opp med 22,5liter vørt
OG ble 1082 (ved 22c)
Satte 2 poser safale-04 til rehydrering i en steril pyrex kolbe i 45ish mins (23g)
Tenker: høy OG = mer gjær? Riktig eller galt?
Fått fatt i en o2 flaske med brusesten: lot den putre i 2min i vørten..pitchet gjæren og krysser fingra!
Mitt spørsmål kjære bryggere: Blir dette øl?
Tenker å tørhumle 50g Target 11% 50g wilamette 5,8% etter stormgjæring.. Fornuftig? Mengde?
Er dette noe som kan serveres til gamle kjente i jula?
Står nå på 17,5-18g i stabil kjellertemp...
Forslag tips og oppskrifter mottas med takk..

Neste brygg i morgen tenker jeg skal bli en royal brown ale.. Setter pris på tips..
Stikkord : har cara 120 L og sjokolade malt , flytende ME på 60 EBC dark DME .. Gjær og et øre for gode råd!

tar en øl i mens...
 
@LarsUlv håper du har rett! Siden du ikke protesterer høylytt så satser jeg på at det blir drikkendes :) Må jo ha øl til jul ^^). Øl må deles!
Krysser fingrene på at dette blir øl!
Er så artig dette at jeg må sette en ny i morgen ✌️
Gleder meg til en prøvesmak om ca 35dager
 
Har null erfaring med ekstrakt, men det ser ut som noe som kan bli riktig godt og tjukt og fylt av julestemning:). Hvis gjæringen tar av, kan det bli temmelig varmt i dunken, så om du kan få satt den litt kjøligere en stund for å kompensere for den effekten mens det står på, er det sikkert ikke dumt. Det er temperaturen i ølet, ikke i rommet, som er viktig. En "thermostrip" som du klistrer på gjæringsdunken er veldig nyttig.
 
@Finn Berger takk for tilbakemelding og tips.
Har fått in friskluft nå så ligger på 17grader inne i kjelleren.. Dæsken det plupper i vannlåsen allerede så her blir det liv. (Trodde dette tok et par dager?). Hadde ikke strips men tapet en digital på siden og en under..begge sier nå 19, så takk for du sier i fra. Det blir jo varmt oppi der! Safale 04 så håper den ikke setter for mye usmak på 19-20 Håper det blir kaldt i natt

Skal nok forsøke en all-grain snart.. Må bare få fatt på et realt "bryggeri" , ser litt annonser nå i kveld
Dette er så spennende Gleder meg allerede til jul
Må sette en til i morgen
 
19-20 er helt topp, det. Det du skal unngå, er brå svingninger. Og ikke la temperaturen i ølet synke igjen hvis du kan unngå det. Gjæren skal jobbe videre etter at det verste er over og det blir langt mellom ploppene, og hvis temperaturen synker, kan det hende den tar kvelden. Den siste delen av gjæringsprosessen, da det tilsynelatende ikke skjer noe særlig, er veldig viktig. Gjæren jobber da med å omdanne stoffer som ikke smaker så godt, til stoffer som smaker godt - for å si det enkelt. Den rydder opp etter seg før den går fra jobben:).
 
Heh sitter faktisk å leser nå om diacetyl og viktigheten av an gjæren får tid til å rydde opp @Finn Berger. Vil du anta en uke etter stabil FG er nådd er greit?
Så lenge diacetylen ikke for kontakt med oksygen så er sjansen for mindre usmak større? Da spiser gjæren den opp?
Skal virkelig jobbe med stabil temp! Ser helt klart at en gjæringskap må til!
Kjelleren min flukterer i utgangspunktet lite, men kan sikkert være nok mtp på brygging. (+\- 1grad). Står noe at i en bryggebok at man kan øke temp 1 til 2 grader på slutten av gjæringsløpet? Er det da etter 10-12dager? Eller er dette slike detaljer vi ikke skal bry oss om?
Takk for tips og gode råd!
Noterer stabil temperatur!
 
Gjæringskap er smart.
Det er en klar fordel å øke temperaturen litt etter at stomgjæringen gir seg slik at gjæren ikke går i dvale, men fortsetter å "rydde opp", som er den siste delen av prosessen som @Finn Berger beskriver.
 
