Problemer med flaskekarbonering

Hei!

Har brygget en IPA (sitter på jobben og tar det på hukommelsen) som fulgte med "maltbill" tilsvarende Humlehelvete/Two Captains til Halvor Fjeld med noe tilsvarende humletilsetting, men med andre humler. ca. 140 IBU og ørlite mere mengde humle på smak/aroma/tørrhumling.
Det var mitt andre brygg på hjemmelaget meskeboks, så jeg hadde veldig dårlig utbytte og endte på en OG som tilsvarte 1% ABV lavere enn Humlehelvete, FG 1.0010

Gjæret med S-05, plenty godt med gjær og god gjæring - synes kanskje det tok litt engre tid enn jeg er vant med krausen felling, men har forstått det som at det er normalt.
Ventet dessverre litt for lenge med flasking, så har nok muligens fått litt mindre utbytte av tørrhumlingen.

Stakk om med 130g sukker (sukkerlake) for de 20 literene.

Nå.....

Flaskene har stått til karbonering i 3 uker, men uten skikkelig karbonering - ølen er ikke helt død (så noe har skjedd), men absolutt for lite karbonering. Normalt pleier det vel å ta bare en uke for full karbonering (lar de alltid stå 2 uker)

De har stått til karbonering på et sted som var en grad eller to lavere enn jeg forventet, dvs 18-19 grader.

Noen kommentarer angående å redde karboneringen?

Sette på badet (varmekabler) noen dager? Kan det hende at S05 har flokkulert for mye/raskt, bør jeg forsøke å snu de får å få opp gjæren?

Ellers så funker maltsammensetningen suverent, bitter så det brenner, men tror jeg har gått glipp av litt humlearoma pga at jeg måtte vente noen dager på flasking!
 
Jeg hadde satt flaskene litt varmere. Kanskje ikke over 25 °C, men litt økt temperatur bør hjelpe. Er forresten korkene tette?
 
Takk for svar!

Kan ikke forstå annet en at de skal være tette, riktignok er korkene fra en ny pose (kjøpt fra Bryggselv) - men eller er alt ved det samme.

Da prøver jeg litt forsiktig temperaturøkning..... :)
 
Det er sikkert ikke noe galt med selve korkene, men noen ganger hender det at de ikke blir klemt skikkelig på. Men det er lite trolig det har skjedd med alle sammen på en gang.
 
Gahr skrev:
Jeg hadde satt flaskene litt varmere. Kanskje ikke over 25 °C, men litt økt temperatur bør hjelpe. Er forresten korkene tette?

Då eg var på sommerferie stod min IPA til karbonering i eit rom som truleg har variert mellom 19 og mange-og-20 grader (eg var vekke og hadde ikkje kontroll, men sola har nok varma mykje). Resultatet var at ølet skumma noko så inn i granskogen og det meste forsvann i det store sluket. Sukkerinnholdet var 6 gram pr liter øl. Har teori om at dette skjedde pga varmen, men det kan vere eg tek feil.
 
6 gram er i overkant mye sukker? Kan være det var årsaken?


Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
 
Nygard67 skrev:
6 gram er i overkant mye sukker? Kan være det var årsaken?


Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Hvis ølet er utgjæret og temperaturen er normal, skal 6 g være ganske passende for de fleste øltyper. Hvis ølet blir overkarbonert med 6 g, skyldes det antakelig at ølet ikke har vært helt utgjæret, eller (i verste fall) infisert. Det siste vil merkes i smaken, så om ølet smaker bra, er det gjerne det første som er tilfellet.
 
ChristerL skrev:
Kan ikke forstå annet en at de skal være tette, riktignok er korkene fra en ny pose (kjøpt fra Bryggselv) - men eller er alt ved det samme.

Bryggselv har jo 2 forskjellige typer korker i utvalget. Jeg har ingen erfaring med dette, men hvis man har satt de største korkene på vanlige ølflasker så kan det kanskje lekke litt?
 
Georg J. skrev:
ChristerL skrev:
Kan ikke forstå annet en at de skal være tette, riktignok er korkene fra en ny pose (kjøpt fra Bryggselv) - men eller er alt ved det samme.

Bryggselv har jo 2 forskjellige typer korker i utvalget. Jeg har ingen erfaring med dette, men hvis man har satt de største korkene på vanlige ølflasker så kan det kanskje lekke litt?

Tror ikke de ville ha sittet særlig fast i det hele tatt.
 
Gahr skrev:
Nygard67 skrev:
6 gram er i overkant mye sukker? Kan være det var årsaken?


Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Hvis ølet er utgjæret og temperaturen er normal, skal 6 g være ganske passende for de fleste øltyper. Hvis ølet blir overkarbonert med 6 g, skyldes det antakelig at ølet ikke har vært helt utgjæret.
Det var dette jeg mente men ikke fikk frem. Palmer anbefaler 4,5-6 G avhengig av øltype, så det skal være greit. Haandbryggeriet ettergjærer alt ølet sitt med 4,5 G uansett type. Andreas sier at hvis han bruker mer, blir ølet overkarbonert.


Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
 
Infeksjon var det første eg tenkte, men ingen av dei som har smakt ølet har reagert negativt på smaken, snarare tvert om. Har då tenkt at dette skuldast varmen og ikkje sukkerinnhald sidan mange anbefalar 6 g / l.
Ølet var ein ekstrakt-IPA basert på lys spraymalt fra Harboe i Danmark (http://brygging.no/butikken.aspx?PGID=5&View=Kat) og den stod 14 dagar til gjæring slik eg brukar fast. Målte diverre ikkje SG, men flaska etter 14 dagar. Difor kan det godt vere manglande utgjæring som er syndaren.
 
Har opplevd akkurat det samme, satte til karbonering i 3 uker i et rom litt under romtemperatur. Fint lite futt i flaskene, men kom seg fort da jeg fløtta de inn på badet :)
 
En uke på badet med snitttemp på ca. 23 hjalp betraktelig!

Nå er det litt mindre karbonering enn jeg forventet (hadde i noen gram mere sukker enn anbefalt), men nå er den innenfor "normalen". Må forte meg å legge til at jeg er rimelig fornøyd med humlebomben min! 144IBU og ett tonn med aroma og tørrhumling :D 

Testobjektet (dragen) hadde ikke en grimase men et tenksomt ansikt etter prøvesmak, i motsetning til for noen uker siden da ansiktet hennes nærmest vrengte seg :p

Ser dog at Amarillo og Centennial ikke var nok til å gi det lille ekstra  (jfr Two Captains/Humlehelvete, Pliny cloner -  som var utgangspunktet for min DIPA), så jeg får gjøre et nytt forsøk senere en gang for å finne den riktige oppskriften  :biersmile:
Maltsammensetningen var innertier dòg.

Lurer foresten på om jeg har en annen feilkilde også: mengden vann jeg brukte for å lage sukkerlake tok jeg litt på gefühlen, men prøvde med så lite vann som mulig. Dette kan ha gjort at det ble for tyktflytende og at det rett og slett var endel sukker som ble igjen i bunn og vegger på kasserollen.....
 
Tilbake
Topp