Boulevard Tank 7 Klone

Nettsiden sier de karbonerer til 3.49 vol, men dersom FG er 1009 så kan det neppe stemme at de flasker med sukker rett etter re-pitch med brett og champagnegjær. Alle brett tester jeg har gjort har spist seg tett ned i null. Ch.gjær eter også godt og tørker opp etter seg. Saison gjæren fra Danstar -som jeg tenkte å bruke slurry fra- gnagde seg også ned til 1001.
Og hvor lenge tørrhumler de?
-Min er nede i 1019 nå etter fem dagers aktivitet, men håper å få den ned mot målet iløpet av ei uke til.
 
Vi har tenkt til å brygge en Tank 7 klone på lørdag. Spørsmålet er hvor mye Amarillo som må tilsettes i Whirlpool (dvs. ved 0 minutter) for å få 10,7 IBU ut av den...? Noen som har noen ide?

Jeg har regnet ut (med Beercalc) hvor mye humle vi skal bruke for å komme så nær opptil orginalen som mulig. Kommentarer mottas med takk da dette ikke ser ut til å stemme med det andre i denne tråden har brukt! Hva var grunnen til at dere brukte det dere brukte?

Edit: Glemte å si at det er en 50 l batch vi skal lage. (Volum ved start av kok 56 l. Etter kok 50 l.)

Her er det jeg har regnet ut:

Koking i 70 minutter.
- 12 g Magnum ved 98 grader ved oppvarming til kok (12,5% Alpha)
Beercalc kan ikke settes til 70 min, men om man ser på verdiene ved 60 og 90 så bør dette stemme.
- 10 g Simcoe ved 55 minutter (12,9% Alpha)
Beercalc kan heller ikke settes til 55 min men ser man på 45 og 60 så stemmer det bra.
- 228 g Amarillo ved 5 minutter (8,4% Alpha)
- ? g Amarillo ved 0 minutter (8,4% Alpha) - Dette kan Beercalc i hvert fall ikke regne ut...
- 34 g Amarillo som tørrhumling etter ca 1 uke (8,4% Alpha) - Har da forutsatt 0,76 g/l

Dette gir (for alt bortsett fra det som tilsettes ved 0 minutter) i følge Beercalc de IBU verdiene som oppgis av Boulevard.

Jeg har kjøpt inn 800 g Amarillo, så jeg bør vel ha nok. Spørsmålet er altså hvor mye jeg skal bruke...
 
Sist redigert:
OT. Hvilken gjær skal dere bruke? Jeg vil anta at noe ifht original oppskrift må justeres hvis dere vil treffe FG som i oppskriften. Det virker som om de sitter på en veldig attunativ (er det et ord?) gjær.
 
Vi bruker WLP530 som gjærer ut 75-80%, hvilket betyr at vi ender på en FG mellom 1.013 og 1.017. Egentlig skal det være 1.009. Vi planla å bruke WLP550 (som gjærer ut 78-85% og ville gitt 1.010 til 1.015), men den fikk vi ikke tak i.

Vi har lagt opp til følgende maltprofil:

10.400 g Pale Malt (6 EBC)
400 g Hvetemalt (5 EBC)
2.700 g Flaket mais (1 EBC)
+
1.000 g Light Dry Malt Extract (tilsettes i kok)

Det skal gi BG på 1063 og OG på 1069.

Hvordan får vi i så fall til FG på 1.009? Bør vi endre på maltprofilen? Kutte ned på maisen?
 
OT. Hvilken gjær skal dere bruke? Jeg vil anta at noe ifht original oppskrift må justeres hvis dere vil treffe FG som i oppskriften. Det virker som om de sitter på en veldig attunativ (er det et ord?) gjær.
Ikke noe problem å komme dit med gjæren de bruker, men skal jeg prøve igjen kommer jeg til å meske lavere for å få det til.
 
Jeg tror OG skal egentlig være 1.077, og FG 1008.

Selv har jeg ikke fått det til med 3787. Men jeg tror jeg har tappet for tidlig, den virker veldig treg på de siste poengene, noe som kan ha lurt meg. Men dette mener jeg å huske at er forbi det wyeast sier den klarer.
 
Meskeprofilen har vi tenkt å bruke den Boulevard bruker:
63 degr for 50 minutes, 68 degr for 25 minutes, 73 degr for 15 minutes, incr to 78 degr and sparge

Burde vi senke noen av temperaturene?
 
I innlegg #5 i denne tråden sier de (Boulevard om jeg forstår det rett):
We look for a beginning of boil gravity of 1063 and boil for 70 minutes to look for 1067 at the end of the boil.
 
Det finnes litt forskjellige varianter av oppskriften,den har sikkert utviklet seg over tid. Jeg ville forlenget det første steget litt.
 
I stand corrected

"We boil for 70 minutes so adjust these times accordingly based on the length of your boil. Target gravity at end of boil is 17.3 degrees Plato."

Noe som vil si i SG ca 1.071
 
Fordi at Boulevard mest sannsynlig sitter på en gjær som har høyere attenuasjon enn den vi får tak i. Det kan vi tildels kontre ved å gjære steget som lager enkle sukkerarter lengre.

63C er en smule, et lite knepp utenfor optimal temperatur for beta-enzymene (gitt at Ph er på plass), jo lengre tid du bruker der jo mer blir konvertert til de korte sukkerartene.
 
Fordi at Boulevard mest sannsynlig sitter på en gjær som har høyere attenuasjon enn den vi får tak i. Det kan vi tildels kontre ved å gjære steget som lager enkle sukkerarter lengre.

Takk! Har egentlig lest dette men det blir fort mye på en gang i denne hobbyen.
(Regner for øvrig med at du mener meske og ikke gjære;-)

Tilbake til opprinnelig spørsmål: Hvor mye Amarillo ved 0 minutter...?
 
OT. Hvilken gjær skal dere bruke? Jeg vil anta at noe ifht original oppskrift må justeres hvis dere vil treffe FG som i oppskriften. Det virker som om de sitter på en veldig attunativ (er det et ord?) gjær.

Jeg brygget denne med WY3711 French Saison.. Gjæret ned til 1.007. Satt som et skudd mener jeg selv da, men fikk for mye tørrhumle
 
Takk! Har egentlig lest dette men det blir fort mye på en gang i denne hobbyen.
(Regner for øvrig med at du mener meske og ikke gjære;-)

Tilbake til opprinnelig spørsmål: Hvor mye Amarillo ved 0 minutter...?

Humle ved null minutter kok gir ikke noe bidrag til IBU i det hele tatt, har jeg lest... Tror jeg.
 
Hvis du endrer i Beersmith fra 0min. Boil til steep/whirlpool så vil du se hvor mange IBU du trekker ut
 
Beersmith ja. Prøvde det på et tidspunkt men det var en liten terskel å komme over for å komme i gang med. Rekker neppe det før lørdag... Noen som kan hjelpe meg med å havne på rett jorde? Er det 10 g, 100 g, 300 g, 500 g, 1 kg, 10 kg, ...? Uten hjelp havner jeg vel på et 200 g tenker jeg.
 
Tilbake
Topp