Bryggertabber

Lasse80 skrev:
God bedring og døyv smertene med en iskald :biersmile:
Freddan i dag så har blitt et par iskalde, samt en på 25 grader for å sjekke om karbonering kan unnagjøres på 4 dager, noe som ser sånn ut  :skitbra:
(en Guiness klone karbonert med spraymalt)
 

Vedlegg

  • 055.jpg
    055.jpg
    1,9 MB · Sett: 842
magne1972 skrev:
Oddvar Demmo skrev:
aakvik skrev:
Oddvar Demmo skrev:
en trøst når man brenner seg er at gammely skinn byttes ut.
Litt flaut, men har tvillingbroren på høyre hånden fra 5 batcher tilbake :bank2:
Jada gror sikkert sammen, og ser mye verre ut enn det er, ikke så vondt men tar et par uker før det gror som nogenlunde.
Hansker til neste batch  >:D

Men husker vi, det er nok noe i det at vi ikke lærer av erfaring, men jeg håper det når den ombygde kjøleren skal settes ned i den kokende vørten hvor gammelt vann koker umiddelbart og spruter ut,, å få forbrenning på den ekstra % vi menn har og ikke damer er duumt, har ikke husket det hittil men det spruter bare på føttene, så der er det ofte nytt skinn :)
Tømmer kjøleren etter bruk jeg :)
Henger den opp ned under spyling, og når den går i kjelen er utløpet allerede der snoppen har gjort sitt :)


Edit... På kjøleren har jeg forøvrig på både inn og ut koblinger til dusjslanger, og den på utløp har en SOLID.. messingkobling i enden så den holder seg godt nede under trykk... :)

Det er det som er bra med den nye, eller ombygde kjøleren, vannet kan helles ut, meen, kommer vi ril å huske det, det spørs.
 
aakvik skrev:
Lasse80 skrev:
God bedring og døyv smertene med en iskald :biersmile:
Freddan i dag så har blitt et par iskalde, samt en på 25 grader for å sjekke om karbonering kan unnagjøres på 4 dager, noe som ser sånn ut  :skitbra:
(en Guiness klone karbonert med spraymalt)

Nice ;) :godtoel:
 
Jeg brygget tidligere i høst en svart IPA som jeg deltok med i Oslomesterskapet med godt resultat. Siden jeg hadde to tre liter mer enn det som var plass til i på fatet, gjorde jeg klar noen flasker og målte opp tilpasset menge sukkerlake til flaskegjæring.

Smakte på den første flasken etter et par uker, men det var null CO2 og det smakte helt forjævlig. Det lot seg ikke drikke og det var bare å helle i vasken. :-(  Tenkte det var litt pussig at en øl som smakte så godt fra fat, skulle smake så fælt fra flaske, så jeg lot den stå for å se om den endret seg underveis. Prøvde en ny flaske forrige dagen med samme resultat. Da jeg innså at ølen smakte salt, forstod jeg hva som hadde skjedd. Husets 5-åring elsker practical jokes og hadde byttet om sukker og saltskuffene i krydderhylla. Jeg hadde kjørt saltlake i flaskene, ikke sukkerlake! :-D
 
Anders V. skrev:
Jeg brygget tidligere i høst en svart IPA som jeg deltok med i Oslomesterskapet med godt resultat. Siden jeg hadde to tre liter mer enn det som var plass til i på fatet, gjorde jeg klar noen flasker og målte opp tilpasset menge sukkerlake til flaskegjæring.

Smakte på den første flasken etter et par uker, men det var null CO₂ og det smakte helt forjævlig. Det lot seg ikke drikke og det var bare å helle i vasken. :-(  Tenkte det var litt pussig at en øl som smakte så godt fra fat, skulle smake så fælt fra flaske, så jeg lot den stå for å se om den endret seg underveis. Prøvde en ny flaske forrige dagen med samme resultat. Da jeg innså at ølen smakte salt, forstod jeg hva som hadde skjedd. Husets 5-åring elsker practical jokes og hadde byttet om sukker og saltskuffene i krydderhylla. Jeg hadde kjørt saltlake i flaskene, ikke sukkerlake! :-D

Fars øyensten :yes:
 
Under brygging forrige helg, velta det provisoriske bordet som var laga for anledningen. Redultatet var ett ødelagt brygg, og en 20l speidel som enda opp som oval....
 
Får dra en historie jeg også da fra forrige helg da jeg skulle holde lutefisklag. Ute på kjøkkenet med mange kjeler og tomme øl flasker fikk jeg se det jeg trodde var en liten øl slant igjen på en av flaskene.
Det var det ikke, men flaske rens som jeg så flink hadde vært og allerede tilsatt. Svelget heldigvis ikke og fikk skylt munnen med masse vann, nøytralisert med akevitt og en varm potet, men det ble nok lut den kvelden for å si det sånn.
 
Jeg valgte en klassiker i dag: Kokt mesk.

