Høy attenuasjon WLP 007 - har den mutert?

ahilde

Norbrygg-medlem
Har WLP007 som min mest brukte gjær og den har nå 7-8 brygg bak seg, og vært gjennom diverse stadier og dyrket opp igjen fra gammel slurry et par ganger. Nå er den i en Pale Ale med OG 1.050 og er nede på 1.004 og bobler fortsatt, noe som gir en attenuasjon på 92%. Har en følelse av at den gir høyere utgjæring enn på de første bryggene. Lukter normalt og ser helt normal ut. Har gjæren gradvis forandret egenskaper / mutert ? Bør jeg kaste gjæren og kjøpe ny?
 
Sjansen for at du har fått noen flere gjærsorter oppi der er vel større enn at den har mutert. Men begge deler er vel mulig. Men hvis ølet blir godt, er det jo bare å la den gå ferdig.
Hvor gjærbar vørter hadde du? Mye sukker og slikt?
 
Sjansen for at du har fått noen flere gjærsorter oppi der er vel større enn at den har mutert. Men begge deler er vel mulig. Men hvis ølet blir godt, er det jo bare å la den gå ferdig.
Hvor gjærbar vørter hadde du? Mye sukker og slikt?
Helt normale forhold. Mesket på 65 grader, ingenting annet oppi. Har brygget etter samme oppskrift når gjæren var nyinnkjøpt. http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/166870/esb-fuggles
Den gang ble det 75% attenuasjon mot 92% denne gang. Identiske forhold.
 
Det er ikke unormalt at gjæren sine egenskaper endrer seg ved gjenbruk.
Har du hele tiden høstet gjær fra toppen av laget, så kan gjærens egenskaper endre seg slik at den attenuerer bedre, høster du gjær fra bunnlaget så kan motsatt skje.
Ved gjenbruk av gjær passer jeg alltid på å ta gjær fra midten av gjærkaken, da minimeres slike problemer som du nå opplever.
 
Det er ikke unormalt at gjæren sine egenskaper endrer seg ved gjenbruk.
Har du hele tiden høstet gjær fra toppen av laget, så kan gjærens egenskaper endre seg slik at den attenuerer bedre, høster du gjær fra bunnlaget så kan motsatt skje.
Ved gjenbruk av gjær passer jeg alltid på å ta gjær fra midten av gjærkaken, da minimeres slike problemer som du nå opplever.

Litt off topic, men hvordan tar du gjær fra midten?
 
Ved bruk av konisk gjæringstank, så dumper du den første gjæren, tar vare på så mye du trenger, og lar det øverste laget være igjen til å attenuere det ølet som er igjen i tanken.
Høster du fra vanlig gjæringsbøtte, så lar du gjæren som ligger nederst i glasset etter vasking være igjen, og passer på at man ikke gang etter gang bruker den gjæren som er mest i suspensjon.
 
Har ikke pleid å topphøste fordi jeg har vært redd for å infisere ølet, men vil det være bedre med tanke på egenskapene til gjæren? Gjærer i vanlig 30- liters bøtte og har ikke fancy utstyr som konisk tank
 
Har støtt på samme sak nå, en ipa på sg 1059 har gjæret ned til 1006. Ca 90% utgjæring og gjærer fremdeles.
Brukt 2gen wlp 007 slurry fra midten. Ikke vasket.
Har prøvesmakt den og den smaker helt fint, men litt tørr og alkoholsmak.
Noen teorier om hva det kan være?
 
Har støtt på samme sak nå, en ipa på sg 1059 har gjæret ned til 1006. Ca 90% utgjæring og gjærer fremdeles.
Brukt 2gen wlp 007 slurry fra midten. Ikke vasket.
Har prøvesmakt den og den smaker helt fint, men litt tørr og alkoholsmak.
Noen teorier om hva det kan være?
Infeksjon, er jeg redd - om du da ikke har mye sukker i oppskrifta.
 
Tilbake
Topp