Silikonslanger og oksygen

I konkurranser opplever vi alltid ett og annet øl som er oksidert, men langt de fleste feilene er varianter over temaet gjæringsfeil.
Det hører jeg gjerne mer om. Det her dreier seg vel stort sett om prosesser der fritt oksygen ikke er invovert, og som gir andre produkter enn de vi vanligvis tenker på når vi snakker om oksidering på den kalde sida - altså de som er forårsaka av at vi har sluppet til oksygen?

Kjemikunnskapene mine er skrale, så jeg har litt vrient for å følge innvikla framstillinger av dette - sånn som hos George Fix i Principles of Brewing Science:).
 
Jeg aner ingenting om kjemien og når jeg sier oksidert så tenker jeg på "klassisk" oksidering i retning våt papp/skoeske/rosiner. Om silikonslanger klarer å gi samme smaksbilde som ester/fenolfeil, diacetyl eller DMS så er jeg både usikker på hva som skjer kjemisk og vil nok i såfall feildiagnostisere når jeg dømmer.
 
Jeg aner ingenting om kjemien og når jeg sier oksidert så tenker jeg på "klassisk" oksidering i retning våt papp/skoeske/rosiner. Om silikonslanger klarer å gi samme smaksbilde som ester/fenolfeil, diacetyl eller DMS så er jeg både usikker på hva som skjer kjemisk og vil nok i såfall feildiagnostisere når jeg dømmer.
Silikonslanger gjør ikke noe annet enn å slippe inn oksygen.

Men kan det du kaller klassisk oksidering være en gjæringsfeil?
 
Tviler på at mange hjemmebryggere bruker silikonslanger på karbonert (trykksatt) øl, det finnes mer egnede slanger for det.
 
Men kan det du kaller klassisk oksidering være en gjæringsfeil?

Alt av smaker og usmaker kan skyldes gjæringsfeil (evt gjæringsrett, om det er meningen det skal være sånn), men noe er mer typisk enn annet. Gjær lager jo alt mulig rart av smaker og aromaer.
 
Alt av smaker og usmaker kan skyldes gjæringsfeil (evt gjæringsrett, om det er meningen det skal være sånn), men noe er mer typisk enn annet. Gjær lager jo alt mulig rart av smaker og aromaer.
Hva er de vanligste gjæringsfeilene dere ser? Eventuelt de vanligste effektene av gjæringsfeil, hvis det er vanskelig å vite hva som er gjort feil.
 
Alt av smaker og usmaker kan skyldes gjæringsfeil (evt gjæringsrett, om det er meningen det skal være sånn), men noe er mer typisk enn annet. Gjær lager jo alt mulig rart av smaker og aromaer.
Det kan vel ikke stemme? De aller fleste usmaker skyldes gjæringsfeil, men at alle de som stort sett ikke gjør det, også kan skyldes gjæringsfeil, er jeg litt skeptisk til.

Forresten; angående risikoen for oksidering ved overføring fra fat til boks/flaske: At det ikke er så mange oksiderte øl i konkurranser, kan jo skyldes at folk gjør den overføringa tett opptil innsendinga. Ved romtemperatur skjer ikke oksideringa veldig fort. Jeg skal ikke påstå noe om det, men det er kanskje ei mulig forklaring?
 
Mtp. Overføring med silikon. Dersom vi tar som utgangspunkt at de (kan) slipper inn O2.
Hvordan påvirker da pumpeplasseringa O2 inntaket?
Tenker det da må være stor forskjell på trykk vs. sug (overtrykk/undertrykk).
Står pumpen ved gjæringstanken og trykker øl, eller ved brite-tanken og suger øl gjennom slangen?
 
Mtp. Overføring med silikon. Dersom vi tar som utgangspunkt at de (kan) slipper inn O2.
Hvordan påvirker da pumpeplasseringa O2 inntaket?
Tenker det da må være stor forskjell på trykk vs. sug (overtrykk/undertrykk).
Står pumpen ved gjæringstanken og trykker øl, eller ved brite-tanken og suger øl gjennom slangen?
Om jeg ikke har misforstått hva som har vært sagt om trykk i lignende situasjoner andre steder, spille det liten rolle.

Jeg trur det er null tvil om at silikonslanger slipper inn oksygen i langt høyere grad enn andre materialer. Det en i alle fall kan gjøre, er å redusere lengden på slangene mest mulig. Det mest effektive er å bytte ut silikonslanger med EVA-slanger.

Det aller enkleste er å ikke bry seg om denne effekten dersom en ikke merker problemer med oksidering. At den er reell betyr jo ikke at den er viktig. Jo flinkere du er til å redusere oksygeningress på andre måter, jo større andel av ingressen vil dette utgjøre - men samtidig vil det kanskje ikke være nok til at du merker det.
 
Om jeg ikke har misforstått hva som har vært sagt om trykk i lignende situasjoner andre steder, spille det liten rolle.

Jeg trur det er null tvil om at silikonslanger slipper inn oksygen i langt høyere grad enn andre materialer. Det en i alle fall kan gjøre, er å redusere lengden på slangene mest mulig. Det mest effektive er å bytte ut silikonslanger med EVA-slanger.

Det aller enkleste er å ikke bry seg om denne effekten dersom en ikke merker problemer med oksidering. At den er reell betyr jo ikke at den er viktig. Jo flinkere du er til å redusere oksygeningress på andre måter, jo større andel av ingressen vil dette utgjøre - men samtidig vil det kanskje ikke være nok til at du merker det.
Mener du at overtrykk vs. undertrykk ikke har noe å si? Det har en del å si i andre sammenhenger...
 
Mener du at overtrykk vs. undertrykk ikke har noe å si? Det har en del å si i andre sammenhenger...
Ja, det er nok det jeg mener. Væsketrykket inni slangen påvirker ikke gassutvekslinga gjennom slangen - så vidt jeg kan forstå. Men jeg er ikke fysiker, og er veldig forberedt på å få korrigert misforståelser:).
 
Det er nok feil, er det overtrykk i slangen vil du få mindre/ tregere diffusjon av gasser inn enn om det er undertrykk
 
Tilbake
Topp