"Brenne" basemalt

Hei

Vurderer å prøve meg på et ekstraktbrygg og lurte på om noen har noe tips til å lage "spesialmalt" av basemalt.
Tenker da f.eks brenne malt i stekeovn for å få litt mer smak i ekstraktbrygget..

Tenker å bruke lys dme i hovedsak.
Har Maris Otter pale malt liggende
 
krystallmalt er varmet opp og konvertert i delvis våt tilstand. Stivelsen er derfor for det aller meste konvertert krystallmalten kan derfor trekkes, dvs du får ut sukkeret uten ensymer (mesking). Brenner du basemalt i ovn vil du få f.eks victory, biscuit, amber eller svarte malttyper og da ødelegger du ensymene og står igjen med et malt uten konverteringsevne. For å konvertere slik malt må den meskes sammen med basemalt. Siden du brygger ekstraktbrygg vil dette ikke fungere for deg.

mvh
Bårdd
 
Som Bårdd påpeker må du meske den sammen med (like deler?) ubehandlet Maris Otter, - hvis du ønsker at sukkeret skal gi bidrag.
Om du bare ønsker farge og smak er dette ikke nødvendig. Da kan du til og med trekke den i lunket vann over natta og tilsette mot slutten av kokingen.
I alle fall om du lager den mørk.
Hva det har å si at malten er knust vet jeg ikke - men prøv og følg heller godt med på prosessen.
Stopp flere ganger og vann ut litt så ser du hvordan du ligger an.
 
Hmm interesant. Er forsåvidt ikke no problem å meske.

Tenkte f.eks jeg kunne meske "brent" maris otter i en time f.eks for så å fulføre med ekstrakt eller meske brent maris ottter for smaken/farge i en time i ekstrakt og vann.

Blir basemaltet blir konvertert til spesialmalt?
 
Tilbake
Topp