Holdbarhet på brygget øl

Hvor lenge vil brygget øl holde seg i flasker uten kjøling og samme med corneliusfat.

Har jo ikke allverdens plass i øleskapet, får plass til to 19 liter cornelius og noen få flasker, hvor gjør man av resten... :eek:
 
Svaret avhenger av ganske mange faktorar som OG, øltype, kor ferske råvarene var m.m.

Eg lagrer øla mine stort sett i plastflasker i kjellartemperatur, sånn 12-14 grader. Stouten eg brygga i februar hadde etter 6 mnd lagring fått eit preg av "brun smak", dvs den har mista mykje av røstigheita. Begge APAane eg har lagra slik, har begge mista mykje av den friske smaken etter 5 månadar. Dette er årsaken til at eg no skal gå over til glasflasker (Cornelius vinkar nok, men ganske så langt i det fjerne...) og kjøleskap.
 
I følge Charles Bamforth vil det å gå ned 10 °C i lagringatemperatur gjøre at holdbarheten blir to til tre ganger så lang. Temperatur er uten tvil den viktigste faktoren for ølets lagringsevne.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Problemet mitt er at kjelleren ikke holder kjellertemperatur pga. varmekabler. Duger egentlig 19-20 grader noe særlig?
 
Nidveg skrev:
Problemet mitt er at kjelleren ikke holder kjellertemperatur pga. varmekabler. Duger egentlig 19-20 grader noe særlig?

Nei, det er ikke akkurat ideelt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp