Vis din kegerator / øleskap!

u8utyge7.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Andersp skrev:
Ble lei av å bare ha en øl på tapp om gangen så rett etter nytt år startet jeg bygningen av at nytt tappetårn. Jeg brukte opp hele studielåne på materialer og satte i gang. Jeg er student å bor bare på et rom så for å spare plass tenke jeg å bygge en bokhylle over kjøleboksen. Selve kjøleboksen er bygd med 5 cm isopor og dekket med 5 mm finer bortsett fra sidene som er hobbyplater. Benkeplaten og bakplaten også  er lagd av hobbyplater.
I begynnelsen kjølte jeg ned tårnet ved hjelp av to poser med 1,5 liters brus flasker som hadde lagt i frysen, den teknikken hadde funket bra med det gamle tårnet, men med den nye kjøleboksen med plass til 72 l øl  ble det vel mange vann flasker for å få kjølt det ned. Så når jeg kom over et billig stille gående kjøleskap på fin tenke jeg at jeg kunne forsøke å montre kjøleelementet fra det inn i kjøleboksen min. Foreløbig funker det fint, selv om kjøleelementet ikke er store greiene.  

Jeg har lurt på noe lignende hjemme, så det var fint å se at andre har fått det til. Men hvordan gjør du med kjølekondens og avrenning?
 
Et lite bilde av kveldens prosjekt.


En 5 gallon drikkekjøler fra Coleman,  9 liters corny (lettere moddet for å få plass) og en perlick 525ss og 4" shank som jeg hadde liggende. shanksen er i lengste laget og må demonteres for å få fatet ut, tror nok en 3" shank vil passe bedre. 
Tanken er å sette et allerede nedkjølt fat i den, og bruke et "iceblanket" rundt fatet. Burde holde seg kaldt en stund da :)  for å drive ut ølet benyttes "ut på tur" co2, dette får plass under lokket, men har bestilt noe småtteri på nett, slik at jeg montere den utvendig. 
 

Vedlegg

  • portabel kegerator.jpg
    portabel kegerator.jpg
    1,7 MB · Sett: 2.248
Frode S skrev:
Et lite bilde av kveldens prosjekt.


En 5 gallon drikkekjøler fra Coleman,  9 liters corny (lettere moddet for å få plass) og en perlick 525ss og 4" shank som jeg hadde liggende. shanksen er i lengste laget og må demonteres for å få fatet ut, tror nok en 3" shank vil passe bedre. 
Tanken er å sette et allerede nedkjølt fat i den, og bruke et "iceblanket" rundt fatet. Burde holde seg kaldt en stund da :)  for å drive ut ølet benyttes "ut på tur" CO₂, dette får plass under lokket, men har bestilt noe småtteri på nett, slik at jeg montere den utvendig. 

Kan eg spør kor du kjøpte kjøleboksen?
 
Superenkel, romslig keezer. Fryseboks fra Finn for 500,-, som er høy nok til at jeg ikke behøvde å bygge krave. Styrt med UT-200.
To Perlick i front (med plass til to til) ,montert i tilpasset konfekteske av tre, av den typen vi deler ut til jul på jobben. Konfekten var allerede spist opp.
Fryseren rommer 9 Corny-fat av 19l-typen.
Nå mangler bare et bredt drip-tray.
 

Vedlegg

  • Keezer.JPG
    Keezer.JPG
    1,4 MB · Sett: 2.637
Da var det min tur. Er en veldig fersk brygger, med helt "ny" kegerator.
Prøvde først å handle fra kegkits, men der skjedde det aldri noe, så fikk igjen pengene og handlet kraner, driptray og shanks ++ hos homebrewstuff. Slanger og noe fittings fra bryggselv etc.
3 stk Perlic 575SS
1 stk stoutkran
6kg CO₂ fra human verneservice i sandefjord
Dobbel regulator (kjøpt brukt)
ca 2m 3/16"OD  slanger med overgang til en bit med 3/8 i hver ende
Akkurat plass til 4 fat

Mangler bare å legge opp noen flere slanger og rydde litt for å få det helt ferdig, men har 2 fat koblet opp nå og det kommer et fat med Andrimne Wit til helga.
 

