Et lite kurs i vannjustering

Det har E-nummer 500, åg blir brukt som surhetsregulerende middel, men jeg tror ikke jeg har sett det brukt i øl. Ellers er jo NaHCO3 veldig lett tilgjengelig og billig, så det skulle ikke være så mye å tjene på å bytte...
 
Har prøvd meg på en oppsummering, for egen del. Synes det er lett "å gå seg bort" i formler, betegnelser og bruksmuligheter når det gjelder vannjustering. Men det er moro å sitte å pusle med det.
Har sett Kalsiumsulfid listet opp som om det som er bruk. Brukes det? eller skal det være Kalsiumsulfat?
Korriger meg gjerne hvis det er noen feil eller misforståelser.


Oppsummering:
Kalsium = Ca
Minst 50 mg/l (=ppm, parts per million) for gjær. Opp til max 200mg/l.
(Alltid 2 ml Kalsiumsulfat eller Kalsiumklorid pr. 10 ml. vann ??)

Kalsiumsulfat = CaSO4 = Gips. I alt bryggevann. Trekker pH ned.
Sulfat gir et (humle)friskt øl. 1 gram/10 l. vann gir 27 mg./l. kalsium og 67 mg./l. sulfat
(Burton-on-Trent er 600mg./l., dette er veldig mye)
Løses i kaldt vann. Brukes ved "humlebomber" for å unngå "såpesmak".

Kalsiumklorid = CaCl2 = Veisalt. I alt bryggevann. Trekker pH ned.
Klorid gir et søtt øl. 1 gr./10 l. vann gir 28 mg./l. kalsium og 50 mg./l. klorid
Opptil 100 mg./l. i lyst øl, 350 mg./l. i sterkøl. Passer godt i fyldige Ale's.
Svært lettløselig.

Kalsiumkarbonat = CaCO3 = Kritt. Kun til mesk. Øker pH.
For å øke pH. 1 gr./10 l. vann gir 50 mg./l. karbonat (og 23 mg./l. kalsium ??)
(maks 300 mg./l. Guinness). Males med korn.

Natriumbikarbonat = NaHCO3 = Natron. Kun til mesk. Øker pH.
1 gr./10 l. vann gir 28 mg./l. natrium og 72 mg. l. bikarbonat.
Bør ikke overstige 100 mg./l. Svært lettløslig.

Karbonat = CO3 = ion
Bikarbonat = HCO3
Natrium = Na = Grunnstoff/ natron/{sodium [fr/en]}
Bruk karbonat/bikarbonat for å øke pH i mørkt øl, ellers bare kalsium for gjærens skyld.
Mørkt øl drar pH veldig ned. For lite pH gir tynn, skarp og syrlig smak.

Magnesium sulfate = MgSO4. Trekker pH ned.

Kalsiumsulfid ??

Svovelsyre = H2SO4, bidrar med sulfat, tilsettes for å senke pH.
Saltsyre = HCI, løsning av Hydrogenklorid, bidrar med klorid.
Melkesyre ??

Ikke over pH 6 (5.1-5.5 mash temp. - 5.4-5.8 v/20 gr.)
1 ml. er røfflig 1 gram.
 
Jeg har tenkt å prøve meg på en Vienna Lager. Ser i Beersmith at Wienervannet er ganske så spesielt. Kunne noen som har litt peil komme med et forslag til mengder (pr 10 liter) tilsatt hhv mesk og vann. :help:

Jeg har kalsiumklorid, gips, engelsk salt, kritt og natron til rådighet.

Synes ikke denne funksjonen er helt grei å bruke i Beersmith ...  :noway:
 
litt avhengig av hvordan vann du har i utgangspunktet kan du slenge oppi 2g CaCl og 1g CaSO4. Calsium er alltid greit å ga, Clorid bidrar til maltfylde mens sulfat hjelper humlens deltagelse i øllet. Og sist men ikke minst for å sørge for fin ph i mesken din :)
 
brygget en irish stout i går, og målte mesken til ph 5,1 batch-sparger, og mesken bestod av 4,5 kilo malt og 13 liter vann. tenkte å prøve meg på vannjustering siden jeg har skaffet ph-måler. tilsatte ca 1 g natron til mesken og den fløy rett opp på 6,1.
Mitt spørsmål er om dette kanskje er for høyt. justerte ikke skyllevannet på 2x9 liter.
OG på vørteren endte på 1051 (målt med refraktometer 13brix).
 
5,1 er helt ok pH (målte det samme på mandag, da jeg brygget porter), 6,1 er for høyt. Det idéelle er 5,2, men meskingen er en ganske så fleksibel prosess, så man har et godt slingringsmonn. Hvis utbyttet er bra og ølet blir godt er det ingenting å bekymre seg over!
 
Hei folkens !!!!
Tenkte å bryte tausheten ved å tilføye litt overflødig informasjon.
Her er en link hvor man kan laste ned nok ett skjema for vannjustering.
http://www.ezwatercalculator.com/ Jeg liker denne varianten best av de jeg har funnet og så er det jo greit at det er ett excel ark, slik at det er lett med
gjenbruk og loggføring.

Fikk i dag oversikt over mineralinnhold i vannet jeg bruker. (Sædalenvannverk, i Bergen kommune.)
Så nå er jeg klar for justering ved neste brygg.
Har justert ved tidligere brygg også, men da var det høy synse faktor.

Finnes også ett par filmsnutter på youtube hvor bruken av regnearket blir demonstrert.
 
Her er hele svaret jeg fikk:

Hei.
Viser til henvendelse ang. enkelte parametre i drikkevannet fra Sædalen vannbehandlingsanlegg, og siden du bor i Øvre Sædalsvei så tar jeg med noen data fra Natlandsfjellet høydebasseng også.
Det er flere ølbryggere i dette forsyningsområdet ! - og jeg sender deg derfor en kopi av et svar jeg sendte på en tilsvarende forespørsel tidligere.
Det er data fra 2009, men vi har stabile forhold på vannbehandlingsanleggene og tallene for 2009 vil derfor være representative for den generelle tilstanden i dette forsyningsområdet.

Med henyn på innholdet av kalsium (Ca++) så har gjennomsnittsverdien i løpet av siste året vært på 16,5 mg/l.
Kalsiuminnholdet måles ukentlig ved Sædalen vannbehandlingsanlegg.
Den varierere litt, laveste verdi i perioden har vært på 12,6 mg/l og høyeste på 20 mg/l.


Når det gjelder de andre parametrene så måles de sjeldnere, og jeg har listet opp de målingene vi har fra 2008 og 2009.
Til gjengjeld har vi målinger både fra Sædalen vannbehandlingsanlegg og fra Nattlandsfjellet høydebasseng, så ser du litt om variasjonen i disse parametrene.

Nattlandsfjellet høydebasseng (23. februar 2009)
Sulfat:11,7 mg/l
Klorid: 8,1 mg/l
Natrium: 7,4 mg/l
pH: 7,9

Sædalen vannbehandlingsanlegg (23. februar 2009)
Sulfat:16,7 mg/l
Klorid: 7,6 mg/l
Natrium: 7,5 mg/l
pH: 7,9

Sædalen vannbehandlingsanlegg  (26. oktober 2009) Sulfat:16,0 mg/l
Klorid: 4,1 mg/l
Natrium: 4,3 mg/l
pH: 7,9

--------------------------
Når det gjelder konsentrasjonen av HCO3- (bikarbonat) så måler vi ikke på den.
Men pH og alkalitetsmålingene kan gi en pekepinn.
Alkalitet er tilnærmet lik summen av OH-, HCO3- og CO3--. Disse er i likevekt med hverandre avhengig av pH. Ved pH mellom 7 og 9 dominerer HCO3--.
I vannet fra Sædalen ligger pH relativt stabilt like under 8,0, altså vil HCO3- dominere.

Konsentrasjnen av løst CO2 i vannet er temperaturavhengig, og ved temperaturer mellom 0 og 15 grader ligger konsentrasjonen mellom 1,1 og 0,6 mg/l. Ved vanntemperatur rundt 6 grader som er et snitt på drikkevannet vil konsentrasjnen av HCO3- ligge rundt 0,8 mg/l. Alkaliteten ligger på 0,7 mmol/l, altså temmelig nær.

Dette er et grovt anslag, håper det er godt nok for et godt øl.
Lykke til :)

Med vennlig hilsen
Annie Elisabeth Bjørklund

Rådgiver, vannkvalitet
Bergen Vann KF
Spelhaugen 22
5147 Fyllingsdalen
Tlf. 55567540 / 99090383
 
Espen Unnvik skrev:
Fikk i dag oversikt over mineralinnhold i vannet jeg bruker. (Sædalenvannverk, i Bergen kommune.)

Hei, Jeg bor rett i nærheten og får også vann fra Sædalen Vannverk. Jeg har en oversikt fra 2009, også med måleresultater fra Nattlandsfjellet høydebasseng, du får kanskje vannet ditt der i fra hvis du bor høyt oppe?

