Koketid 90 vs 60 (nybegynnerspørsmål)

Hei! Første innlegg her!

Er helt fersk ølbrygger, har kun ett brygg bak meg. Har fått låne en Beer Brew 30, lest en god del på dette forumet og andre steder, og gjennomførte et lite testbrygg forrige helg. Denne helgen skal jeg i gang igjen, og forhåpentligvis korrigere et par småfeil jeg gjorde sist.

Et par spørsmål har dog meldt seg:

1: I 'bruksanvisningen' til BB30 står det at man skal koke i 60 minutter, mens på de to allgrain-settene jeg har kjøpt fra Bryggselv står det koketid 90 minutter. Jeg går ut fra at jeg bør følge det som står på allgrain-oppskriften? Dvs at jeg koker i 30 minutter før jeg tilsetter bitterhumlen, og så ytterligere en time med kok og tilsetting av humle underveis. Kan noen forklare hva hensikten med disse 30 humleløse minuttene da er?

2: Da jeg kokte sist ble det en skikkelig kladd med barberskum-tykt skum på toppen i starten. Etterhvert blandet dette seg tilbake inn i brygget. Burde jeg ha skummet av dette? (Går ut fra at dette skummet mest er proteiner fra maltet, som blir til 'grums' hvis jeg ikke tar det av?)

Hvis noen lurer så var det første brygget et Lucky Jack sett, og det neste er en single hop Cascade ipa.
 
Velkommen til forumet og en spennende hobby.

Det jeg vet om koketid er at dersom oppskriften inneholder pilsnermalt må en koke 90 min for å bli kvitt usmaker.
Ellers holder det vanligvis med 60 min, men en kan koke lenger dersom en trenger mer avdamping for å få sterkere øl.

Jeg mener å ha lest at noe særlig mer enn 90 min er ikke anbefalt, fordi en da koker i stykker en proteiner som er med å danne skum på ølet.

Skumming av vørter under kok er en smakssak. Det gir en del mindre grums i panna, men noen påstår det gir dårligere skum og holdbarhet på ølet.

Jeg pleier ikke skumme av. Etter at vørteren er nedkjølt bruker jeg ei sleiv til å sette vørteren i rotasjon, og lar den stå 10-20 min.
Da har alt grumset samlet seg i en kjegle i midten, og jeg kan tappe ned i gjæringskaret uten å få noe særlig av grumset med. Dette kalles Whirlpooling, det står sikkert i den bruksanvisningen også.
 
SindreW skrev:
Velkommen til forumet og en spennende hobby.

Det jeg vet om koketid er at dersom oppskriften inneholder pilsnermalt må en koke 90 min for å bli kvitt usmaker.
Ellers holder det vanligvis med 60 min, men en kan koke lenger dersom en trenger mer avdamping for å få sterkere øl.

Jeg mener å ha lest at noe særlig mer enn 90 min er ikke anbefalt, fordi en da koker i stykker en proteiner som er med å danne skum på ølet.

Skumming av vørter under kok er en smakssak. Det gir en del mindre grums i panna, men noen påstår det gir dårligere skum og holdbarhet på ølet.

Jeg pleier ikke skumme av. Etter at vørteren er nedkjølt bruker jeg ei sleiv til å sette vørteren i rotasjon, og lar den stå 10-20 min.
Da har alt grumset samlet seg i en kjegle i midten, og jeg kan tappe ned i gjæringskaret uten å få noe særlig av grumset med. Dette kalles Whirlpooling, det står sikkert i den bruksanvisningen også.

Takk for svar!

Nå står den og renner av seg skyllevannet, så da blir det snart koking igjen. Tror ikke det er pilsnermalt i denne, men jeg kjører da 90 minutter og dropper å skumme av!

Takk for tipset om whirpooling, det skal jeg prøve.
 
Tilbake
Topp