Vedlegg

  • P5234931.JPG
    P5234931.JPG
    510,5 KB · Sett: 2.621
  • P5234935.JPG
    P5234935.JPG
    518 KB · Sett: 2.607
  • P5234936.JPG
    P5234936.JPG
    473,3 KB · Sett: 2.586
  • P5234932.JPG
    P5234932.JPG
    554 KB · Sett: 2.595
  • 984291_10152850198940384_59047228_n.jpg
    984291_10152850198940384_59047228_n.jpg
    69,2 KB · Sett: 2.569
Kult :)  Er det 2-liters flasker du har på gulvet ved siden av?  Ligner på en jeg har fra Valdres Gårdsbryggeri.
 
Dæven det var ikke dumt!  Har bygd en kegerator selv, ikke ulik din men jeg mangler en del deler ser jeg.
Får legge inn en bestilling når skattepenga kommer!  :)
 
Holder på å bygge kegerator, får plass til 8 fat inni kjøleskapet, men er usikker på om jeg får plass til 8 kraner på utsiden i 1 rekke. Noen som har erfaringer om hvor trangt det går ann å plasere uten at det blir knotete.
 
Jeg har cc 8 cm på mitt skap og da er det plass til 6 kraner.  Det er bra med plass.  Vil tro du får plass til 8.
 
Har 8 kraner etterhverandre og det gikk helt fint, skal poste bilder når jeg kommer hjem fra sjøen om 14 dager  :). Bare å få øl på alle kranene igjenn nå ;-)
 
aholgersen skrev:
Frode S skrev:
Et lite bilde av kveldens prosjekt.


En 5 gallon drikkekjøler fra Coleman,  9 liters corny (lettere moddet for å få plass) og en perlick 525ss og 4" shank som jeg hadde liggende. shanksen er i lengste laget og må demonteres for å få fatet ut, tror nok en 3" shank vil passe bedre. 
Tanken er å sette et allerede nedkjølt fat i den, og bruke et "iceblanket" rundt fatet. Burde holde seg kaldt en stund da :)  for å drive ut ølet benyttes "ut på tur" CO₂, dette får plass under lokket, men har bestilt noe småtteri på nett, slik at jeg montere den utvendig. 

Kan eg spør kor du kjøpte kjøleboksen?
Den ble kjøpt på Amazon.com frakta var dyrere enn "boksen"
 
God kveld, ny medlem her. Har nettopp bygget kegerator, så og si utelukkende basert på info og tips jeg har snappet opp her etter etpar uker som ''lurker'', så takk for det! Som rykende fersk ølbrygger i en alder av 40, så er et av de største spørsmålene ''Hvorfor i all verden begynnte jeg ikke med dette for 20 år siden?''.

Aluminiumsplaten i front er siden på et gammelt datamaskin kabinett, mens den rustfrie hyllen fant jeg på ikea for 150 kr. Til info er kjøleskapet det billigste jeg fant på elkjøp. Matsui MTL55W12E, og det er ikke kjølelementer i sidene, så det er bare til å drille! Tok akkurat 4 19l Cornelius om man skjærer bort hyller i innerdøren med en kniv, og setter på ny flat plate.

Et spørsmål. Jeg sliter med å ''fintune'' systemet, og opplever en del ''first pour'' skum. Bilde nr 2 viser viftene jeg installerte, en stor i bunn som blåser opp, to mindre oppe som blåser ned. Tror dere viftene som blåser ned kan varme opp perlick-gjennomføringene nok til at det blir ''first pour'' problemer?

På forhånd takk.

068_zps0640dbae.jpg


DSC_0035_zps6b40cbac.jpg
 
Tilbake
Topp