Carbonation drops?

Var innom vin og bar i lilestrøm her om dagen. De anbefalte å bruke carbonation drops for å tilsette kullsyre i ølet. Jeg skal brygge pale ale. Noen som har erfaring med dette?
 
Har så vidt prøvd det en gang, men har kommet på bedre tanker. Synes det virker uhygienisk ut. Tapp om til dunk med sukkerlake, eller konverter til fat, så har du mye bedre kontroll med hygienen.
 
Spør du meg er dette et helt unødvendig produkt.

Mål opp 5 - 8 gram sukker pr liter øl (avhengig av øltype), kok sukkeret i bittelitt vann, og tilsett direkte i gjæringskaret før tapping.
Enklere, mer hygienisk, og ikke minst billigere.
 
Jeg innrømmer bruk av karboneringsdrops, rett som det er, og har (heldigvis) ikke opplevd infeksjoner eller andre uhumskheter med dem så langt. :)
Brygger 50 liter, som fordeles på 2 gjæringskar, og gjerne med hver sin gjærtype. For tiden fyller jeg stort sett på fat, men tapper gjerne de resterende (eller første) literne på flasker, og da er det utrolig lettvindt med karboneringsdrops, alternativene (som jeg også tidvis bruker) er sukkerlake dosert med målesprøyte for hver flaske, eller å lage et blandefat..
 
Lars skrev:
alternativene (som jeg også tidvis bruker) er sukkerlake dosert med målesprøyte for hver flaske, eller å lage et blandefat..
Patentelig og nøyaktig må jeg si!
Jeg gidder som regel ikke å lage blandebøtte en gang; Jeg tømmer sukkerlaken direkte i gjæringskaret. Ser hvor mange liter det står ved hjelp av litermålet, måler opp riktig mengde sukker, og korrigerer ca. 1 liter pga. gjærkaka.

Har som regel ikke noe stort problem med gjær som virvles opp ved tapping. En del gjær virvles så klart opp, men etter riktig lagringstid skal gjæren ligge på bunnen av flaska likevel.
 
Jeg gidder som regel ikke å lage blandebøtte en gang; Jeg tømmer sukkerlaken direkte i gjæringskaret.
jeg bruker fat, da har jeg sukkerlaken på fatet først, for da er jeg sikker på at sukkerlaken ikke synker til bunns i gjæringskaret og ikke blir med over i fatet.

da jeg har tappet på flasker har jeg også brukt en stor sprøyte fra apoteket  :skitbra: for å være sikker på at det blir riktig mendge sukker i hver flaske.

har ingen garanti for at sukkerlaken løser seg opp jevnt i ølet da du bare heller i gjæringskaret.. kan jo heller ikke røre for mye :noway:
 
tomv skrev:
har ingen garanti for at sukkerlaken løser seg opp jevnt i ølet da du bare heller i gjæringskaret.. kan jo heller ikke røre for mye :noway:

Rører litt da! :) Ser for meg at en tykk sukkerlake på bunnen av et plastfat kan ha en tendens til å klistre seg fast i bunen. Når bryggeren så fører en tynn stråle relativt kald øl over dette, samtidig sam han prøver å unngå oksidasjon, er det ikke sikkert det løses opp 100% uten litt ekstra røring.. Men dette fungerer jo i praksis for mange, så det kan hende jeg er på ville veier. Bruker som regel å røre med den stive delen på tappe-slangen samtidig som jeg tømmer sukkerlake. Ølene har stort sett blitt fint og jevnt karbonert.
 
Erlendso skrev:
Lars skrev:
alternativene (som jeg også tidvis bruker) er sukkerlake dosert med målesprøyte for hver flaske, eller å lage et blandefat..
Patentelig og nøyaktig må jeg si!
Jeg gidder som regel ikke å lage blandebøtte en gang; Jeg tømmer sukkerlaken direkte i gjæringskaret. Ser hvor mange liter det står ved hjelp av litermålet, måler opp riktig mengde sukker, og korrigerer ca. 1 liter pga. gjærkaka.

Mulig jeg formulerte meg noe tvetydig her. :)
Jeg tapper enten rett på flaske fra gjæringskar, og tilsetter sukkerlake/karboneringsdrops direkte i flaskene før/etter fylling, eller fyller de 5 resterende literne på hvert gjæringskar over i et tredje corneliusfat for "tvangskarbonering" av denne blandingen.
 
Jeg er lat og liker raske og enkle løsninger.

Rett på fat, nedkjøling, koble til gasslangen, riste riste. Ferdig

>:D
 
Samme her, jeg bare skriver det så knotete at det ser ut som masse arbeid. ;D
Hopper også over ristinga her.
 
Tilbake
Topp