Brygge Gose

Hei

Jeg har tenkt å brygge en gose. Fant en oppskrift som jeg tenkte å prøve. Tror denne skal holde til ca 25 l ferdig gose.

3kg pils
3kg hvete
250 g havregryn
250 g acid malt

Bitterhumle til 12 ibu
20-30 g salt
20 g koriander

Melkesyre til passende ph 3-4

Meskes ved 65°grader

Kok 90 min
Gjær us 05

Det jeg lurer på er blant annet følgende:
Når skal jeg tilsette salt? Før eller etter gjæring?
Når skal jeg tilsette melkesyre?
Gjæringstemperatur?
Vurderer også å tilsette sitron. Når burde jeg gjøre dette?
Har også vurdert lakris og bringebær i en liten batch. Noen som har prøvd noe lignende?
 
Har prøvd meg på en gose en gang tidligere, men det var den gangen alt gikk galt. Tiden strakk ikke til, temperaturkontrollen gikk til helvete, og den ble full av usmaker. I tillegg til å bli bombardert med masse frukt som ikke passa helt sammen alikevel.. Og noe kom i veien, så derfor ble den syrna alt for lenge. Ble drikkende, for all del. Men definitivt ingen høydare. Sendte inn et par flasker til NM mest for morro skyld (skulle til samme adresse som andre flasker jeg sendte, så why not?). Jeg siterer dommerskjemaet: "Smak: Noe ubehagelig"

Jeg tilsatte salt på 15 min kok, men skal strengt tatt ikke ha noe å si?
Melkesyre brukte jeg ikke, jeg syrna i kjelen med Biola. Meska og skylla som vanlig, tilsatte Biola og lot det stå på 40-ish grader i tre døgn (aaalt for lenge, ble gørsurt! Gi det 24 timer istedet, tror det er mer innafor. Evt sjekk PH om du har utstyr til det), kokte og gjæra som vanlig med us-05.
Sitron høres ut som det kan bli veldig syrlig, men for all del prøv. Har brygget blonde med lime som har blitt ganske bra, da hadde jeg det i på 30 min. Kanskje en ide å kjøre på litt Citra som tørrhumle/flameout/whirlpool istedet for eksempel?
Lakris og bringebær er innafor i godteri, men øl? Vel.. Kan bli mye smak som sloss om plassen, men alltid spennende å prøve noe sykt!

Til slutt legger jeg med oppskriften på en av mine favorittgose, Cervisiam sin "Salty Surprise". Oppskriften kommer direkte fra bryggeriet. Ikke prøvd denne selv enda, men står på programmet.

Meskes på 68C

OG: 10,8P
FG: 2,0P

40% Pilsnermalt
50% Hvetemalt
10% Flaket havre

Syrnes med biola fra Tine i kokekjelen på 43c til pH 3,1 er nådd.

Saaz/Halltertau til 5IBU@60 min i kok.
1,5g/L havsaltsalt @ 30 min
1g/L korianderfrø @ 10 min

Gjæres på 18c med US05.

Vi har brukt 100kg pasjonsfruktpuree på 30HL
 
Har laget berlinerweisse tidligers som ble syrnet med gresk yoghurt. Sto litt over to dager og ble i sureste laget den også. Hadde i en del pasjonsfruktpure etter stormgjæringen . Den ble ganske god, men litt for sur som sagt.
Nå har jeg ordnet meg med ph måler å melkesyre for å ha litt bedre kontroll, men er usikker på når jeg skal tilsette dette.
 
Endrer surheten seg under koking eller gjæring, eller holder den slik at man kan smake på vørteren og avbryte når man syns den er sur nok?
 
Endrer surheten seg under koking eller gjæring, eller holder den slik at man kan smake på vørteren og avbryte når man syns den er sur nok?
Smaking er cluet. Endrer seg ikke nei, så fort du varmer opp og hiver i humle er basilluskene borte. Man kan sikkert være flisespikker og argumentere for at det blir litt syrligere siden det kokes vekk noen liter, men det er ikke snakk om mye. Smak, og/eller bruk ph-måler. Ikke strips, de er unøyaktige som f..
 
Mine blir endel surere etter kok og gjæring. Den siste jeg hadde gikk fra pH3.4 til 3.2.
Man mister endel væske hvis man koker og gjæring gjør ølet surere.
 
Tilbake
Topp