Birger Eriksen-dagen

Gikk litt ekstra tid her også, uten at jeg helt forstod målingene underveis, helt til jeg la merke til et tall i oppskrifta. Meskeeffektivitet 85%. Det hadde jeg glemt å forandre på da jeg laga ny oppskrift i går kveld! Den skal jo stå til 70% på sånt øl som dette. :p

don't say i didn't i told you so ;-)
 
Gjemmekontor er greit så man kan begynne før vanlig arbeidsdag er over, det ble vel 7-8 timer fra start til slutt.

Etter å ha vannet ut 50/50 for å kunne måle landet vi på 1.108 så skal noen belgiere få seg en god kamp.
1000000206.png
Hadde ikke helt den avkokingen vi forventet, så ble 20 minutter tilleggstid, men bortsett fra det gikk det meste etter planen.
 
Gjemmekontor er greit så man kan begynne før vanlig arbeidsdag er over, det ble vel 7-8 timer fra start til slutt.

Etter å ha vannet ut 50/50 for å kunne måle landet vi på 1.108 så skal noen belgiere få seg en god kamp.
Vis vedlegget 67150
Hadde ikke helt den avkokingen vi forventet, så ble 20 minutter tilleggstid, men bortsett fra det gikk det meste etter planen.
Hæ? 50/50 utvanning ga deg 1.108, hva er OG da?
 
Her gikk lite etter planen - men er omsider kommet i mål med 1.108 - med _mye_ mindre på karet enn planlagt. Så får tiden vise om det var verdt det, eller om jeg skulle sagt meg fornøyd med en torpedo heller enn en brent Birger :/
Jeg forsto tidlig at det handler om veien og ikke målet, jeg har hatt en fortreffelig bryggedag selv om jeg ikke kom i mål som jeg håpet på. "It's not the goal, but the journey". :)
 
Det lada med skarpt!
Vis vedlegget 67106
Vis vedlegget 67107
Svartkruttet går på i morgen kl 7.
Vis vedlegget 67108
Her pøses det på av mye gammel ammunisjon, (for å få rydda unna).
22l Birger ble pitcha på en Irish Red (bu)kake (AY-3). Selvasagt bekymra for volumet her … usikker på om lav temp (17C) vil holde den på plass. Mulig jeg må få’n over på en 36l i morra.
Endte på OG 1.13, så jeg er litt bekymra for AY-3 .. må nok finne noe å kjøre på eikefate for sekundærgjæring, så jeg får gjære den siste prosenten, (vil ikke ha den for mye ned, heller). Noen som har forslag?
Endte opp med en 10l parti-gyle på OG: 1.050, (samt 4 l. ekstra Birger som ikke fikk plass). Så det blir en «Paul the Small» miniversjon, (hovedoppskrifta starta jo som en Kate the Great).
IMG_1870.jpeg
IMG_1871.jpeg
 
må nok finne noe å kjøre på eikefate for sekundærgjæring, så jeg får gjære den siste prosenten, (vil ikke ha den for mye ned, heller). Noen som har forslag?
EC1118 har brukt å fikse det greit for meg, men jeg har ikke hatt 1.130 vørter før. Tetteste var 1.120 i forfjor, da døde S-04 omkring 1.040-42 og jeg tilsatte brunt belgisk sukker og EC-1118 som dro ølet da ned til 1.030.
 
Hadde ikke sjans til å ta meg tid til dette i år (heller), men morsomt å følge med på de som har gjort det. Får komme sterkere tilbake neste år!
 
EC1118 har brukt å fikse det greit for meg, men jeg har ikke hatt 1.130 vørter før. Tetteste var 1.120 i forfjor, da døde S-04 omkring 1.040-42 og jeg tilsatte brunt belgisk sukker og EC-1118 som dro ølet da ned til 1.030.
Ah :D Forestilte meg at den var mye grådigere på sukkerartene, (uten å sjekke fakta), og ville derfor attunere veldig langt ned. Perfekt, den har jeg liggende en pakke av også. Da tror jeg at jeg gir dama en sukkerdose også :cool: Takk for tipest!
 
Ah :D Forestilte meg at den var mye grådigere på sukkerartene, (uten å sjekke fakta), og ville derfor attunere veldig langt ned. Perfekt, den har jeg liggende en pakke av også. Da tror jeg at jeg gir dama en sukkerdose også :cool: Takk for tipest!
Jeg stakk om ølet når dette blei tilsatt, og hadde ikke annen plass til Fermzillaen enn ved siden av trappa opp på loftet i huset. På Fermzillaen er det jo ikke så enkelt å henge noe til å legge blowoff slangen nedi, så den fikk stå på kommoden ved siden av gjæringstanken. Øverste skuffa i den kommoden er det ikke så mange ting i, så hver boble skapte resonans ned i komoden så det med litt god fantasi kunne minne om kanondrønn. Sånn holdt EC1118 på i ei ukes tid før frekvensen på salvene ble så langt mellom at jeg tappa ølet.
 
Tilbake
Topp