Humlevalg til neste Single Hop IPA

Hei!

For ikke lenge siden brygget jeg en Cascade SMASH IPA. En tidlig smaksprøve av denne var helt fantastisk!
Kjørte et relativt heftig humleskjema (er en smule hophead) med veldig godt resultat.
Tenkte nå å kjøre noe lignende (skal endre maltsammensetningen litt), og lurer på hvilken humle jeg skal gå for.

De åpenbare er naturligvis Citra, Amarillo, Centennial og Columbus. Litt engstelig for for metallsmak fra Amarillo pga heftige mengder (ca. 400 g på 20 L).. Ellers hadde denne vært førstevalget.

Som dere skjønner liker jeg masse smak og aroma av amerikanske humler, men er selvfølgelig åpen for nye impulser..

Forslag?
 
Brygget en SMaSH APA for en stund siden med Moasic, ble helt fantastik! Var litt "såpete" i smaken med én gang, men etter ca 3uker på flaske ble det smashing ;) Blitt forelsket i Mosaic :rolleyes:
Brukte: Maris otter, 175g humle, WLP051, 35IBU, 5% ABV, 25l batch
 
Brygget en SMaSH APA for en stund siden med Moasic, ble helt fantastik! Var litt "såpete" i smaken med én gang, men etter ca 3uker på flaske ble det smashing ;) Blitt forelsket i Mosaic :rolleyes:
Brukte: Maris otter, 175g humle, WLP051, 35IBU, 5% ABV, 25l batch
Same here! For en aroma!
 
Har en Citra SMaSH som er helt nydelig nå, utrolig tropisk og digg og bare ÅÅÅH! Neste SMaSH for oss blir med Southern Cross, en ganske ny humletype i gamet. Det kan bli spennende det og! :D
 
Single hop Amarillo kan bli veldig godt, men du må redusere humlemengden en god del i forhold til Cascade siden smaken er mye kraftigere.
Jeg har planer om noen flere SMASH brygg selv etter hvert. Artig å lage noe helt enkelt som virkelig får frem smaken av en humletype.
Jeg har tanker om Amarillo, Citra, Centennial, Galaxy og Mosaic. Har prøvd å lage pale ale med kun Aurora og Northen brewer, men det bli ikke bra.
 
Tror simcoe blir neste for min del. Har brukt amarillo, centennial, mosaic og citra tidligere - alle med stort hell.
 
Nelson smaker snasent frodig, men min siste single med Nelson hadde for lite tørrhumle. Kjør på med masse.
 
Dette er selvfølgelig en smakssak, og alle bør prøve seg fram til det de liker best, men jeg har funnet ut at jeg trives best i sitrus-enden av humleskalaen. Evergreen/barnål-aroma trodde jeg at jeg skulle like bedre, men der blir jeg stadig skuffet. Det er vel denne aromaen som kalles "dank" på engelsk?
 
Jeg har blitt så redd for å bruke simcoe(kattepisshumla) med tanke på kallenavnet det har fått. Er det ubegrunnet frykt? :p

Folk oppfatter humle forskjellig. En kompis av meg oppfatter veldig mye som såpete, noe jeg aldri har hatt noe problem med. Simcoe går ned veldig lett for min del, men for all del, enkelte kan nok ha andre assosiasjoner enn meg ;)
 
Jeg har blitt så redd for å bruke simcoe(kattepisshumla) med tanke på kallenavnet det har fått. Er det ubegrunnet frykt? :p

Ut fra min erfaring med Simcoe: Ja, det er ubegrunnet. Har brygget en Simcoe single hop (med totalt 200 gram på 19 liter) uten antydning til den omtalte uønskede odør, DET har jeg derimot opplevd med andre amerikanske humler, uten å kunne sette noen bestemt i gapestokken. (Husker ikke engang hvilken øl det var...)
 
En utfordring er å prøve f.eks. Bramling Cross! Det er en britisk humle med Amerikansk preg. Har ikke prøvd det selv, men smakte på humla, og det virka lovende!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp