Vis din kegerator / øleskap!

Har foreløpig bare testet med ett fat og en kran. Ølslangen er innvendig diameter 6,7mm, og er 3 meter lang. Har også 3mm ølslange av stiv type liggende, men jeg får den ikke på perlick gjennomføringen.

Skumproblemet er de første 3 sekunder når man tapper. Kranen blir så kald, øg ølet tapper helt fint. Venter man 10 minutter og skal tappe en ny øl, så er det skum igjen de første 3 sekunder.
 
Og i tillegg så har jeg kun testet med en kran med flow-control. Har to kraner med, og to uten. Har prøvd med flow-control'en i alle mulig posisjoner, men problemet vedvarer.
 
Hmmm... Jeg bruker Superflex slanger fra Bryggselv. Hadde på 1.8m før. Da skumma det litt. Spesielt på høyere tappetrykk. Skifta til 3m. Nå går det som en drøm.
 
Takker for svar.

Jeg prøvde å få på 3mm stive slanger på gjennomføringen, men hadde ikke nubbesjans, kokende vann eler ei. Er flexi typen lettere å få på? Får man tak i små nok slangeklemmer, elller går det greitt uten når det er så ''tight fit''?

Jeg installerte viftene for å få jevnere temperatur i kjøleskapet. De to små oppe står ca 15 centimeter fra kranene, og omtrent i samme høyde. De blåser varmere luft nedover, og kanskje det er nok til å varme opp gjennomføringene, slik at det blir skum.

Det ble testet med en lager på cornelius fat. Trykk på 10 psi, Strømregulatoren ut-200 er stillt inn til å slå på med 4 grader, og av med 3 grader.

Er det slik at lager øl må ha et kaldere kjøleskap? Jeg prøvde meg ned til 2 grader, men merket ikke noen forbedring.

Eller er det slik at skum de første par sekunder er noe man må leve med? Jeg kan til nøds tilpasse både drikke- og tappeteknikk, men synes det går vekk vel mye øl på å slå ut skum.
 
Takk for tips!

Jeg vurderte en slik løsning da jeg ikke fikk på slangene, men så fikk jeg tak i nye slanger som passet.

Det jeg lurer på er: Om den siste biten mot tappekranene likevel er av den større typen, er det da slik at man er like langt, trykkmessig? Eller vil et slikt oppsett faktisk ha en innvirkning?
 
Trykkfallet vil skje i den tynne slangen, så det vil nok hjelpe. Men koblinger inneholder ujevnheter som i seg selv kan føre til skumdannelse, så jeg ville unngått unødvendige koblinger om mulig. (Blichmann sin Beergun fungerer f.eks ved at den har så få som mulig ujevnheter på innsiden og ikke for brå 90 graders bend. Dermed så dannes det mindre skum og man kan fylle flasker uten mottrykk).

Flere koblinger vil jo også medføre mer renhold...
 
EspenL skrev:
Trykkfallet vil skje i den tynne slangen, så det vil nok hjelpe. Men koblinger inneholder ujevnheter som i seg selv kan føre til skumdannelse, så jeg ville unngått unødvendige koblinger om mulig. (Blichmann sin Beergun fungerer f.eks ved at den har så få som mulig ujevnheter på innsiden og ikke for brå 90 graders bend. Dermed så dannes det mindre skum og man kan fylle flasker uten mottrykk).

Flere koblinger vil jo også medføre mer renhold...

Ikke noe voldsomt i ordentlige JG-koblinger. Kjører fem meter 3/16" med 3/8" mot kobling på fat og kran. Fungerer utmerket, lite skum selv på 1,5 bar tappetrykk.
 
Takker for innspill og tips.

Jeg vil teste ut løsningen med lange 3/16", og med 3/8" opp mot koblingene.
Opplever du ''first pour'' skum med denne løsningen? Det gjør meg ikke noe å tømme ut bittelitt øl, men det er kjedelig når det blir mengder av det, og når problemet er tilbake etter bare få minutter. Vil helst se ølet forsvinne i svelget fremfor andre steder!
 
