IPA (Gjærstarter, osv)

SAT

 
Hei! Jeg skal brygge en IPA med en OG på 1,053. Jeg lurte litt på om jeg må ha gjærstarter, eller om gjæren kan tømmes rett i dunk? Jeg har ikke en slik magnetrører, så hvordan lager jeg en gjærstarter? Hvor lenge skal denne stå?
 
SAT skrev:
Hei! Jeg skal brygge en IPA med en OG på 1,053. Jeg lurte litt på om jeg må ha gjærstarter, eller om gjæren kan tømmes rett i dunk? Jeg har ikke en slik magnetrører, så hvordan lager jeg en gjærstarter? Hvor lenge skal denne stå?

Få deg et medlemsskap i Norbrygg. Da får du tilgang til flere knallgode artikler i medlemsseksjonen hvor du blant annet får en step by step beskrivelse på hvordan man lager en gjærstarter (kan forøvrig fint gjøres uten magnetrører). Det er verdt hver eneste krone!
 
Et fint verktøy er MrMalty http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Hvis du forteller oss hvor mye vørter du har, og hvilken gjær og gjærmengde du har tilgjengelig, så skal vi hjelpe deg.
Du kan bruke 'intermittent shaking' som valg i mrmalty når du ikke har magnetrører.
En gjærstarter trenger uansett et par døgn på å bli ferdig gjæret + bunnfelling.
 
Ja, det skal vurderes! Men med levende gjær som WLP 007, hvordan kan man gå frem da og lage gjærstarter ?
 
Til en IPA så er Safale US-05 et meget godt alternativ. Bruk to pakker, rehydrer og ingen starter nødvendig.
 
Bruk kalkulatoren det refereres til over. Der velger du "ale", legger inn OG på ølet, antall liter til gjæring og produksjonsdato på gjæren. Produksjonsdato er 4 mnd før best før dato på White labs rør. Du vil da få svar på hvor mange rør og hvor stor starter du må lage i antall liter. Jeg ville forøvrig også valgt "simple starter" da du ikke kommer til å sitte å riste på starteren din til en hver tid :)

Videre kan du bruke spraymalt til å sette starteren på. Du bruker 100 gram spraymalt per liter vann. La oss si at du skal lage en starter på 1,3 liter. Da måler du opp 130 gram spraymalt i et litermål, og fyller på vann slik at du får en liter til sammen. Deretter heller du dette over i kjelen du skal koke i og fyller på de resterende 0,3 liter.

Kok opp og la det koke i 15 minutter med lokk. Bruker du gjærnæring kan du også tilsette det. Etterpå kjøler du ned kjelen i et vannbad. Om du ikke har en erlenmeyerkolbe kan du bruke en brusflaske. Denne må være rein og desinfisert med f. eks Star san. Hell vørteren over i flaksen. La kjøle ned i romtemp til nest dag. Pitch gjær (husk og desinfiser åpningen på røret før du pitcher) og rist så ofte du orker / har mulighet. Etter et par dager bør den være klar. Da kan du sette den i kjøleskapet til kjøling. På bryggedag tar du den ut av kjøla og dekanterer. Den skal da være klar til pitching innen brygget ditt har funnet veien til gjæringsdunken.

Renhold er viktig i denne sammenheng. Alt utstyr må være nøye rengjort, og alt som skal være i kontakt med vørteren etter at den er avkjølt må være desinfisert.

Gikk fort dette, så tar forbehold om at jeg kan ha glemt noe..

Gudd løkk.
 
Skal prøve meg på denne klonings oppskriften av en PUNK IPA av brew dog (http://www.craftedpours.com/five-fantastic-brewdog-clone-beer-homebrew-recipes/10600). Det skal bli ca 19 L ferdig øl.
Gjæren jeg bruker er en WLP 007, og best før datoen er Måned 10, juli. Hadde vert helt supert om noen hadde guidet meg gjennom denne oppskriften, jeg er veldig usikker på meskingen osv... Så alle tips og innspill blir godt mottatt  ;)
 
Du tømmer av det klare øllet som lukter og smaker drit pga. fusel og hans oldemor. Ingen vits å slenge drittsmak med oppi vørteren din.
Gjæren skal ha bunnfelt, så det blir litt motsatt av å helle håndverksøl med gjærrester. Her kaster du øllen og beholder gjæren  :)
 
Har satt en gjærstarter nå, laget den i går på morgenen. Hvor lang tid tar det før den er klar? og hvordan ser jeg dette?
 
Det tar typisk 24 timer å gjære ut starteren.. Min erfaring er at wlp007 jobber veldig raskt, så kan være tidligere ferdig. Du ser det uansett ved at skumringen i beholderen du benytter blir borte..

Deretter setter du den kaldt.. Helst i 24 timer.

Husk å romtemperer den før du pitcher den i vørteren...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp