Flatt øl fra Atna

I går smakte jeg øl fra Atna for tredje eller fjerde gang, denne gangen en "Johannes Konstknekt".
Dette er et øl som skal være "av Kölsch type" står det på etiketten, og jeg hadde i det minste forventet en ordentlig skumtopp.
Jeg var ikke i stand om å få noe skumtopp overhode, og ølet var mer eller mindre helt flatt.

Ved tidligere anledninger har jeg også hatt lignende opplevelser med øl fra Atna.
Ved èn anledning tok jeg bilde av det nyskjenkede ølet og flaske, beskrev problemet og sendte på mail til Atna. Svaret jeg fikk var at "en må holde flaska lengre fra glasset enn når en skjenker "vanlig" øl", og at det ikke skulle være noe unormalt/galt med det ølet.

Da sitter jeg igjen med noen spørsmål:
Antar det ikke er Atna som sitter på fasiten, og ALLE andre bryggeri gjør feil :)
Har jeg klart å være så fryktelig uheldig at samtlige flasker (forskjellige øl til forskjellige tidspunkt det siste halvåret) jeg har kjøpt har hatt mangler?
Skal ølet være slik?
Evt andre årsaker? Det kan vel ikke være mulig at ølet deres skal tape seg så voldsomt under transport/i butikk selv om det høyst sannsynlig blir dårlig behandlet? (Har faktisk aldri opplevd dette med andre øl kjøpt i butikk..)
 
Kjøpte en flaske Seiersøl fra samme serie for halvannen måned siden. Var flat og smakte ufriskt. Usikker på om det var feil i batch (Hallo, kvalitetskontroll...?) eller butikkens behandling av ølet.
 
Nå som nøgne ø er delvis kjøpt opp av hansa, vil de sikkert komme i mange flere butikker. Lurer på om de også vil sørge for kjøleskap til øllet. Behandlingen øl får i butikkene nå er jo tragisk. Rema selger ægir til seksti kroner. Obevart i romtemperatur tett opp mot lysrør.

Og værst er vell polet. Når vil de komme med mørke kjøleskap til øl, de skal jo være faghandel.
 
Tilbake
Topp