Slikt kan ødelegge selv den beste bryggedag. Nå ble det trøstespising på Dolly.
 
Forrige ukes bryggetabbe:
Brygging når man har fått matforgiftning. Somethings just don`t work!
 
Noen dager er det like greit å ikke stå opp. I dag er en slik dag, men jeg stod opp likevel.

Gjorde klar for bryggedag i går kveld, det vil si at jeg kvernet malten og fylte Speidelen med vann.
I løpet av natten krøllet ryggen seg, slik at jeg stod opp klokka 7 med kraftig redusert rygg. Men jeg startet Speidelen og gikk ut i fjøset.
Starten av bryggingen gikk bra og alt så greit ut.
Under skyllingen setter jeg maltrøret helt oppå Speidelen på noen trepinner. Den ene pinnen knakk og maltrøret ramlet ned i Speidelen med det resultat at mye malt havnet rundt i rommet, noe igjen i maltrøret og resten i vørteren. Senterrøret var bøyd.
Løftet ut maltrøret og satte det i en bøtte. Fortsatte skyllingen der. Stjal melsikten til kona og fisket så mye malt som mulig fra vørteren. Kjørte skyllevørteren gjennom melsikten og satte til kok.
Underveis i rengjøringsprosessen av rommet presterte jeg å koke over, slik at det bare var å hive seg rundt å lage til humlen før jeg måtte vaske på nytt.
Ryggen verker enda mere nå.
Håper uhellene er over nå men...
 
Flaskefylling i dag.
Kom god i gang med beergun og hadde rytmen godt inne.
Ned i flasken - CO2 - Øl - ned i neste flaske - CO2 - Øl - ned i neste flaske - ...
Måtte tilbake til de første flaskene for å etterfylle litt.
Rytmen var fortsatt inne og jeg begynte med å fylle flasken med CO2
Lite lurt når flasken var 80% full av juleøl med FG på 1.014
Kjøkkendisken er vasket.
Kjøkkengulvet er vasket.
Kjøkkenbordet er vasket.
Kjøkkenveggen er vasket.
Gardinene vil bli vasket
og min kone som stod en drøy meter fra meg og laget mat har skiftet det meste av klær.
 
StoreMy skrev:
Flaskefylling i dag.
Kom god i gang med beergun og hadde rytmen godt inne.
Ned i flasken - CO2 - Øl - ned i neste flaske - CO2 - Øl - ned i neste flaske - ...
Måtte tilbake til de første flaskene for å etterfylle litt.
Rytmen var fortsatt inne og jeg begynte med å fylle flasken med CO2
Lite lurt når flasken var 80% full av juleøl med FG på 1.014
Kjøkkendisken er vasket.
Kjøkkengulvet er vasket.
Kjøkkenbordet er vasket.
Kjøkkenveggen er vasket.
Gardinene vil bli vasket

:biersmile: Shit happends  :yes: men alt ordna seg stort sett  ;) :beershove:
og min kone som stod en drøy meter fra meg og laget mat har skiftet det meste av klær.
 
StoreMy skrev:
Flaskefylling i dag.
Kom god i gang med beergun og hadde rytmen godt inne.
Ned i flasken - CO2 - Øl - ned i neste flaske - CO2 - Øl - ned i neste flaske - ...
Måtte tilbake til de første flaskene for å etterfylle litt.
Rytmen var fortsatt inne og jeg begynte med å fylle flasken med CO2
Lite lurt når flasken var 80% full av juleøl med FG på 1.014
Kjøkkendisken er vasket.
Kjøkkengulvet er vasket.
Kjøkkenbordet er vasket.
Kjøkkenveggen er vasket.
Gardinene vil bli vasket
og min kone som stod en drøy meter fra meg og laget mat har skiftet det meste av klær.


:skitbra:
 
Huff

Var på lørdag det skjedde. Kanskje ikke en brygge tabbe, men brygge relatert. Sa å drakk litt herlig hjemme brygg som jeg har stående på loftet. Skal jo være kaldt. Har kjøpt meg CO2 og noen picnik kraner. Vasket den ene satte den på og tappet i vei. Alt gikk styrkene. Lukket lofts luken og gikk ned å så på litt tv drakk og koste meg. Plutselig går strømmen. Kompisen min sier ka e den dryppe lyden. Det var -4 ute så kunne ikke være det. Tankene min gikk straks over på kegs på loftet. Det som hadde skjedd var jo at den ene muttern ikke hadde blitt fast nok. Resultatet var 12 liter bayer som rant ned i lamper i tak plater over alt. Var stor STOR sucsess hos kone mor.
Så lær av min tabbe. så slipper dere kanskje en exstra straffe runde med mopp og IKEA og alt annet som må til for å blid gjøre etter en liten tabbe.

