Bruke samme temperatursensor som giver til to devicer

torgeir.nes

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg har bestilt meg en STC-1000, men siden jeg liker data så ønsker jeg også å logge temperaturen.
Jeg håper at det skla gå ann å bruke den sensoren jeg kobler til STC-100 til å samtideg gi data til en f.eks arduino eller Pi.
Kan dette paralell kobles?
Finnes det noen annen god løsning, eller må jeg tape 2 sensorer til gjæringskaret?
Er det noen som har et oppsett med en Arduino eller Pi, med 3 sensorer, slik at jeg kan logge data, på gjæringskaret, ambient i kjøleskapet og ambient i rommet?

Torgeir
 
Jeg laget en tråd med mine erfaringer her
https://forum.norbrygg.no/threads/temperaturlogging-med-arduino.27137/
#FrankD har også mange gode innlegg om dette. Søk i forumet.
Jeg vurderte å bruke samme sensor som på STC'n, men slo det fra med hovedsakelig fordi jeg ønsket flere sensorer på Arduinoen, og fordi det finnes bedre og rimeligere sensorer enn den som er på STC. Jeg ønsket også å ha to totalt separate systemer for styring og logging slik at heng i ett system ikke påvirket det andre.
Både koblinger og kode er forbedret, og jeg håper jeg snart får tid til å oppdatere første innlegg i tråden.
Jeg har også laget en 'fork' som jeg benytter til logging og alarmer under mesk.
Mulig den blir helt unødvendig nå RIMS med PID er på plass.
Jeg har ingenting til gjæring nå, men du finner logg av forrige brygg på bb.sevland.no
 
Mads som har skrevet pluss-programmet til STC'n jobber nå med en utgave som også logger...
 
Sensor og sensor.. Det er fleire typar sensorar i sving. til PID er det vel vanlegast å bruka PT100 (eller K-type som ofte er med kina-sensorar). Så kan du også bruka DS18B20 sensorar - dei er noko annsleis enn PT100 sidan dei er digitale og ikkje analoge slik PT100 er (måling av motstand).

DS18B20 funkar utmerka (og enkelt) på Pi og du kan jo lagra data frå den (eller dei) i ein database om du kan slikt - så kan du gjenbruka dei andre stader. DS18B20 har også den fordel at du kan kobla opp fleire sensorar i kjede.
 
Jeg har et oppsett slik du skisserer i førsteposten med 3 DS18B20 sensorer tilkoblet en Pi slik at jeg får logget vørter, ambient og romtemperatur. Raspberry lagrer i en lokal mysql database og viser resultatet i et web-grensesnitt. Jeg har også satt opp e-postvarsel dersom noe skulle avvike for mye.
 
Tilbake
Topp