Heh sitter faktisk å leser nå om diacetyl og viktigheten av an gjæren får tid til å rydde opp @Finn Berger. Vil du anta en uke etter stabil FG er nådd er greit?
Så lenge diacetylen ikke for kontakt med oksygen så er sjansen for mindre usmak større? Da spiser gjæren den opp?
Skal virkelig jobbe med stabil temp! Ser helt klart at en gjæringskap må til!
Kjelleren min flukterer i utgangspunktet lite, men kan sikkert være nok mtp på brygging. (+\- 1grad). Står noe at i en bryggebok at man kan øke temp 1 til 2 grader på slutten av gjæringsløpet? Er det da etter 10-12dager? Eller er dette slike detaljer vi ikke skal bry oss om?
Takk for tips og gode råd!
Noterer stabil temperatur!

Å sette opp temperaturen idet tre fjerdedeler av gjæringsforløpet er gjennomført, er viktig først og fremst når du brygger undergjæret øl, men spiller mindre rolle med ales. Så bekymre deg ikke om det.

Du tapper opp når ølet er "ferdig", dvs. når gjæren har lagt seg godt til rette på bunnen av karet, og ølet har blitt noenlunde klart. Som regel kan du tappe etter to uker, og du bør vente i alle så lenge. Mange mener tre uker er bra. Jeg har fått det for meg at det er bra med den ekstra uka, men noen ganger er ølet helt åpenbart ferdig etter to, og da tapper jeg.
 
@LarsUlv må helt klart få et skap! Har en stort vinskap med temperaturkontroll på.. Skal se litt på om vinen ratt må vike her Hmm.
Blir det plass til et konisk kar i den så er det jo et steg nærmere..
Dvs : ser nå på koniske gjæringskar : ser brilliant ut og dumpe gjærkake og trub fra disse.. De var ikke akkurat billige men er vel på gjæring det er mest å hente så hvorfor ikke gå all in der først som sist..
Må jo få et kompakt bryggeri oxo, men innbiller meg at gjæring og temperaturer er "greia"?

Virker logisk det med temperatur. Spesielt som @Finn Berger sier: undergjærede øl kan sikkert trenge litt ekstra hjelp siden de går "kaldt"
Er jammen mye å lære om øl.. Ser for meg at dette kan bli en herlig hobby

Takk for tolmodigjeten! Takk for gode tips!
 
En liten fråga til : Er det realistisk å forvente en FG på 1020-1019 da Og er 1082? Eller drømmer jeg.. 23gram safale 04 med gjærnæring og o2 rett i karet fra flaske...:)
 
En liten fråga til : Er det realistisk å forvente en FG på 1020-1019 da Og er 1082? Eller drømmer jeg.. 23gram safale 04 med gjærnæring og o2 rett i karet fra flaske...:)

Litt vanskelig å si, siden jeg ikke har noen erfaring med ekstrakt. Men det virker som om det er mye mørkt her, og da skal du kanskje ikke forvente å komme helt ned på 1.020 eller under. Det er forholdet mellom enkle og komplekse sukkerarter som er viktig her, og uten å kjenne det bedre, er det vanskelig å si. Mitt juleøl i fjor, som var rimelig tjukt og mørkt, men ikke så veldig sterkt (rundt 6,5%, tror jeg) , endte på 1.028.
 
Vil tilføye at det er greit å la gjær og annet grums falle ned før tapping. Ettersom forskjellige gjærstammer flokkulerer forskjellig, kan det være greit å kjøle ned før tapping, og tilsette gelatin, altså 1ts pulver i litt kaldt vann i 10min, deretter 20 sekunder i mikroen, og tilsette 1-2 dager før tapping. Ettersom S-04 flokkulerer greit, og det er et svart øl, kan du droppe det denne gangen, men jeg pleier å tilsette dette i mørke øl også, ikke bare pga visuell klarhet, men også for å få vekk humlerester, polyfenoler (?) og døde gjærceller, som kan gi en harsk smak kalt gjærbitt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Enig I refleksjonen der @Finn Berger. Skal jo være litt restsødme i juleøl.
Tenkte derfor å steepe inn speciality grains for nettopp å sikre dette..da resten stortsett er gjærbare monosakarider.. Må ha noe poly-kjeder som gjæren ikke kan gjære.. Steep mash skulle teoretisk sørge for at fyldig kropp og skum skulle være mulig
Om jeg tenker riktig.. 17g gjærbart sukker PR liter = 1% vol..
82% (snitt) av ekstrakter er gjærbare.
Klarer den rundt 8% eller FG 1022 er jeg i ekstase.. Innbiller meg at ved 82-83% effektivitet kan dette bli et svært fyrrig brygg :)
 