Det viste seg at det var nærmeste nabo som svarte på mailen min til kommunen, hun er overingeniør for vannkvalitet. Greit med slike naboer...  

Legger ved svaret jeg fikk fra kommunen om vannkvalitet fra vannverket og høydebassenget.

Edit, ser at du har fått en kopi av svaret hun sendte til meg.....
 
Den nye aktiviteten her minner meg på at jeg snakket med en fra vannverket i Trondheim i høst.
Fritt etter hukommelsen min, fortalte han at de satte til CO2 til vannet, for at det lettere skulle ta til seg mineraler som de brukte for å heve pH fra 7 til rundt 8,1-8,2.
Dette for å forhindre eller forsinke tæring på rørnettet. I tillegg blir det tilsatt noe klor, som enkelte har hevdet ikke brukes lengre.

Han henviste meg ellers til han som satt med ansvaret for dette og hadde mer inngående kunnskap, men tror jeg må gjøre enda et forsøk på å sette meg bedre inn i denne mystiske vannverden av mineraler, ioner, hardhet og pH for å få bedre utbytte av den kontakten. :)
 
Det er god service, ja! Det var hun jeg også var i kontakt med for noen år siden. Men en ting: 0,8 mg/l HCO3 må vel være en feil? Med 0,7 mmol alkalinitet og under forutsetning av at HCO3[sup]-[/sup] utgjør mesteparten av alkaliniteten vil det vel tilsi at det er ca. 43 mg/l bikarbonat i vannet (et mol bohalbornat veier ca 61 g)? Det kommer forøvrig en artikkel om vannbehandlig i medlemsseksjonen om kun kort tid.
 
Kanskje norbrygg kunne forsøke å få til bedriftsbesøk hos et vannrenseanlegg (for min del gjerne i Oslo...). Noen privatkunder som er mer opptatt av vannet sitt enn hjemmebryggere skal man jo lete lenge etter.
 
gustavf skrev:
Kanskje norbrygg kunne forsøke å få til bedriftsbesøk hos et vannrenseanlegg (for min del gjerne i Oslo...). Noen privatkunder som er mer opptatt av vannet sitt enn hjemmebryggere skal man jo lete lenge etter.

Hadde vært stas med en tur på vannverket ja, det kan vel bli en fin syssel i pappapermisjonen over jul her.

Jeg fikk nettopp bekreftet mistanken om at det var ihvertfall én hobby til som ville sørge for litt over middels interesse i vannet sitt:  http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1016 :)

Her kom også et par nye forkortelser på banen, ihvertfall for min del: KH (Karbonat hardhet) og GH (generell hardhet)..
http://www.aquaworld.no/i/i.aspx?id=49&tid=217
 
Som den evige student jeg er hadde jeg kjemi i høst og da lærte vi litt om vannkjemi.

Som Lars sier så økes ofte pH til 8,0 eller mer for å unngå korrosjon som gir ødelagte rør i tillegg til utfelling av tungmetaller.  
Avhengig av avstander, tid, rørkvaliteter og andre stoffer i vannet vil pH falle endel fra det forlater vannverket til det ankommer kunden.  Derfor bør man måle pH hjemme og ikke bare bruke vannverkets måling.

Vann begynner å være korrosivt når pH har sunket til 7,5 eller lavere.  Derfor brukes ofte en utgangs pH på 8,0 eller mer slik at pH hos kunden ikke er lavere enn 7,5 etter fallet i pH i rørnettet.

Å øke pH gjøres på flere måter.  I mindre vannverk kan NaOH, kaustik soda, brukes fordi det er enkelt å dosere og ikke krever mye utstyr. Andre vannverk kan bruke knust marmor.
I større vannverk brukes ofte Ca(OH)2 bedre kjent som kalk.  Dette er også helsemessig gunstig fordi det tilfører kalsium, Ca til vannet slik at vi ikke trenger å drikke for mye melk...

Ofte tilsettes også CO2 sammen med kalk.  CO2 øker løseligheten til kalk.  Grunnen til det er at isolert sett senker CO2 pH fordi det er en syre (kullsyre) og da vil likevektsprinsippet forsøke å motvirke denne forandringen av pH og dermed løses mer kalk ut i vannet.

I tillegg vil CO2 og kalk reagere med hverandre og danne Ca(HCO3)2 eller kalsiumhydrogenkarbonat.  Kalsiumhydrogenkarbonat øker vannets bufferegenskap dvs det må mer syre til for for å senke pH enn om vannet ikke hadde bufferegenskap.

Edit: skriveleifer
 
Tilbake
Topp