Ekstrem IPA

Da er den på plass i gjæringsrommet.
Smakte så vidt på vørteren. Bittert som juling, men ikke "vondt-bitter" eller noe særlig gressmak.
Dette blir en bitter humlebombe av dimensjoner, men fremdeles så lover det bra i forhold til om det er drikkanes eller ikke.
 
Endte på OG = 1.086 under brygging. Nå er den nede på 1.021. Smaken er bitter, men ikke så bitter at det er vondt. Tror dette kan utvikle seg til noe veldig godt. Skal tørrhumle nå, og så flasker jeg i midten av neste uke.
Kanskje smake på Julaften?
 
Nja - Litt så - Lagde meg en slags fritthengende pose som hengte nede i vørter under kok. Litt som en Hop-spider, bare litt stort format. (Hadde to av dem, pga litt store humlemengder). Nå dumpet jeg bare 100gr Mosaic rett i karet. Tar vel den ut for en liten Diacetyl-rest om noen dager.
 
Da er den på flaske - FG endte på 1.019. Litt dårlig utgjæring, men pytt. ABV ble på 8,9%. Røslig øl. Bittert som rakkern, men ikke vondt bitter (Ihvertfall for mine smaksløker). Blir nok en helt annen smak etter karbonering og nedkjøling.
 
Sånn til opplysning. Dette fungerte. Helt på grensen, men fremdeles godt drikkanes. Tror jeg nok kommer til å gjøre dette flere ganger.
Nå er neste prosjekt en IPA med uante mengder med appelsinskall i - Kanskje opp mot 100gr pr L.
Come to think of it... Kanskje gjære med belgisk gjær. Den typiske belgiske smaken burde passe fint sammen med appelsinpreget.
Hmmm.
 
Hvordan har du tenkt å tilsette appelsinskallene? Jeg prøvde meg på en citrus-lager med noen hundre gram ferske appelsin og litt mindre sitronskall. "Tørrhumlet" de. Fikk en fantastisk motbydelig såpesmak på ølet som ga seg litt i begynnelsen men etter to måneder omtrent så var det bare å helle ut dritten.
 
Tilbake
Topp