Beregning av IBU

Staro

Norbrygg-medlem
Jeg har til nå brukt IBU-tabellen fra Håndbok i ølbrygging(G.Foseid. 2013) Den tar utgangspunkt i bitterhumle som koker i en time. Hvordan regner man ut IBU når man ikke har bitterhumle i vørteren før etter 20 min feks. Og hvordan regner man ut hvor mye bitterhet som gis av smakshumler etc. ?

Har lagt inn oppskriften min i beersmith, men ikke F%¤N om det stemmer der heller. På min IPA sier beersmith 60IBU, men opplevd smak er mye nærmere 40IBU. er det bare jeg som kløner til i beersmith?
 
OPplevd IBU handler mye om balanse. Ta bitringen fra en barley wine og legg den på en Mexikansk pils. Hvis en ipa har litt høy restsødme vil dette føre til en lavere opplevd IBU.

Uansett alle beregninger av IBU er nettopp det beregninger. Vi har ikke 100% kontroll på alfasyrene som er igjen i humlen. Eldre dårlig oppbevart humle kan ha svært lite alfasyrer igjen.

Eller kan du jo også prøve IBU kalkulatoren fra brewersfriend.

mvh
Bård
 
Det var en kalkulator som var mer enig med meg. Beersmith sier: 60IBU og brewersfriend sier 40 på samme oppskrift.

takk for tipset!
 
Da kan dette skyldes at kalkulatorene bruker forskjellige beregningsmetoder. Brewersfriend bruker så vidt jeg vet Tinset.

mvh
Bårdd
 
Så vidt jeg ser gjør beersmith også det... på 60min koketid stemmer begge kalkulatorene, men når jeg ikke bitrer fra kokestart begynner beermisth å rote ser det ut som.
 
Så vidt jeg ser gjør beersmith også det... på 60min koketid stemmer begge kalkulatorene, men når jeg ikke bitrer fra kokestart begynner beermisth å rote ser det ut som.

Du kan forsåvidt definere utbyttet fra humla selv i beersmith, under advanced options tror jeg.

Men, det letteste vil nok være å bli enig med seg selv om hva man skal følge, dette blir jo forvirrende når man kopierer oppskrifter, men etter noen brygg så får du en føler på hvilket tall som smaker hva.
 
Korrigerer du for alderen på humlen i Beersmith?

eh... alder på humlen? Så vidt meg bekjent er ikke dette et problem da all humle er vakumpakket og stort sett fra forrige års høsting. Man korrigerer alphasyren, men ikke alder nei.
 
eh... alder på humlen? Så vidt meg bekjent er ikke dette et problem da all humle er vakumpakket og stort sett fra forrige års høsting. Man korrigerer alphasyren, men ikke alder nei.

Jeg korrigerer for det iallfall, bruker Hop Aging tool. Hvis du har liggende noe humle i frysen fra sist du brygga så er de jo ikke vakuumpakket lenger. Var bare et tips jeg fikk fra en bekjent, så jeg legger alltid inn hvor mange måneder det er siden humlen ble høstet, beregner da fra september det året som står på pakken
 
Jeg korrigerer for det iallfall, bruker Hop Aging tool. Hvis du har liggende noe humle i frysen fra sist du brygga så er de jo ikke vakuumpakket lenger. Var bare et tips jeg fikk fra en bekjent, så jeg legger alltid inn hvor mange måneder det er siden humlen ble høstet, beregner da fra september det året som står på pakken

Ja hvis det er snakk om pakker som har blitt åpnet skjønner jeg at det er interessant.
 
Som hjemmebrygger har man strengt tatt knapt den fjerneste anelse om hva IBU i brygget faktisk er. Det finnes en rekke formler for å regne det ut, og fellesnevneren for disse er at ingen av de stemmer og er til dels langt unna faktisk IBU (sammenlignet med laboratoriemålinger). Det er også ganske mange ukjente i ligningen: Selve humlen, alder, oppbevaring, tid brukt på nedkjøling og sikkert masse annet. Anbefalingen er vel å bruke en beregningsmetode, holde seg til den og så justere seg inn etter hvert og dermed få passe mye bitterhet i bryggene.

Det ligger en artikkel om det et sted på medlemsseksjonen tror jeg det var. Avvikene fra beregnet og faktisk IBU var betydelige.
 
Jeg skal beregne humlemengde "to hit target IBU" og har testet kalkulator på brewersfriend. Den var enkel og nyttig.
Boil size er greit nok, men hva er batch size? Er det i kjelen etter kok eller er det på gjæringsfatet? Det vil jo variere med endel liter.

Har regnet på mine tidligere brygg og da passer det best med liter på gjæringsfat, men det virker mer logisk at det er liter i kjelen etter kok.
Ref: http://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/
 
Liter i kjelen er mest logisk for selv om du bare tapper av en liter til gjøring og kaster resten så har denne literen riktig forhold mellom humlene.
 
Tilbake
Topp