Mesking og volum

Dag

Norbrygg-medlem
Hei, er stadig frampå med mer eller mindre glupe spørsmål. :p
Jeg har hittil basert meg på ekstrakt, og har enda ikke forsøkt å meske på ordentlig. Det skal jeg selvsagt forsøke, men det er noe småregning jeg ikke får til å gå opp.  Jeg ser i en oppskrift, at man bruker 14,5 liter vann til innmeskning, 25 liter til skylling, og vørtervolum er 22,5 liter, sluttvolum 21 liter.
Hvor blir det av de siste 17 literne? Det var da ikke måte på svinn, heller?!?!
 
Et "crash course" i vannforbruk:

Om du mesker vanlig og praktiserer kontinuerlig skylling, bruker man først gjerne 2,5 liter vann per kg malt i meskingen. Vannmengden her kan variere. Noen bruker mer, noen bruker mindre. Når man skyller, er det vanlig å bruke et volum som tilsvarer ønsket vørtervolum før koking. Når du nevner vørtervolum på 22,5 liter, vil det sannsynligvis si vørtermengden etter koking. 25 liter kan godt være mengden før. Sluttvolum er ølvolumet etter tapping. Det vil alltid forsvinne litt ved omstikking osv., på grunn av bunnfall ol. Når du skyller mesken, vil vørteren som skylles ut erstattes kontinuerlig av skyllevann. Slik vil du som regel ende opp med like mye vann i mesken etter endt skylling som du hadde da meskingen startet.

Håper dette hjalp.
 
OK, trodde man tappet vørter til mesken var omtrent tørr.  :idea:

Den inneholder altså mye vann når man er ferdig. Når slutter man å tappe vørter? Når man har ønsket volum?
 
By the way, Gahr, oppskriften jeg nevnte er din egen IPA fra NM-08. :biersmile:

http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=930.0
 
Dag skrev:
OK, trodde man tappet vørter til mesken var omtrent tørr.  :idea:

Den inneholder altså mye vann når man er ferdig. Når slutter man å tappe vørter? Når man har ønsket volum?

Det er vanlig å stoppe tappingen når SG i vørteren man tapper ut blir lavere enn 1010-1012. Egentlig gjøres dette fordi det rundt om på dette tidspunktet er fare for at pH-en i mesken kan stige for høyt. For høy pH i mesken (>6) kan føre til at man vasker ut uønskede smaksstoffer, i hovedsak tanniner. Jeg opplever at om jeg brygger øl som har en OG i overkant av 1050, kan jeg tappe helt til jeg har ønsket vørtervolum i gryta (i mitt tilfelle stort sett 25-26 liter) uten at SG-en synker særlig under 1010. Om jeg må stoppe før jeg har ønsket volum, fyller jeg på med kokende vann til jeg har nok vørter.

Dag skrev:
By the way, Gahr, oppskriften jeg nevnte er din egen IPA fra NM-08. :biersmile:

http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=930.0

Kult. Om du bruker oppskriften, må du fortelle meg hvordan det går.
 
Gahr skrev:
[ Om jeg må stoppe før jeg har ønsket volum, fyller jeg på med kokende vann til jeg har nok vørter.

Men da blir vel OG lavere, alkoholprosenten lavere og sikkert andre ting lavere og? Kan man ende opp med 'mellanøl' på 2%?
Kan jo sikkert smake OK det også. :godtoel:
 
Mot slutten av skyllingen holder vørteren som renner ut av mesken så lav SG at det har svært lite å si. Dessuten hender det stort sett ikke før vørterpannen nesten er full uansett. Når jeg brygger milden min (OG 1037), trenger jeg som regel ikke tilsette mer enn 4,5 liter vann. Hvis man antar at de siste literne med vørter fra mesken ville ha holdt en SG i underkant av 1010, er det lite å tjene rent utbyttemessig. Smaksessig er det dessuten en del å tape på å "skvise" ut for mye vørter av en mesk med lite malt.

Jeg er forøvrig en stor tilhenger av øl med lite alkohol. Jeg vil påstå det er langt mer krevende å lage gode øl med lav OG enn gode sterke øl. Selvsagt liker jeg også godt kraftigere saker (mine NM-meritter er selvsagt med sterkere øl...), men det er noe eget med å kunne drikke to-tre halvlitere etter endt arbeidsdag (drikker for øyeblikket en kölsch med en OG på 1051, så jeg må vel ikke ta for hardt i med den) uten at man skulle bli påvirket i nevneverdig grad.
 
Malten absorberer en god del vann som du ikke klarer å drenere ut igjen.  "Brukt malt", også kalt drav består av 20% korn og 80% vann, eller et forhold på 1:4.  Bare husk at malt etter mesking  ikke veier det samme som før mesking.  Ca 60 % av det opprinnelige tørrstoffet er nemlig (forhåpentligvis) blitt til vørter.  Så om du mesker 10 kilo malt, vil den veie ca 4 kilo når du er ferdig og vil inneholde 4 ganger så mye vann - ca 16 liter.

Langt kortere variant; 1 kilo malt vil ta opp 1,6 liter vann som du ikke får ut igjen.

(Fra Ray Daniels's Designing Great Beers)

mvh Trygve
 
Tilbake
Topp