Nybakt far til 60 bjørnunger - jeg tror det ble en øl!

RolfK

 
Tenkte å takke for gode råd og innspill, samt med glede melde om at jeg i dag, etter et 14 dagers svangerskap, har flasket opp 60 små "bjørnunger" som nå modnes i pappesker i ca 20 °C :skitbra:

Jeg tror alt som kunne gå galt under flaskingen gikk galt, så i kveld for vi skåle for gode gamle Murphy! ;D Hjernen min har en til stadighet forbløffende evne til å finne de mest kompliserte løsninger på alle problemer den konfronteres med, men som regel går det bra til slutt. :klovn: Jeg var livredd syreskader fra StarSan og brukte gummihansker nesten hele tiden, glemte sukkeret i første pulje (brukte en 10 liters tank fra Clas Ohlson som "flaskebøtte" til en 20 liters batch...), stoppet heverten, kokte opp sukkerlake, fikk den oppi med litt splæsjing, livredd for å oksygenere ølet for mye, knotet som en gal for å få heverten i gang igjen, men det gikk også til slutt, knotet enda mer med min MacGuyver-inspirerte løsning for å feste "flaskepinnen" til krana på tanken, men til slutt satt det meste som det skulle og de første 30 flaskene var fulle. La rengjorte korker oppå hver flaske og lot de ligge litt, til de begynte å "hoppe" så vidt, et tydelig tegn på at gjæren allerede var i gang med karboneringsoppgaven. 2. pulje gikk litt mer smooth, dog fortsatt med en del rot og knot :) Bekymret meg en del over en liten skum-ring i toppen av hver flaske, men håper det er normalt og ikke et tegn på enorme mengder oksygen i ølet. Evt. er det kanskje Starsan-skum (don't fear the foam! sier de på homebrewtalk.com). Bekymret meg også en del over små luftbobler i heverten, men siden jeg var ved point of no return lot jeg humla suse, for å si det sånn ;) Må undersøke om slangen/heverten er helt tett. Den er fra europris, så... tja. Foruten alt dette gikk det stort sett greit når jeg var i gang, så nå får jeg bare håpe det blir øl ut av dette, og ikke en oksygen&bakterie-cocktail ;) Det hele tok vel en 4-5 timer. Har ihvertfall lært noe av dette, så det bør gå enklere neste gang :)

Det så ut som øl, luktet ganske som øl og smakte litt søtt, hint av karamel og noe malt, og noe bitterhet. Blir spennende å se hva som skjer! Planlegger å smake en flaske om 1 uke, en om 2 uker og en om 3 uker. Om 3 uker er forhåpentligvis karboneringen bra og ølet rimelig modent.

FG var 1.014 sånn ca., kanskje ikke helt supert, eller...? Jeg aner som kjent ikke hva OG var, men den skulle vært 1.037 ca hvis jeg hadde fulgt oppskriften i ølsettet, noe jeg ikke gjorde ;D (brukte amber spraymalt i stedet for sukker, utgjør det noen forskjell i gravity?)

Legger ved et par bilder av barna :)

:skaal2:
 

Vedlegg

  • IMAG0082.jpg
    974,8 KB · Sett: 330
  • IMAG0083.jpg
    986,2 KB · Sett: 323
1.014 er helt flott. Det blir ikke så mye alkohol av det, men du kan ikke regne med veldig høy utgjæring fra maltekstrakt. Godt øl kan du få likevel.

Ja, og: gratulerer.
 
Ah, er det ikke deilig! Hadde jeg enda bodd på Møllenberg skulle jeg kommet å gratulert meg, min første "bjørn" ble en Califonia Common, hadde de fleste tanker som du hadde "For mye splashing" "Er flaskene rene nok" "Hadde jeg nok sukker i" "Er korkene ordentlig tette" osv.
Vel, jeg har tatt min andre flaske, fin karbonering og det smaker øl. Godt øl!

Dine bjørneunger kommer til å vokse opp og bli gode ! Bare vent du!!
 
når du har fått øllet i flaskene, er det en god ide å korke med en gang. det er unødig å vente til du ser at gjæringen tar til. det er ingenting du kan gjøre fra eller til uansett....
blir sikkert bra dette...  :)
 
Grattis med jomfrutappen  ;D Dette blir bra greier, skal du se. Ikke bekymre deg for "luftbobler" i tappeslangen. det er mest sansynlig Co2 som slipper under tapping, noe som er helt ufarlig.

