Grønn te IPA

gemo

 
Leker med tanken om en IPA som er tørrhumlet med grønn te...
Er det noen som har testa dette? Synspunkter? Tenker da å bruke den som aromahumle.
Vet at grønn te blir veldig bitter ved over 65'C, så da passer det nok best å tørrhumle
Som noob innen brygging blir jeg usikker på beste fremgangsmåte, men beergeeken i meg sier at det er en god match på grønn te og mye humle
Tar utgangspunkt i et ferdig IPA-sett fra olbrygging.no med Galena og Cascade, men vurderer og å bytte ut/tilsette andre humletyper.
 
Har hørt noe om at te kan stoppe gjæringen, så man må ikke hive det oppi karet før etter at gjæringen er over. Noen som vet noe mer?
 
Skalere ned til én liter for humle og te med vann, og la det trekke i fem dager før prøvesmak? Det gir jo ikke det fulle bildet, men du får en idé.

A
 
Har lest litt rundt og kommet frem til at kaldt uttrekk blir best. Har handla inn 85gr. med grønn te (og som inneholder tang :p). Navnet på brygget blir derfor Teang&Tang IPA ;) Tilsettes til 5dl kaldt vann, og skal stå 12-24t. Tilsetter deretter dette om et par dager (etter 5 dager). Blir spennende å se hvordan dette utarter seg :D
 
Kaldtuttrekk ga liten til ingen smak/aroma. Tror jeg skal prøve "tørrhumling" neste gang :)
 
Tilbake
Topp