10l batcher på Speidel 20

Hei, jeg har for kort siden gått til innkjøp av Speidel 20, og har så langt 3 batcher på den i løpet av 3 uker. Masse godt øl! Frister å brygge minst en gang i uka, men "problemet" er at det blir stor overproduksjon i forhold til konsum. Hehe. Kunne derfor tenkt meg å gått ned på størrelsen på batchene, slik at jeg kan prøve ut mye forskjellige oppskrifter uten å lagre opp hele kjelleren med flasker. Er det noen som har erfaring med å brygge f.eks 10 liters batcher på en Speidel 20? Vil det fungere greit, eller vil jeg få utfordringer med for eksempel lengden/størrelsen på maltrøret?
 
Du får problemer med lengden på maltrøret og 10 liter blir for lite. Men det er jo ikke verre enn at du brygger 15-16 liter og lar en del gå i sluket. Gjør du det før kok, så er det jo bare litt malt som er bortkastet.
 
Var med på en dobbelmesk med Speidel 20. Mener vi måtte opp i 19 liter vann for å dekke varmeelementet når vi mesket. Siden vi gjorde dette to ganger og endte opp med vanlig volum, kan jeg ikke sikkert si hva det ville blitt etter bare en gang. Etter at mesking med pumpe i drift starter, er det bare å passe på at du har nok til å dekke elementene. Tror ikke du behøver ende opp med mye mer enn 10 liter som sluttprodukt.
 
gustavf skrev:
Du får problemer med lengden på maltrøret og 10 liter blir for lite. Men det er jo ikke verre enn at du brygger 15-16 liter og lar en del gå i sluket. Gjør du det før kok, så er det jo bare litt malt som er bortkastet.

Huff....gi heller resten til nabo'n.....  :hadet:
 
Hehe, ja jeg kommer nok ikke til å la noe gå i sluket. Flasker heller alt og deler med folk på jobben ellernoe. Så lenge de lover at jeg får tilbake de snasne kinn-flaskene mine med patentkork, så. ;)
 
Tilbake
Topp