Og KAOS hører med når noe nytt skal testes for første gang  ::)  :biersmile:
 
Du vil nok finne roen etterhvert du også.  Du vet hva de sier om unger, den første bader du hver eneste dag, den neste 1 gang i uken og de fåfølgende støvsuges en gang i blant.....

Slapp av og ta deg en øl,  så lenge flaskene er reine så vil det nok gå bra.  Det skal mye splæsjing til før at ølet blir ødelagt.  Tanken bak det å la korkene ligge løst på er at kullsyren skal drive ut luften på toppen.  Det er kullsyre i ølet når du tapper, mengde avhenger av temperatur (jo kaldere jo mer), og noe av den vil løses ut ved bevegelse og ved temperaturheving.  Det skjer ganske fort, så du behøver ikke vente på at ettergjæringen skal komme i gang.
 
Trygve skrev:
Du vil nok finne roen etterhvert du også.  Du vet hva de sier om unger, den første bader du hver eneste dag, den neste 1 gang i uken og de fåfølgende støvsuges en gang i blant.....
Jepp, jeg har allerede begynt å finne roen :) Brygget #2 10.10.10 - en ganske eksperimentell porter/stout-ting, med hjemmelaget oppskrift basert på det jeg fikk kjøpt lokalt. Hva resultatet blir er uvisst, men det er ikke umulig at det blir bra. Uansett, på slutten av bryggingen klarte jeg å rote en halvliter vann fra springen oppi vørtern, som allerede var meget liten (ca 2 liter), så jeg fikk panikk, prøvde å finne en løsning, men før jeg visste ordet av det så jeg bokstavene RDWHAHB (Relax, Don't Worry, Have A HomeBrew) for mitt "indre øye" og tenkte at hey! gjort er gjort! det får bli som det blir! Målte OG (1.059!), slengte oppi gjæren og kjørte på. 7 g tørrgjær i et så lite brygg gjæret som pokker i løpet av svært kort tid - og jeg tror dette kan bli en fin sjokolade-porter-ish øl - håper bare jeg ikke har brukt for mye/lite av spesialmaltene. Målte SG etter 5-6 dager i bøtta og var da nede på 1.014/15, så det blir vel flasking om ikke så lenge. Null aktivitet i gjærlåsen de siste dagene, så med en gang jeg har bekreftet at SG/FG holder seg stabil skal jeg flaske, sette flaskene bort et sted og glemme de en stund. Denne minibatchen gir jo sikkert ikke stort mer enn 6 x 0,33, kanskje 7, så det skal få stå på flaske minst en måned før jeg smaker på. Håper det blir en god øl som jeg kan oppskalere til større batch :)

Tanken bak det å la korkene ligge løst på er at kullsyren skal drive ut luften på toppen.
Jepp, det var egentlig det jeg mente, formulerte meg litt feil..

Brygget går ihvertfall fremover i riktig retning:
Åpnet en flaske etter 5 dager (nysgjerrigheten tok overhånd), og ble positivt overrasket. Det var da nesten ikke noe kullsyre, som forventet, men smaken var fin - fruktig med noe karamell og nøtter og en del malt, men en del restsødme, sikkert pga 75 % amber spraymalt (de siste 25 % var sukker) - flere her påpekte at mye amber spraymalt i stedet for light ville gi noe restsødme. Noe lukt og smak av gjær.

Prøvde en ny flaske i dag, etter 10 dager. Jeg holdt på å kollapse av glede når jeg helte over på glass og bare WOW! Tilfredsstillelse! Jeg så a) bobler av kullsyre og b) et lite, men tjukt og flott skum som la seg pent på toppen!!!!! Det var jo veldig likt som å tømme en "ekte" øl i glasset! Nå som resultatene begynner å vise seg begynner denne hobbyen virkelig å bli moro!!! Smaken er stort sett som forrige gang, litt for søt, men jeg håper det kanskje jevner seg ut etter hvert som ølet modnes. Skal smake igjen til helga, eller kanskje jeg klarer å vente til neste helg. Neste helg har den vært på flaske i 3 uker, så da bør den begynne å bli bra. Relativt klar var den også, men ikke helt gjennomsiktig. Fin gyldenbrun farge.

Det går fremover - Hurra! :skaal2:
 
Og så må jeg bare slenge inn en ekstra takk til alle gratulasjoner og beroligende svar fra dere hyggelige folk før jeg legger meg for kvelden :)
 
Tilbake
Topp