OmCider

Omsider kommer et lenge utsatt prosjekt i OAL om Cider (beklager det flaue ordspillet). Våre venner i Kristianiastudentenes Håndbryggerlaug har sjenerøst tilbudt oss å låne fruktknuser og -presse, og de som har sett litt av Godlia veit hvor mange epletrær det er i nabolaget. Dette gjør det mulig for oss å prøve et sesongprosjekt rundt cider og eplesaft. Målet for prosjektet vil bli å produsere en rekke batcher cider ved hjelp av lokale råvarer og forskjellige metoder.

Til prosjektet trenger vi deltakere. Det er ingen krav om erfaring eller viten om ciderframstilling, undertegnede selv er fullstendig grønn på emnet. Prosjektet vil utarte seg i flere faser:

-Innsamling av råvarer
-Vurdering av råvarer
-Vurdering av metode
-Knusing, pressing
-Gjæringsfase
-Ettervurdering, smaking

Til prosjektet trenger vi følgende:
-Noen med erfaring rundt cider
-Noen med bil til innsamling av frukt
-Alle andre til å hjelpe til og ha det moro
-Gjæringstanker til disposisjon

Påmelding tas på epost til meg, ellers tilbakemelding her i tråden.
 
Husk å gi beskjed litt i forveien når dere vil låne. Vi har som regel 1-2 helger om høsten da vi jobber intensivt med den, ellers er den ledig.

Epler som blir sent modne (slutten av september/starten av oktober) er best både til Cider og juice. Åkerrø og Gravenstein mins jeg er favoritter, James Grieve duger også. Bitre epler skal være bra som en andel i cider. Lykke til!

Det er veldig mye manuelt arbeid som er ganske slitsomt med pressa, bare så dere veit det. Vi har presset opp mot 150-200 liter på en god dag.
 
gustavf skrev:
Per Øyvind Arnesen skrev:
Noen tips til hvor man kan få tak i bag-in-box til eget bruk?

Bryggeland.

Eller litt billigere og ikke minst på lager: http://shop.petit-agentur.no/search_result?search_in_description=1&keywords=Bag+in+box&x=0&y=0
 
Her kommer utkast til en flyer og en poster. Navnelisten er ikke komplett, dog.
 

Vedlegg

  • 2013-09-08 Har du epler liggende.docx
    156,9 KB · Sett: 60
  • 2013-09-08 Har du epler.docx
    166,6 KB · Sett: 71
Per Øyvind Arnesen skrev:
Her kommer utkast til en flyer og en poster. Navnelisten er ikke komplett, dog.

Flotte saker!
Noen innvendinger mot at vi signerer med Oslo Amatørbryggerlaug framfor med navn?
 
Per Øyvind Arnesen skrev:
Her kommer utkast til en flyer og en poster. Navnelisten er ikke komplett, dog.
Skal det forandres noe eller skal jeg skrive ut 10-15 exs å komme opp på Godlia med?
Vi snakket om å plukke/presse første uka i oktober.
Fant ut at dette dette er høstferieuka. Dvs at i vert fall jeg er opptatt.
Er det noen mulighet for å ta det uka før eller etter?
 
agedahl skrev:
Per Øyvind Arnesen skrev:
Her kommer utkast til en flyer og en poster. Navnelisten er ikke komplett, dog.
Skal det forandres noe eller skal jeg skrive ut 10-15 exs å komme opp på Godlia med?
Vi snakket om å plukke/presse første uka i oktober.
Fant ut at dette dette er høstferieuka. Dvs at i vert fall jeg er opptatt.
Er det noen mulighet for å ta det uka før eller etter?

Vi doodler det. Jeg gjør noen små endringer i løpet av dagen, og sender det til deg på mail, Åge. Mulig jeg går for navn i signaturen likevel, virker mer personlig da.
 
Noe respons på det her? Gjorde noen få endringer.
 

Vedlegg

  • eple flygeblad.docx
    167,2 KB · Sett: 54
  • eple post.docx
    156,2 KB · Sett: 36
Ser bra ut det der.
Det er kanskje greiest med den der du kan rive av en liten lapp nederst så du slipper å skrive opp tlf/navn??
 
Den er bra.

Jeg skriver ut 15 stk???
Skal jeg komme inn til Godlia med dem i løpet av helgen?
 
Tilbake
Topp