Hopster Bryggeri

Det er helt klart en fordel med tynnvegga rør i varmevekslere og kjølere.

Jeg er veldig imponert over prosjektet ditt, du tar ingen snarveier. :) jeg liker det.
 
Martin E skrev:
Det er helt klart en fordel med tynnvegga rør i varmevekslere og kjølere.

Jeg er veldig imponert over prosjektet ditt, du tar ingen snarveier. :) jeg liker det.

:skitbra:

Edit: Bryggeriet skal forresten være slangefritt så dette er rør som skal brukes mellom alle kjeler, pumper osv. i tillegg til varmevekslere :)
 
ehansen skrev:

Stilig! Jeg har hørt om å fryse ned rør med såpevann før bøying før faktisk, kanskje jeg skal teste på noen smådeler :)


Fikk kveilt litt i morges. Kostet noen kalorier å redusere kveilen fra 60cm til 17cm i diameter, men resultatet ble ganske bra. Spesielt med tanke på at hendene var det eneste verktøyet som ble brukt ;D
2013-08-29-09-11-21.jpg
 
:amen:
Mtp hvor mye folk sliter med nettopp kveiling av rustfritt så er ganske bra  et understatement.
Veldig gøy å følge tråden (og bloggen) din!
 
Det kommer nok en litt mer grundig beskrivelse etter hvert, men det er iallefall snakk om 1/2" NPT rustfri kuleventil med elektrisk actuator. Den ligner veldig på de som selges av oscsys.com, utenom i fargen (som var grunnen til at jeg ikke kjøpte fra oscsys, forfengelig som jeg er). Jeg fikk produsert 12 stk. i kina koblet likt som oscsys sine, som er 3 ledninger. 2 for 12V og den siste for styring. Når ventilen får positiv styrestrøm, mellom 3 og 24V eller noe i den duren, åpner den og når styrestrømmen slås av stenges ventilen. Jeg husker ikke åpningstiden nå, men det er snakk om ca. 3 sekunder.
 
Bjarte H skrev:
Det kommer nok en litt mer grundig beskrivelse etter hvert, men det er iallefall snakk om 1/2" NPT rustfri kuleventil med elektrisk actuator. Den ligner veldig på de som selges av oscsys.com, utenom i fargen (som var grunnen til at jeg ikke kjøpte fra oscsys, forfengelig som jeg er). Jeg fikk produsert 12 stk. i kina koblet likt som oscsys sine, som er 3 ledninger. 2 for 12V og den siste for styring. Når ventilen får positiv styrestrøm, mellom 3 og 24V eller noe i den duren, åpner den og når styrestrømmen slås av stenges ventilen. Jeg husker ikke åpningstiden nå, men det er snakk om ca. 3 sekunder.

Kan ventilane tvangsåpnes manuellt?
 
Huus skrev:
Bjarte H skrev:
Det kommer nok en litt mer grundig beskrivelse etter hvert, men det er iallefall snakk om 1/2" NPT rustfri kuleventil med elektrisk actuator. Den ligner veldig på de som selges av oscsys.com, utenom i fargen (som var grunnen til at jeg ikke kjøpte fra oscsys, forfengelig som jeg er). Jeg fikk produsert 12 stk. i kina koblet likt som oscsys sine, som er 3 ledninger. 2 for 12V og den siste for styring. Når ventilen får positiv styrestrøm, mellom 3 og 24V eller noe i den duren, åpner den og når styrestrømmen slås av stenges ventilen. Jeg husker ikke åpningstiden nå, men det er snakk om ca. 3 sekunder.

Kan ventilane tvangsåpnes manuellt?

Ikke de som jeg har, men det finnes ventiler med manuell overstyring.
 
En veldig inspirerende tråd og et fantastisk flott arbeid du gjør.

Er det en grunn til at du har gått for 2-veis ventiler og ikke 3-veis ventiler? Det ville vel redusert antall ventiler og samtidig kanskje gjøre styringen enklere?
 
KVS skrev:
En veldig inspirerende tråd og et fantastisk flott arbeid du gjør.

Er det en grunn til at du har gått for 2-veis ventiler og ikke 3-veis ventiler? Det ville vel redusert antall ventiler og samtidig kanskje gjøre styringen enklere?

:skitbra: Jeg har titalls med tegninger for bryggeriet med 3-veis ventiler, så det ble nøye vurdert ;) Til slutt gikk jeg for 2-veis i stedet for 3-veis av følgende grunner:

1) 2 - veis er mer fleksibelt
2) Det var liten prisforskjell mellom 2 stk. 2 - veis og 1 stk. 3 - veis
3) Det er lettere å drenere hele systemet etter brygging med 2 - veis, med 3 - veis vil alltid en av grenene være lukket.
4) Jeg visste at jeg ville ha en illustrasjon som viste bryggeriets status (hvilke ventiler som er åpne, pumper som er på osv.), og det er enklere å få til med ventiler som er åpne eller lukket fremfor i posisjon a eller b

Oddvar Demmo skrev:
Har du ikke link til ventilene du bruker, eller bare navnet/type ?

Følgende ventil i rustfri 12V variant med CR03 kobling (jeg ser at de har CR03 som valgfri kobling nå, det måtte jeg be om når jeg kjøpte):

http://www.tf-valvefittings.com/goods-13.html
Denne ble jeg anbefalt av samme selger når jeg henvendte meg første gang (men de er jo grå og kjedelige :angel:)

http://www.tf-valvefittings.com/goods-132.html
Eller så kan du kjøpe en av disse:

https://www.oscsys.com/store/valves

Edit: byttet en link og la inn en til :)
 
Takker for svar. Jeg planlegger et oppsett med 3-veis ventiler, men vil nå ta dine tanker rundt dette med videre i prosessen
 
Bare å sende over tegninger etter hvert hvis du vil ha tilbakemeldinger eller for å se etter feil. Tro meg, det er fort gjort å gjøre en glipp :)

Et annet tips er å gå nøye gjennom andre sine tegninger hvis du bruker deler av dem. Jeg har sett noen modifiserte versjoner av tegningene for mitt bryggeri på andre forum og de har ikke skjønt helt hvordan bryggeriet mitt fungerte før de modifiserte tegningene. Da oppstår det plutselig problemer. For eksempel har pumpene i mitt bryggeri pumpehus orientert stikk motsatt av anbefalt orientering, og det fungerer kun hvis resten av bryggeriet er satt opp slik det er nå ;)
 
Bjarte H skrev:
4) Jeg visste at jeg ville ha en illustrasjon som viste bryggeriets status (hvilke ventiler som er åpne, pumper som er på osv.), og det er enklere å få til med ventiler som er åpne eller lukket fremfor i posisjon a eller b

Tegne 2 ventiler hvor de er åpen og stenkt eller stenkt og åpen.
Men det kan vi si som gar det på PC skjerm og tegner det i Paint :)
 
Bjarte H skrev:
ehansen skrev:

Stilig! Jeg har hørt om å fryse ned rør med såpevann før bøying før faktisk, kanskje jeg skal teste på noen smådeler :)


Fikk kveilt litt i morges. Kostet noen kalorier å redusere kveilen fra 60cm til 17cm i diameter, men resultatet ble ganske bra. Spesielt med tanke på at hendene var det eneste verktøyet som ble brukt ;D
2013-08-29-09-11-21.jpg

Brukte du WS8 på dette også, salt, eller ingenting? :) Skal begi meg ut på kveiling snart jeg også.. :p
 
Eriki skrev:
Brukte du WS8 på dette også, salt, eller ingenting? :) Skal begi meg ut på kveiling snart jeg også.. :p

Brukte WS8 ja. Uten noen form for fyllmasse tror jeg at røret kollapser rimelig kjapt :)
 
Bjarte H skrev:
Eriki skrev:
Brukte du WS8 på dette også, salt, eller ingenting? :) Skal begi meg ut på kveiling snart jeg også.. :p

Brukte WS8 ja. Uten noen form for fyllmasse tror jeg at røret kollapser rimelig kjapt :)

Ideer på hvor man kan få tak i dette i norge? :)
 
Tilbake
Topp