Tommy H. Li skrev:
Takker for innspill og tips.

Jeg vil teste ut løsningen med lange 3/16", og med 3/8" opp mot koblingene.
Opplever du ''first pour'' skum med denne løsningen? Det gjør meg ikke noe å tømme ut bittelitt øl, men det er kjedelig når det blir mengder av det, og når problemet er tilbake etter bare få minutter. Vil helst se ølet forsvinne i svelget fremfor andre steder!

Jeg bruker samme løsningen med ballock --> 5cm 3/8"-->john guest --> 3m 3/16" --> john guest --> 5cm 3/8" --> perlic, og det fungerer utmerket. Er litt mer skum første glasset, men ikke mer enn jeg liker :)
 
Testet ut denne løsningen, og skal si at det ble forandringer mht skumproblemer!

Det fungerer helt ypperlig nå skummessig, men tappingen går veldig sent. Er det noen som har erfaringer med å gå fra f.eks 3m 3/8" slanger, og opp til f.eks 5 meter? Om jeg kunne kombinere det beste fra to verdener, så hadde det vært helt perfekt! Må samtidig si at 3/16" løsningen med overganger mot tappesiden er tilfredstillende, og jeg tar heller litt sen tapping enn 20% svinn på grunn av skum.
 
Tommy H. Li skrev:
Testet ut denne løsningen, og skal si at det ble forandringer mht skumproblemer!

Det fungerer helt ypperlig nå skummessig, men tappingen går veldig sent. Er det noen som har erfaringer med å gå fra f.eks 3m 3/8" slanger, og opp til f.eks 5 meter? Om jeg kunne kombinere det beste fra to verdener, så hadde det vært helt perfekt! Må samtidig si at 3/16" løsningen med overganger mot tappesiden er tilfredstillende, og jeg tar heller litt sen tapping enn 20% svinn på grunn av skum.
Større diameter/lengere slange hjelper litt.
Men det er egentlig ren teori bak skum vs flow.
Øllet frigjør kullsyre ved trykktap. Derfor skum hvis trykktapet kommer etter uløpet av kranen.
Motstanden i tappeslangen motvirker fenomenet, men begrenser flow.
Med grovere og lengere slange vill trykktapet holde, samtidig som flow øker dette forholdet er ikke proposjonalt men....
http://www.brighthubengineering.com...e-water-flow-rates-for-different-pipe-sizes/ Selvfølgelig er gassutviklingen også temperaturavhengig, og derfor opplever mesteparten skum på første tappingen....
 
Jeg bruker 2.5 meter lang slange med 4mm indre diameter. Biltema artikkel nummer 15300.
Har ingen problem med skum. Ca 8 grader på øleskapet og trykk på 0.8 bar.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    779,3 KB · Sett: 1.486
Var hvertfall veldig billig. Ser ut som du kan regulere trykket, og det er jo viktig.
Kan ikke se om det kommer fram hva slags gjenger den er laget for. Amerikanske eller europeiske CO2 flaskegjenger?
 
Ketil skrev:
Var hvertfall veldig billig. Ser ut som du kan regulere trykket, og det er jo viktig.
Kan ikke se om det kommer fram hva slags gjenger den er laget for. Amerikanske eller europeiske CO₂ flaskegjenger?
spørst om eg bare tar sjangsen og bestiller. Vist det ikke passer på sløkkeren, får eg bruke det i akvariumet med ei paintballflaske :) så får plantene der god næring
 
Er vel det den egentlig er til. Kan jo bare sende ham en mail å spørre. Han sender over hele verden, så han har kanskje flere typer eller overganger.
 
det kan eg så klart gjøre. men om eg får brukt den uansett. har sett på akvariumforum, att flere bestiller av desse :)
 
Tilbake
Topp