Kullsyre i Thomasmesse

Espen Flataker

Norbrygg-medlem
Jeg brygget Kinn Thomasmesse i slutten av januar og var godt fornøyd med både OG (1,091) og FG (1.008). Etter gode tre uker i gjæringskaret flasket jeg ølet og tilsatte 6g sukker pr liter. Flaskene sto i romtemperatur i tre uker før de ble satt i en kald kjeller. I påsken testet jeg første flasken og smaken var helt super! Veldig komplekst og godt øl, men ingen kullsyre. Testet flere flasker med samme skuffende resultat. Har jekket to flasker, tilsatt sukker og korket på nytt. Men det dannes ikke kullsyre! Hva har gått galt?
 
Jeg brygget Kinn Thomasmesse i slutten av januar og var godt fornøyd med både OG (1,091) og FG (1.008). Etter gode tre uker i gjæringskaret flasket jeg ølet og tilsatte 6g sukker pr liter. Flaskene sto i romtemperatur i tre uker før de ble satt i en kald kjeller. I påsken testet jeg første flasken og smaken var helt super! Veldig komplekst og godt øl, men ingen kullsyre. Testet flere flasker med samme skuffende resultat. Har jekket to flasker, tilsatt sukker og korket på nytt. Men det dannes ikke kullsyre! Hva har gått galt?

Gjæren er sliten orker rett og slett ikke jobbe mer etter så mye alkohol. På sterke øl må man ofte tilsette ny gjær ved karbonering
Noe som kan være litt "farlig" nå etter at du tilsatte mer sukker, men tror jeg likevel ville gjort det. 12 g/L sukker i Quad. tror jeg er bedre enn ingen karbonering og for søtt øl
cbc-1 f.eks vil kun spise enkle sukkerarter
 
Sist redigert:
De flaskene som fikk nytt sukker og ble korket på nytt gikk i vasken. Men jeg har en del flasker som har 6 g/l. Hvordan ville du gått frem med cbc-1? Hvor mye av denne gjæren pr liter øl?
 
Takk! Dette ser kan bli et spennende prosjekt
Har gjort det samme med Birger ølet fra 2020 som blei gjæret med Skarekveik og forsøkt flaskekarbonert. Det var en no-go. Brukte EC-1118 for å flaskekarbonere, og det fungerte veldig bra - med unntak at det vart jo en del sedimenter i flaska. Men det er uunngåelig når man flaskekarbonerer så.
 
Tilbake
Topp