Første pilsner-brygg

stlero

Norbrygg-medlem
Skal brygge min første pils snart, og har derfor et par spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

1. Jeg har kjøpt fryseboks med temp. regulator (UT200), og skal gjære på ca 10-11 grader (Whitelabs German lager yeast). Hvor lenge skal den stå til gjæring? Ser det er litt forskjellig her på forumet. 2 uker? 3 uker?
2. Diacetyl-rest? Evt. etter hvor mange dager?
3. Lagring etter karbonering; hvor lenge, og hvilken temperatur?

Takk for svar.
 
Sist jeg brygget pils/lager, gjæret jeg den 20 dager på 10 °C, så to dager på 14 °C (Diacetyl-rest), så to dager på 5 °C (for klarning) før flasking. Bruker også fryseboks med ut-200.

Jeg lagrer den i kjøleskap 4-5 °C så lenge jeg orker  ;D, typisk en til to uker etter karbonering, men den blir selvsagt bedre jo lenger den får stå. Nå har den stått 4 måneder og er veldig bra.
 
Stein Norem Wisted skrev:
Sist jeg brygget pils/lager, gjæret jeg den 20 dager på 10 °C, så to dager på 14 °C (Diacetyl-rest), så to dager på 5 °C (for klarning) før flasking. Bruker også fryseboks med ut-200.

Jeg lagrer den i kjøleskap 4-5 °C så lenge jeg klarer  ;D, typisk en til to uker etter karbonering, men den blir selvsagt bedre jo lenger den får stå. Nå har den stått 4 måneder og er veldig bra.

Når man i løpet av gjæringen hever temperaturen (for diacetyl-rest), for så å senke den for klarning; hvilken temperatur skal man da ta utgangspunkt i når man skal regne ut hvor mye sukker man trenger til karbonering? Aktuell temperatur ved flasking, eller høyeste temperatur (altså den hevede temperaturen ved diacetyl-rest)?
 
Enda et spørsmål ;D

Ved pitching av gjær i vørter som holder 10-12 grader, skal gjæren ha samme temperatur? Eller kan den ha romtemperatur, evt. kjøleskapstemperatur?
 
stlero skrev:
Enda et spørsmål ;D

Ved pitching av gjær i vørter som holder 10-12 grader, skal gjæren ha samme temperatur? Eller kan den ha romtemperatur, evt. kjøleskapstemperatur?

Kjøl ned vørteren til 6 grader. Så picher du kjøleskapskald starter og lar det stige opp til 10 grader.....
 
stlero skrev:
Stein Norem Wisted skrev:
Sist jeg brygget pils/lager, gjæret jeg den 20 dager på 10 °C, så to dager på 14 °C (Diacetyl-rest), så to dager på 5 °C (for klarning) før flasking. Bruker også fryseboks med ut-200.

Jeg lagrer den i kjøleskap 4-5 °C så lenge jeg klarer  ;D, typisk en til to uker etter karbonering, men den blir selvsagt bedre jo lenger den får stå. Nå har den stått 4 måneder og er veldig bra.

Når man i løpet av gjæringen hever temperaturen (for diacetyl-rest), for så å senke den for klarning; hvilken temperatur skal man da ta utgangspunkt i når man skal regne ut hvor mye sukker man trenger til karbonering? Aktuell temperatur ved flasking, eller høyeste temperatur (altså den hevede temperaturen ved diacetyl-rest)?

Jeg karbonerer lager med 6gr sukker/liter på ca. 15 grader i to uker.
 
Takk for svar.
Første pilsnerbrygg står og koser seg i gjæringsskapet på 10 grader. Tappes på flasker om en uke+. Spennende :)
 
En Disaetyl rast bør vel gjøres før det meste av gjæringen er ferdig. (editert)

Etter 3- 4 uker så er vell det aller mest av gjæren falt ut av suspensjon,(avhengig av temp på gjæringen) og har derved dårligere mulighet for å jobbe mot diasetyl og andre ulumskheter.