@bjartenataas dette er interessant ! Noterer!
Når du setter kaldt.. Sånn ca 2-3 grader.. Vil det kløe til karbonering?
(Gjæren firer flagget?) eller overlever nok til det jeg antar omtales som naturlig karbonering på flaske (har kun 5stykk 4liter mini kegs.. Men har ball-lock og CO2 regulator)
Kan man også bruke gelatinplater som fra butikken? Legge de i vann og la det stå til et par dager ?
Tusen takk for tips :)
Er mye som skal læres :)
 
Enig I refleksjonen der @Finn Berger. Skal jo være litt restsødme i juleøl.
Tenkte derfor å steepe inn speciality grains for nettopp å sikre dette..da resten stortsett er gjærbare monosakarider.. Må ha noe poly-kjeder som gjæren ikke kan gjære.. Steep mash skulle teoretisk sørge for at fyldig kropp og skum skulle være mulig
Om jeg tenker riktig.. 17g gjærbart sukker PR liter = 1% vol..
82% (snitt) av ekstrakter er gjærbare.
Klarer den rundt 8% eller FG 1022 er jeg i ekstase.. Innbiller meg at ved 82-83% effektivitet kan dette bli et svært fyrrig brygg :)

Som sagt, jeg har null snøring på ekstrakter. Men vil ikke mørk ekstrakt inneholde godt med komplekse sukkerarter fra mørkt krystallmalt? Jeg går ut fra at det ikke er bare røstet malt eller råfrukt, eller sukkerkulør, som gir den mørke fargen? Du sier 82% gjærbart i snitt. Gjelder det de ekstraktene du har brukt? Synes det virker rart, siden det er så mye mørkt - men jeg tviler ikke på det du sier; du ser ut til å ha sjekket ting grundig.

Jeg synes ellers mye av det mørke juleølet er alt for søtt - men det er nå bare min smak; det er jo ingen feil. Ølet mitt ble relativt lite søtt, til tross for den høye FG'en. Det stoppet altså ikke på 1.028 fordi gjæren ga opp for tidlig.

Du har tydeligvis lest deg godt opp allerede, så du skulle få mye ut av de erfaringene du høster fra dag én:). Så bostedet ditt, forresten. Så brygge vi på Mjøsa;)? Feil eller riktig side?

edit: Du fikk sparket meg igang med litt repetisjon av grunnkunnskapene, bl.a. i denne: https://byo.com/bock/item/1441-sweetness-brewing-sugars-how-to-use-them. Palmer sier der at i en typisk basismaltvørter vil 12% av sukkerartene være dextriner, resten gjærbare sukkrarter.

Jeg skulle gjerne hatt en tabell som enkelt korrelerte prosent dextriner med grad av søthet:)! Det er sjølsagt nokså vanskelig, siden det spiller stor rolle hvilken gjær du bruker. (Sjekk hva fabrikanten oppgir som utgjæringsgrad.) Dextriner er jo dessuten lite søte.
 
Sist redigert:
20 micro'n var vel å ta i
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=180057
Vil tilføye at det er greit å la gjær og annet grums falle ned før tapping. Ettersom forskjellige gjærstammer flokkulerer forskjellig, kan det være greit å kjøle ned før tapping, og tilsette gelatin, altså 1ts pulver i litt kaldt vann i 10min, deretter 20 sekunder i mikroen, og tilsette 1-2 dager før tapping. Ettersom S-04 flokkulerer greit, og det er et svart øl, kan du droppe det denne gangen, men jeg pleier å tilsette dette i mørke øl også, ikke bare pga visuell klarhet, men også for å få vekk humlerester, polyfenoler (?) og døde gjærceller, som kan gi en harsk smak kalt gjærbitt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp