Forslag til fellesbrygging

Dette foregår i Ilaveien 4 på Gjelleråsen kl.17.30. Hvis du ikke finner frem, ring meg på mob. 91620130.
Enkelt men pompøst.
 
Gentlemen!

Kortversjon: tett avløp med tilbakeslag.

Fikk gjort unna det grøvste igår; men har litt opprydding og vasking som gjenstår, så klarer ikke hele kvelden.  Prøver å suse innom en tur.

MVH

Morten M
 
Hei John. Dette ble en suksess, og brygget har begynt å gjære.
IKKE GLEM Å SENDE MEG OPPSKRIFTEN. >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
 
Nrbl Julelager Style: Krydderøl Brewer: Raumerne
Statistics
Volume: 25 liters
OG:         1050
FG:
Alcohol: 5 % by vol.
Colour: 47 EBC (Dark brown)
Bitterness: 19 IBU
BU/GU: 0.38

Fermentables
Munich Malt 20 EBC 500 grammes
Pale Malt      7 EBC 5000 grammes
Chocolate Malt         300 grammes
Cara Munich  100 EBC 500 grammes

Mash schedule: 68 degrees for 60 minutes, 75 degrees for 15 minutes.

Hops
Hallertauer Mittelfruh 4.7% alpha 30 grammes 60 minutes
Tettnanger 5% alpha 30 grammes 10 minutes

Fermentation
Yeast: 2007 Pilsner Lager
Fermented at 10 degrees C for 21 days.

Comments:

Stjerne anis 10g

kanel stang 3g

Nellik 7g

10 min

ca.350ml "feminin" slurry  ;D


:skitbra:
 
Neida, trenger ikke noe kroner for dette. Råvarene var da ikke så dyre, og det er flere som har lagt ut penger for andre ting, så vi "setter det på regninga" ;)
 
"Rosa Jul" var vel også et navneforslag.. Spennende blir det i hvert fall, og hyggelig var det. Gleder meg til starter-kurs neste gang.  :yes:

Btw, noen som vet hva "enkelt, men pompøst" blir på latin?
 
Albech skrev:
Ja, eller Bjarne HB's homseøl >:D >:D >:D >:D >:D >:D

Om man bruker gjæren om gjen mange ganger, kan man få den til å utvikle spesielle egenskaper.
 
Når det gjelder starter kurs, så har jeg funnet ut at neste lørdag (10 sep) passer bra. Det er litt kort varsel men jeg fant plutselig ut at den dagen er jeg alene hjemme. :ilike:
 
Du har kurs alt. Men klarte å drepe gjæren alikevel. Er det mange som ikke kan denne dagen, finner vi bare en dag senere. Men uansett kommer jeg til å brygge denne dagen. Det passer fra kl 14 og utover kvelden.
 
Tilbake
Topp