Bruke platekjøler til HERMS? Og et par andre HERMS-spørsmål

Har egentlig lyst til å ordne en HERMS-løsning, men har for tiden fått innkjøpsstopp/forbud av dama... så da må man prøve å finne på noe lurt med det man har og ihvertfall minimere innkjøp så de blir lettere å lure unna...

Egentlig gjør jo en HERMS og en platekjøler det samme: de er varmevekslere, vi bare bruker dem til motsatte oppgaver. Men... så lenge vørteren man får ut fra mesken er bra nok filtrert, så det ikke går tett, burde ikke en platekjøler egentlig fungere helt fint som herms-spiral?

Har man to pumper som begge tåler kokende vann kan man jo bruke begge kretsene og få et veldig lekkert oppsett, men egentlig burde det vel fungere å bare sette platekjøleren oppi en vannkoker/gryte med passe varmt vann, og pumpe vørteren gjennom den ene kretsen? Eller må/bør jeg skaffe meg en ekstra pumpe så jeg kan pumpe varmtvann gjennom den andre kretsen?

Videre - ang. temperaturen i HLT når den brukes til å varme opp en herms-løsning, - det vil jo ha litt å si hvor man måler den:

Blir det beste å stille en PID til å holde akkurat den temperaturen jeg vil ha mesken på, måle temperaturen ved utløpet fra herms-spiralen (altså der det går inn i meskedunken igjen), og kjøre pumpa kontinuerlig? Da skulle jo varmemagasinet i herms'en mer eller mindre automatisk korrigeres for varmetap av alle slag, både fra det vi tar ut via herms-kretsen, og "ymse" tap til omgivelsene
 
Du kan fint bruke plate-varmeveksler til det ja. Tror ikke det vil fungere spesielt godt å legge platekjøleren i varmtvannstanken iom. at varmeoverføringen skjer mellom platene i kjøleren og ikke langs de flatene som vender mot omgivelsene. Du trenger med andre ord en pumpe til.
 
Mistenker det jeg også, hmmmm... Får vel regne litt over, om det egentlig er vits i å gjøre det sånn, og se hvor bra det fungerer
 
Dersom du har en sprialkjøler, slipper du unna med én pumpe og vannkoker / gryte (HLT) med varmtvann.
Jeg har selv vurdert dette med min SousVide som varmekilde (Utgangseffekt: 1300 W) i HLT'en. Den gir svært nøyaktig temperatur (+- 0,1°C), og så slipper jeg unna med mindre utstyr.... selv om jeg er svært glad i utstyr...
 
Holder på å bygge HERMS varmeveksler. Kveila opp 5 m 12mm kobberrør som blir liggende rundt elementet. Alt vil bli montert inn i et rør. Setter inn innganger for kjølevann i tillegg. Regner med å kunne bruke denne til både varme og til å kjøle vørter med. Kun ei pumpe nødvendig.
Tenkte å legge inn noen bilder når greiene begynner å ta litt mer form.
 
Holder på å bygge HERMS varmeveksler. Kveila opp 5 m 12mm kobberrør som blir liggende rundt elementet. Alt vil bli montert inn i et rør. Setter inn innganger for kjølevann i tillegg. Regner med å kunne bruke denne til både varme og til å kjøle vørter med. Kun ei pumpe nødvendig.
Tenkte å legge inn noen bilder når greiene begynner å ta litt mer form.
Tenker i samme baner. Begynner det å ta form? :)
 
Jeg bruker en motstrøms varmeveksler i mitt HERMS opplegg. Jeg har en regulerbar pumpe som pumper varmt vann fra HLT gjennom veksleren. På den måten så kan jeg regulere temperaturen på vørteren ved å regulere gjennomstrømningen av varmtvann. Det vil si at jeg kan ha hvilken temperatur jeg vil i HLT (så lenge det er varmt nok). Jeg kan også varme opp vannet i HLT før jeg starter et temperatursteg. Dermed kan jeg magasinere varme og få så hurtig oppvarming av mesken som jeg bare ønsker uten å trenge så stor effekt i HLT.
 
Tilbake
Topp