For lav OG og uklar vørter

oysts

 
Vørteren er under oppkok så jeg hadde satt pris på raske svar og tips :)

Har prøvd å brygge en Pale Ale med en god del flaket mais som har ført til stuck mash i meskekaret. For å å slippe å kaste hele brygget så gjorde jeg om litt og flyttet hele mesken over i en BIAB meskepose og skylte med nok vann til at jeg fikk ca 28 liter vørter. Jeg har dessverre for lav "pre boil" OG (1044 istedet for 1051).

Er det hensiktsmessig å øke koketiden en del for å få OG opp mot forventet verdi på 1057? Eller må jeg ta til takke med det jeg får etter 60 minutter?
Og siden mesken ble gjort på veldig uoriginalt og merkelig vis så har jeg en mindre klar vørter enn jeg har hatt tidligere. Kan jeg kompensere med å bruke mer Irish moss/Whirfloci vørteren for å få den klarere når jeg flytter den over til gjæringsdunken?


Øystein
 
I nøden spiser fanden fluer. . Jeg har ikke svar pa alle spørsmålene dine, da jeg ikke vet om protaflok æller irish vil gjøre noe, men du kan med fordel koke i 90 min,  uten lokk seff. Koking over 90 har sine ulemper..  

..
Lykke til,,
 
Du kan jo koke bort mer veske ved å koke i 90 minutter. Mer irish moss/whirfloc kan jeg ikke se for meg er nødvendig. La heller vørteren få stå ca en time etter at nedkjøling er ferdig, før du tapper den på dunk. Mye vil bunnfelle da, og trub er ikke farlig å få med i gjæringsdunken.
 
Irish moss/Whirfloci er ikke nødvendig. Dersom du bruker det, kan du tilsette det når det er ca 15 min igjen av kokingen.
 
Takk for svar. Prøver å koke i 90 minutt men følger humleskjemaet etter oppskriften jeg har.

Hiver også oppi vanlig menge whirlfloc ved 15 minutt igjen.

Takk for svar :)

Øystein
 
Kokte i 90 min og fulgte humleskjemaet fra oppskriften. Endte opp med OG 1060. Oppskriften sa 1057, så jeg vannet den ut litt etterpå for å komme meg ned igjen :) Fikk totalt 22,5l vørter over i gjæringskaret. Sånn passe fornøyd med volumet med tanke på hvor mye styr det var under meskingen.

Vørteren ser litt mer grumsete ut enn på de andre bryggene mine, men får satse på at det legger seg i bunn innen tapping på flasker.

Takk for hjelpen folkens!

Øystein
 
Tilbake
Topp