Amarillo og nellik jule ipa

Hei,

Jeg har lyst til å lage et litt alternativt jule øl i år. Har tidligere brygget et single hop Amarillo all grain sett fra bryggselv som jeg synes var kjempegodt. Masse appelsin aroma. Tenkte derfor å gjøre det relativt enkelt og lage et tilsvarende sett og tilsette litt nellik for å få julesmaken i tillegg. Innbiller meg at appelsin og nellik blir godt, men er veldig interessert i å høre om noen har prøvd dette før og om smakene gikk godt sammen. Setter derfor pris på alle synspunkter og tips. Si gjerne ifra om det er andre kryddere dere heller ville tatt med.
 
Henger meg på denne, av rein nysgjerrighet... :) Har nettopp flaska ein batch av Andrimne Christmas Ale, som skal godgjere seg fram til jul... :) Men verker i heile kroppen etter å prøvesmake når den har fått 10 dagar på rundt 20 grader karbonering...! Lukta kjempegodt når eg flaska den... :)
 
Synes denne virker veldig spennende! Ville definitivt ha kjøpt en Single Hop Amarillo med nellik om jeg fant den på polet/pub ;)

Men basert på http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,1161.0.html så er det kanskje ikke så vanlig/heldig med nellik i lysere øl. Men samme artikkel tar jo også høyde for at nellik i lyst øl i dette tilfellet har blitt "straffet" pga. avvik fra typeriktighet.

Nellik. Små mengder (0,3 – 1 gram per 10 liter) gir gode resultater i mørkt og sterkt øl. Jeg har ingen data om mørkt, tynt øl. Anbefales ikke i lyst øl.

I en annen tråd er det også litt diskusjon om nellik i øl, hvor noen er skeptisk: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,11560.msg109744.html
Men jeg for min del elsker lukten og smaken av nellik, og synes det høres meget spenstig ut med å kombinere en humle som gir appelsinpreg med en liten anelse nellik. Faktisk godt mulig jeg henger meg på denne og lager min egen versjon. Heldigvis er jeg såpass fersk og "dum" at jeg ikke tar det så tungt om jeg går på en smell ;)

Det jeg lurer mest på er mengden. Vil være sikker på at man merker at nelliken er der, men samtidig må det være såpass balansert at den ikke stjeler hele showet.
 
Lag nellik-te, og bland små doser i et glass med Amarillo IPA e.l., og se om du finner et bra blandingsforhold. Kanskje funker komboen dødsbra, eller kanskje riktig blandingsforhold er 0:1. Men gjør definitivt denne sjekken før du tilsetter masse nellik i en hel batch.
 
Gode tips dette her! Kommer absolutt til å benytte meg av dem. Nellik frister fortsatt, til tross for noe vekslende meninger. Hvis ikke vurderer jeg eventuelt kanelstang og muskat.  :jaha:
 
Tilbake
Topp