Brew Dog Rip Tide

Tenkte jeg skulle prøve meg på en kloning av denne.

Fant oppskriften her:
http://brewblog.beerbarons.org/inde...&filter=glazewski&action=scale&id=161#recipe
Men jeg finner også følgende innspill på forumet:

neslekkim skrev:
GeirH skrev:
Har brygget IPA-en, ja, og den ble aldeles nydelig. Absolutt en favoritt i kjøleskapet nå for tiden. Har dessverre ikke rukket å sammenligne med Brew Dog sin Punk IPA, så kan ikke si noe om hvor mye den ligner.
Jeg synes i hvertfall den er lettdrikkelig (ikke mye maltkarakter med kun maris otter), med passe bitterhet og humlearoma. Denne blir det garantert brygget mer av, etter nøyaktig samme oppskrift :)

RipTide Stout-en skal vi nok prøve oss på snart, men ikke med utgangspunkt i BYO-oppskriften. Tror vi heller går for en versjon av denne, der vi bytter ut Fuggles med first gold (siden det er det Brew Dog selv opplyser her), og kun bruker vanlig krystallmalt, ikke den mørke.

Oppskriften der er ikke riktig da, James Watt fortalte mye av den, f.eks benytter de Carafa III special (iallefall dehusked/debittered) samt at de tilsetter sjokolade på iløpet av gjæringa.
(var på ølsmaking med brewdog/james ikveld)

Jeg har da kommet frem til følgende oppskrift:

til 19 liter
4,8 kg  Maris Otter Pale Ale Malt 4.5-5.5 EBC - Thomas Fawcett
0,7 kg  Carahell® 25 EBC
0,45 kg  Crystal Malt 120-140 EBC - Thomas Fawcett
0,45 kg roasted barley
0,18 kg Chocolate malt

0,5kg  Kandissukker mørkt knust

? gram kakao
37 gram Galena 90 min
28 gram first gold 0 min

og gjær..

Også har jeg noen spørsmål.

er veldig usikker på cara/crystalmalten men måtte finne noe de har på lager hos vin og bar (siden det er der jeg stort sett handler).
Når skal kandisukkertet  tilsettes?
Når tilsetter jeg kakao, og hvordan gjør jeg det (for å få det til og blande seg)? Skal jeg koke det med litt vann i 15 min?

Kom med innspill!
 
Hei! Sitter og blar i Extreme Brewing av Sam Calagione. Ser at de fleste tilsettninger av kandissukker er på 15 minutter. Slik at sukkeret får løst seg ordetlig opp. Jeg ville personlig brukt krystallmalten fra Thomas Fawcett: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=2246 Når det gjelder kakaoen kan du muligens hive den oppi kjelen når det er 5-10 minutter igjen, eller hvis du skal ha det i etter primærgjæringen kan du løse den i vann og koke det i 1-2 minutter slik at det blir sterilt. kjøl det ned til under 30 grader så hiv det i gjæringskaret. :)
 
Det ble tilsatt 4 spiseskjeer kakao ved slutten av kokinga.
OG 1080 (19 liter).
( vørteren smakte helt nydelig).

Hadde gjærstarter med wlp002.
Det ble kanskje feil gjær...
Vil den takle en OG på 1080?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Langbein skrev:
Det ble tilsatt 4 spiseskjeer kakao ved slutten av kokinga.
OG 1080 (19 liter).
( vørteren smakte helt nydelig).

Hadde gjærstarter med wlp002.
Det ble kanskje feil gjær...
Vil den takle en OG på 1080?


Sent from my iPhone using Tapatalk

WLP002 vil takle det fint, men det er en gjær som ikke gjærer spesielt godt ut, så hvor lav FG du får vil være veldig avhengig av mesketemperaturen du hadde (i tillegg til lufting av vørteren).

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp