Hopster Bryggeri

Oddvar Demmo skrev:
Bjarte H skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Se r du har borret nøyakti, (misunnelig) hva brukte du for å få det til ?

Brukte hulltaker :)

Men styrehullet må være nøyakti, stort styrehull og hulltaker som du sentrer kanskje ?

Ga et 5mm HSS borr et lett slag inn i kjelen mens det stod i drillen for å unngå vandring. Deretter stegborr opp til 8mm, som passet perfekt med bolten i hulltakeren :)
 
Bjarte H skrev:
Ga et 5mm HSS borr et lett slag inn i kjelen mens det stod i drillen for å unngå vandring. Deretter stegborr opp til 8mm, som passet perfekt med bolten i hulltakeren :)

Eller bruk en kjørner. :)
 
Dekalen er på plass og kontrollpanelet har blitt litt mer brukervennlig :yes:


Noen flere bilder kan sees på: http://www.hopsterbrewery.com/the-build/
 
Dette blir jo bare mere og mere imponerende!  ;D

Men, si meg, har du tenkt å aktuator-styrte ventiler???
 
Bjarte H skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Bjarte H skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Se r du har borret nøyakti, (misunnelig) hva brukte du for å få det til ?

Brukte hulltaker :)

Men styrehullet må være nøyakti, stort styrehull og hulltaker som du sentrer kanskje ?

Ga et 5mm HSS borr et lett slag inn i kjelen mens det stod i drillen for å unngå vandring. Deretter stegborr opp til 8mm, som passet perfekt med bolten i hulltakeren :)

Det var i (medisin)skapet jeg lurte, ikke bare å banke i det tynne blikket med kjørner der
 
Bjarte H skrev:
Det blir 10 elektriske kuleventiler ja ;)

Ohoi! Skal du brygge fra fluktstolen?;D Dette blir imponerende. Planlegger du programmerbar automatikk for humletilsetninger også?
 
Oddvar Demmo skrev:
Det var i (medisin)skapet jeg lurte, ikke bare å banke i det tynne blikket med kjørner der

Aha, skjønner. I medisinskapet ble det brukt et skarpt 5mm bor med skjæreolje for alle hull og så eventuelt et skarpt trinnbor, også med skjæreolje, oppover til 22mm. Det var litt vrient å jobbe med så tynt og mykt platestål, men resultatet ble ganske bra :)
 
Gahr skrev:
Bjarte H skrev:
Det blir 10 elektriske kuleventiler ja ;)

Ohoi! Skal du brygge fra fluktstolen?;D Dette blir imponerende. Planlegger du programmerbar automatikk for humletilsetninger også?

;D Hvis en slitt stol på en varm lesesal kan sammenlignes med en fluktstol så, ja 8).

Automatiseringen inkluderer, iallefall slik det er planlagt nå, humletilsetninger. Mer for utfordringens del enn for å slippe å være tilstede. Jeg har egentlig ikke et ønske om å fjerne meg fra bryggeprosessen, men snarere å få så god repeterbarhet som jeg overhode kan for fremtidig læring og eksperimentering, i tillegg til å øke bryggefrekvensen uten at det går hardt utover studier og andre aktiviteter. Det er også gunnen til at bryggeriet (forhåpentligvis) skal klare alt mellom 5L og 20L i "alle" vørterstyrker.
 
T Jacobsen skrev:
Stilig system. Men lurer på hva backup planen er når styringsystem får seg en fokjølelse :)

Tja. Alle varmeelementene tåler å kjøres tørt så hvis du tenker på releer som fryser så burde jeg nok overleve det. Jeg ser for meg at automasjonen kommer til å bli mest brukt til å starte oppvarming av vann til jeg kommer hjem og så tre inn i rollen som min assistentbrygger. Fra jeg fjernstarter bryggeriet har jeg kontinuerlig oppdatering på temperatur, staus for pumper, ventiler, varmeelement osv. så om det skulle fryse, se unormalt ut eller falle ut så er jeg sjelden lenger unna enn 15 minutter på sykkel.

Som det fremgår på kontrollpanelet har jeg manuell overkjøring på alle varmeelement, pumper og ventiler så hvis jeg vil at ting ikke skal kunne slå seg på av seg selv så kan jeg unngå det også :)
 
TerjeR skrev:
Og du studerer...? Automasjon?

Ikke så veldig langt i fra. Produktutvikling og produksjon, også kalt maskiningeniør :) Kan ikke si at jeg direkte har brukt noe særlig av det jeg har lært på universitetet til dette prosjektet, bortsett fra et lynkurs i dreiing :)
 
Kjekt å lese at du har tatt hensyn til murphys law ;D er elektronikker i oljen og erfaringen der er å ha en backup plan for når det går til helv...... ;D ikke snakk om at om det skjer men når det skjer ;D ville hvert kjipt å måtte drive feilsøking for å bli ferdig med bryggingen.
 
Rørbøyetest. Ikke like bra som mandrelbøyeren til protto :amen:, men godt nok for Hopster ;)



Fra venstre: ingen fyll, fylt med bordsalt og fylt med resin WS8 - et polymerbasert fyllmedium som er biologisk nedbrytbart og har smeltetemperatur på 70C.

Det ligger en link til dataarket til WS8 på http://www.hopsterbrewery.com/tube-bending-test/ for de som er interessert i slikt
 
Hva slags instrument bruker du? Enkel rørbøyer? Og er det 1/2"?

Edit: ser at alt står på nettsiden din. Sorry.
 
Martin E skrev:
Hva slags instrument bruker du? Enkel rørbøyer? Og er det 1/2"?

Edit: ser at alt står på nettsiden din. Sorry.

Null stress. Det var litt vanskelig å komme over 1/2" rørbøyer som privatperson i Norge så den ble bestilt sammen med en rørkutter for rustfritt fra USA. Den kostet noen kroner, så det er kanskje like greit å kjøpe rør med litt mer gods og en rimeligere rørbøyer. Fordelen med så tynnvegget rør, slik jeg ser det, er at det har mindre masse som må varmes opp og kjøles ned underveis i bryggingen.
 
Tilbake
Topp