NM 2024 - den store diskusjonstråden

Er egentlig litt fornøyd med å ha «lurt» dommerne. Fikk 2. plass i lys ale, med en Engelsk Strong Bitter brygget kun på amerikanske humler. Målet mitt var å brygge en APA, men etter å ha smakt den, fant jeg ut at denne måtte klassifiseres som noe annet. Etter å ha delt ut smaksprøver til flere ølkjennere, ble denne en Engelsk bitter.
Spørsmål: Kunne denne blitt diskvalifisert siden jeg ikke brukte engelsk humle?
 
Er egentlig litt fornøyd med å ha «lurt» dommerne. Fikk 2. plass i lys ale, med en Engelsk Strong Bitter brygget kun på amerikanske humler. Målet mitt var å brygge en APA, men etter å ha smakt den, fant jeg ut at denne måtte klassifiseres som noe annet. Etter å ha delt ut smaksprøver til flere ølkjennere, ble denne en Engelsk bitter.
Spørsmål: Kunne denne blitt diskvalifisert siden jeg ikke brukte engelsk humle?
Min APA ble vurdert utenfor typedefinisjonen pga manglende amerikansk humlearoma. Hadde loads med Cascade, men tørrhumlet med Galaxy… :rolleyes:
 
Er egentlig litt fornøyd med å ha «lurt» dommerne. Fikk 2. plass i lys ale, med en Engelsk Strong Bitter brygget kun på amerikanske humler. Målet mitt var å brygge en APA, men etter å ha smakt den, fant jeg ut at denne måtte klassifiseres som noe annet. Etter å ha delt ut smaksprøver til flere ølkjennere, ble denne en Engelsk bitter.
Spørsmål: Kunne denne blitt diskvalifisert siden jeg ikke brukte engelsk humle?
Dommerne vet ikke noe om ølet bortsett fra typen. Så lenge det smaker ‘innafor’, så er det innafor.
Det er risikabelt å trekke for humle fra feil land, men man kan trekke for at humlen har feil smak / profil.
De siste årene dyrkes flere profiler frem i de fleste regioner. Det er derfor vanskelig(ere) å snakke om ‘europeisk humle’.
 
Dommerne vet ikke noe om ølet bortsett fra typen. Så lenge det smaker ‘innafor’, så er det innafor.
Det er risikabelt å trekke for humle fra feil land, men man kan trekke for at humlen har feil smak / profil.
De siste årene dyrkes flere profiler frem i de fleste regioner. Det er derfor vanskelig(ere) å snakke om ‘europeisk humle’.
Var faktisk flere av dommerne som kjente tydelig smak av engelsk humle.. men på en slik stil, så er det jo kanskje ikke like enkelt å skille opprinnelsesland på humlene
 
Overrasker meg egentlig at dommerene ikke plukker opp at det ikke er brukt et gram med britisk Humle og Malt i den oppskriften. Er dommeren egentlig mest opptatt av å lete etter usmaker og mindre opptatt av å kjenne etter typeriktighet?
 
Å dømme øl er vanskelig. Og egentlig tar jeg slike konkurranser litt med en klype salt skal jeg være ærlig. Det betyr ikke at slike arrangementer er helt uten verdi. Man kan ihvertfall være ganske sikker på det ikke er no dårlig øl som vinner :)
 
Overrasker meg egentlig at dommerene ikke plukker opp at det ikke er brukt et gram med britisk Humle og Malt i den oppskriften. Er dommeren egentlig mest opptatt av å lete etter usmaker og mindre opptatt av å kjenne etter typeriktighet?
Kanskje bryggerne er mer opptatt av opprinnelse enn faktisk smak? Hvor stor forskjell er det egentlig på klassisk britisk humle og et velvalgt utvalg av amerikansk humle?

De dommerne jeg møter er i hvert fall veldig mye mer opptatt av å forstå typen og lete etter typeriktighet enn å lete etter usmaker. Usmaker bryr vi oss generelt lite om, og mye av det som omtales som "usmaker" skal jo også være med i mange øl.
 
Kanskje bryggerne er mer opptatt av opprinnelse enn faktisk smak? Hvor stor forskjell er det egentlig på klassisk britisk humle og et velvalgt utvalg av amerikansk humle?

De dommerne jeg møter er i hvert fall veldig mye mer opptatt av å forstå typen og lete etter typeriktighet enn å lete etter usmaker. Usmaker bryr vi oss generelt lite om, og mye av det som omtales som "usmaker" skal jo også være med i mange øl.
Ikke uenig i at enkelte humler har like smaker og aroma uavhengig av hvor de er fra. Men har sett tysk pils med tydelig preg av amerikansk humle vinne i andre sammenhenger. Og Citra som brukt i denne er vel nesten selve definisjonen på Amerikansk humle?
 
Ikke uenig i at enkelte humler har like smaker og aroma uavhengig av hvor de er fra. Men har sett tysk pils med tydelig preg av amerikansk humle vinne i andre sammenhenger. Og Citra som brukt i denne er vel nesten selve definisjonen på Amerikansk humle?
Definisjonen på hva ølet smaker er fortsatt ikke hvor humla kommer fra, men hvordan ølet smaker. Jeg har lest dommerskjemaene og dommerne mener ikke ølet har noen tydelig aroma eller smak av sitrus og granbar, som kanskje er det mest typiske for "amerikansk" humle. I den grad de kjenner noe humle, så er det blomster og jord. Derimot er det gjæren og maltet som preger ølet, akkurat som typen skal være. Ølet trekkes noe for diacetyl, som jo også bidrar mye til hvordan humla oppfattes.

Jeg har ikke smakt ølet, så det er vanskelig å si om jeg er enig med dommerne i vurderinga, men når 4 kvalifiserte smakere har smakt ølet uten å kjenne sitrus, så er det nærliggende å tenke at det ikke var noe merkbart sitrus-preg på ølet. Selv om det har vært humlet med citra.
 
Hadde det ikke vært mulig å funnet ut hvilken flight de tilhørte og om de var "drikkbare"
Det er jo ganske waste syntes jeg. Grenser til "alkohol missbruk :p
 
De tømmes stort sett ut.
Vi sitter jo med noen hundre vurderte øl her. Er ikke det en potensiell ressurs - for dommere og kanskje for vanlige medlemmer, også? Så lenge man unngår at det får karakter av overprøving eller lgn., så klart.

Tomflaskene er jo også en ressurs som noen kanskje ville være interessert i? Hvis de kunne hentes før gjærrester har størkna helt, vel å merke. (Jeg fikk med meg ei kasse fra DV43 som hadde stått der ei god stund, og det var en drøy jobb å få dem reine:).) Jeg ser ikke for meg at noen skal styre mye for å få til dette, men hvis det passa med et eller annet arrangement? Så kunne deltakerne få tilbud om å ta med tomflasker hjem. I følge folka på Strømmen Hjemmebrygg så selges det stadig en god del flasker, så det er ikke alle som fater.
 
Tilbake
Topp