Mvh Hallvard
 
Hallvardh skrev:
Huff

Var på lørdag det skjedde. Kanskje ikke en brygge tabbe, men brygge relatert. Sa å drakk litt herlig hjemme brygg som jeg har stående på loftet. Skal jo være kaldt. Har kjøpt meg CO₂ og noen picnik kraner. Vasket den ene satte den på og tappet i vei. Alt gikk styrkene. Lukket lofts luken og gikk ned å så på litt tv drakk og koste meg. Plutselig går strømmen. Kompisen min sier ka e den dryppe lyden. Det var -4 ute så kunne ikke være det. Tankene min gikk straks over på kegs på loftet. Det som hadde skjedd var jo at den ene muttern ikke hadde blitt fast nok. Resultatet var 12 liter bayer som rant ned i lamper i tak plater over alt. Var stor STOR sucsess hos kone mor.
Så lær av min tabbe. så slipper dere kanskje en exstra straffe runde med mopp og IKEA og alt annet som må til for å blid gjøre etter en liten tabbe.

Mvh Hallvard

K j e d e l i g!
Hvilken mutter var det som var løs? Var det ølslangen som løsnet fra fatet? Har selv hatt på picnik kranen uten slangeklemme, men skal kansje begynne å feste litt bedre. Ikke noe bra med mørkt øl inn i etasjeskillerene.
 
OK, her er min største hittil.  Dette skjedde på lørdag (for seks dager siden).  Advarsel: Ikke prøv dette hjemme:

Var lei av å styre med (lekk!) spiralkjøler og spanderte på meg en Blichmann platekjøler.  Kall det gjerne en sen julegave til meg selv.

Bruksanvisningen har jeg jo lest før, på nettet, så der konsentrerer jeg meg om det som har med vasking å gjøre og hopper pent over mye av det andre.

Setter igang etter litt om og men og en tur til Biltema for å få hageslange som passer til hurtigkoblingene.  Mesker, mesker ut, koker med masse humle og alt er vel.  Dette skal bli IPA-en sin!

Og så skal jeg kjøle.  Kjører vann gjennom kjøleren.  Setter silikonslange fra kokekjelen til hurtigkoblingen på kjøleren, neste slangebit fra kjøleren til (også nyinnkjøpt) Thrumometer, siste slange videre til gjæringskaret og åpner opp.

Og det skjer – ingenting, sånn omtrent.  Hmm.

Ah.  Det er kanskje litt mye humle?

Koble fra.  Skylle gjennom baklengs og forlengs.  Whirlpoole litt kraftigere.  Vente.  Koble til, prøve på ny.

Og igjen skjer det omtrent ingen ting.  Det vil si, den første slangen fylles med grønn guffe, og så stopper det.

OK.  Dette kan jeg fikse.  Whirlpoole mer.  Gi ungene kveldsmat og legge dem mens ting setter seg.  Finne fram pumpehevert jeg ennå ikke har brukt til noe fornuftig, koble til.  Nå er slangen litt kort, men det må vel gå bra?

Får grei flyt med nokså klar vørter ut av heverten og inn i kjøleren, og ser man dét: Det renner videre gjennom termometeret og ut i gjæringskaret.  Yay!

Sjekker temperaturen.  Litt kald, struper litt på vannet.  Da blir den varm; mer vann.  OK, kaldt er sikkert fint.

Og så er det slutt på den klare vørteren, og sikkert ti liter igjen i gryta.  OK, det er vel bare å pumpe litt?  Med pumpeheverten?

Og der er vi ved tabben.  Silikonslange (for sikkerhets skyld litt kort), uten slangeklemmer, og pumpe?  Dårlig kombinasjon.

Slanga løsner fra hurtigkoblingen inn til kjøleren og danser rundt i lufta på kjøkkenet der den spruter varm, grønn vørter overalt til jeg får stoppet den.

Tørke opp det verste.  Lete etter slangeklemmer som passer, uten hell.  Kobler på en trangere slange for å satse på at dét hjelper litt, og prøver forsiktig igjen.  Litt mer vørter gjennom, og så er vi på'n igjen med dansende slange.

Banne, sverte, helle resten av den tyntflytende humlevørtersuppa rett over i gjæringskaret, toppe opp med litt vann for å få ned temperaturen og opp mengden, sette ned i kjelleren.  Vaske.  Ha i gjær.

Observasjon: Når man vasker parketten med PBW, har det vært en interessant bryggedag.

Heldigvis var fruen bortreist og jeg kunne bruke mesteparten av neste dag til å vaske kjøkkenet.  Med PBW.  Inkludert dørene på overskapene, opp til to meter opp fra gulvet.  Og øl skal det nok bli.

(Og da jeg så på bruksanvisningen på ny, fant jeg det punktet om å feste slangene godt med slangeklemmer.  Jeg har allerede kjøpt lengre slange, slangeklemmer og HopBlocker.  Og ingen bryggere eller andre forbipasserende ble skadet, kanskje mest fordi det tok en stund før jeg fikk satt igang kjølingen skikkelig og vørteren dermed ikke var så varm.)
 
Tilbake
Topp