Bryggertabber

Jeg hadde en bryggetabbe med en påfølgende tabbe som resultat av den første tabben.

Brygget første brygg til IKT-NM i Oslo (sjekk ut bryggeriet vårt på www.candibrygga.no ) og jeg skulle ha i gypsum til meskevannet. Jeg tar selvfølgelig feil boks, en der det står SuperMoss på, hvordan jeg klarte det må gudene vite, boksene har helt forskjellig størrelse. Hadde i vel 3 gram SuperMoss i mesken.. Jeg oppdaget det fort og fyrte oppi gypsum slik at pH-verdien ble riktig, men jeg var fortsatt bekymret for effekten av moss i mesk, men håpte på at den ville ligge igjen med kornet etter jeg hadde silt av vørteren. Vi brygget uansett videre og det gikk veldig bra. Siden det var helt skrapa tomt for oppvaskemiddel i huset i tillegg til at det var blitt veldig sent utsatte jeg vaskingen og tømmingen av mesketønnen til i dag. Teorien min om at supermossen ble igjen sammen med kornet i mesketønnen stemte på en prikk, for det luktet nemlig oppkast blandet med fiskeslo, mens vørteren heldigvis lukter helt normalt.

tl;dr: Masse SuperMoss i mesk lukter vondt om det får stå litt.

Mesk som får stå vil surne pga bakterier på kornet. Dette kan ofte ende i oppkastlukt. Har antageligvis ikke noe med supermoss-en å gjøre. Noen gjør sågar dette med vilje for å lage surøl.
 
Mja, akkurat i dette tilfellet er jeg rimelig sikker på at det er mossen, jeg har luktet surnet malt og dette var noe annet, mulig dårlig beskrivelse i første innlegg :p
 
Et argument mot induksjonskomfyr er at de ikke anerkjenner erlenmeyerkolber. Har pleid å ha en sånn oppi en kjele, og varme startervørter direkte, men idag sprakk den. Ødelegger bryggeplanene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Uffda...
En flue har visst på et vis greid å havne oppi gjæringskaret, og jeg skal til å flaske.
7,7 ABV - bare å droppe hele greia, eller bør jeg bare la det stå til?
Smakte ålreit.
 
Beersmith har hatt oppdatering på mobilen- dvs alle oppskrifter er slettet.. :(
Note to self- ALLE oppskrifter uansett suksess, SKAL noteres i egen bok fremover..
 
Tilbake
Topp