Men hær må de belest sedimentere svaret :)

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5784.msg48622.html#msg48622
 
Etter det jeg har lest meg til bør diacetyl rast gjøres ca. 2/3 i gjæringsforløpet. Om man regner 3 uker på en lager, så blir det etter to uker. Sier meg derfor enig med Torga her.

Leser nå boken "Yeast" etter anbefalinger her på forumet, og sender anbefalinger videre  :yes:

Jeg kjører rast etter 14 dager (7 dager på 8 °C + 7dager på 10 °C), og lar undergjæret øl stå i 28 dager totalt. "Ting" skjer litt senere med undergjæret på lave temperaturer, og noen dager ekstra gir etter min slunkne erfaring bedre øl! (har kun 47 brygg på samvittigheten).
 
Standarden er vel ca. 2/3 ut i gjæringsforløpet målt etter utgjæringsgrad, ikke tid. Har du en pils som forventes å gjære fra 1.048-1.012, vil du altså begynne diacetyl-steget omtrent når ølet har en SG på 1.024.

Men, når det er sagt, starter du gjæringen på lav temp., bruker nok, frisk gjær og lufter vørteren tilstrekkelig før gjæringen, skal det normalt ikke være nødvendig med noen temperaturøkning i gjæringen.
 
Jeg har bare gode erfaringer med å holde gjæringstempraturen lav hele tiden, bruker ikke diacetyl steg, har ikke merket noe smørsmak enda :biersmile:
 
Har ikke refraktometer ennå, så jeg måler ikke SG.

Min pils går fra 1.050 til 1.013

Spørsmål: Om gjæringen er passert 2/3 etter 14 dager, skader det brygget med en diacetyl rest?

Har O₂ måler, og vørter har ca. 17 ppm når gjæren tilsettes. Vet at 16 er idèellt for lager, men gir litt ekstra for tap (utlufting) før gjæren har forstått at den skal arbeide. Legger også på ca. 10% på Mr. Malty for å være sikker på å ha nok gjær. På 8 °C medfører dette at jeg har god gjæring etter 24 timer.

Bør diacetyl rast skippes?

Edit: Har tre bygg gående på andre uken, ett på German lager WLP 830, ett på Tsjekkisk WLP 800 og ett på German Bock WLP 833. Flott om "eksperter" kan gi svar!
 
Det vil ikke bety så mye. Etter 14 dager ar du antakelig nådd FG, men det skadet ikke å øke tempen litt. Jeg liker godt WLP833, og den produserer ikke så voldsomt med diacetyl så det bør være uproblematisk, det samme gjelder WLP830. Bruker du WLP838, kan det være ok men stort sett går det bra, uansett.
 
Brygget Gahr sin pils med Gahr dine tips. Ble den beste pilsen jeg har smakt :). Gjæret på 9 grader i 3 uker. Uten temp økning.
 
Brygget min første lager i går. Pitchet med wlp833 i romtemperatur og satte dunken i kjøleskapet med en gang. Temperaturen i skapet steg til ca 15 grader og det gikk 14-15 timer før det var nede i 10 grader. Gjæringen har kommet bra i gang. Hvor følsomt er dette?
Kan dette ha skapt usmak på ølen?
 
Det kan, men ikke nødvendigvis. Anbefalingen er å kjøle vørteren til noen grader under gjæringstemperatur, tilsette gjæren, og så la temperaturen naturlig øke til riktig temperatur.
 
Det enkle svaret er jo tja, men nei. Ikke noen usmak men heller ikke en lager.

Pils/lager blir til ved temperatur under 10 °C. Da snakker vi om temperatur i brygget, og hjemmebrygg hvor trykk i tank kan sees bort i fra. Vil tro at mye av gjæringen din har funnet sted ved temperaturer langt over dette.

Blir det øl? Definitivt!

Blir det en typeriktig lager? Neppe...

Hvorfor: Vørteren og gjæren burde være ved samme lave temperatur når du pitchet gjæren. Denne temperaturen burde ikke være over 10 °C om det ikke var en hybrid du brygget. 8 °C er en fin temperatur å starte et lagerbrygg på for så å øke til 10 °C etter ca. en uke.
 
Tilbake
Topp