Martin E skrev:Det er helt klart en fordel med tynnvegga rør i varmevekslere og kjølere.
Jeg er veldig imponert over prosjektet ditt, du tar ingen snarveier. jeg liker det.
ehansen skrev:
Bjarte H skrev:Det kommer nok en litt mer grundig beskrivelse etter hvert, men det er iallefall snakk om 1/2" NPT rustfri kuleventil med elektrisk actuator. Den ligner veldig på de som selges av oscsys.com, utenom i fargen (som var grunnen til at jeg ikke kjøpte fra oscsys, forfengelig som jeg er). Jeg fikk produsert 12 stk. i kina koblet likt som oscsys sine, som er 3 ledninger. 2 for 12V og den siste for styring. Når ventilen får positiv styrestrøm, mellom 3 og 24V eller noe i den duren, åpner den og når styrestrømmen slås av stenges ventilen. Jeg husker ikke åpningstiden nå, men det er snakk om ca. 3 sekunder.
Huus skrev:Bjarte H skrev:Det kommer nok en litt mer grundig beskrivelse etter hvert, men det er iallefall snakk om 1/2" NPT rustfri kuleventil med elektrisk actuator. Den ligner veldig på de som selges av oscsys.com, utenom i fargen (som var grunnen til at jeg ikke kjøpte fra oscsys, forfengelig som jeg er). Jeg fikk produsert 12 stk. i kina koblet likt som oscsys sine, som er 3 ledninger. 2 for 12V og den siste for styring. Når ventilen får positiv styrestrøm, mellom 3 og 24V eller noe i den duren, åpner den og når styrestrømmen slås av stenges ventilen. Jeg husker ikke åpningstiden nå, men det er snakk om ca. 3 sekunder.
Kan ventilane tvangsåpnes manuellt?
KVS skrev:En veldig inspirerende tråd og et fantastisk flott arbeid du gjør.
Er det en grunn til at du har gått for 2-veis ventiler og ikke 3-veis ventiler? Det ville vel redusert antall ventiler og samtidig kanskje gjøre styringen enklere?
Oddvar Demmo skrev:Har du ikke link til ventilene du bruker, eller bare navnet/type ?
Bjarte H skrev:4) Jeg visste at jeg ville ha en illustrasjon som viste bryggeriets status (hvilke ventiler som er åpne, pumper som er på osv.), og det er enklere å få til med ventiler som er åpne eller lukket fremfor i posisjon a eller b
Bjarte H skrev:ehansen skrev:
Stilig! Jeg har hørt om å fryse ned rør med såpevann før bøying før faktisk, kanskje jeg skal teste på noen smådeler
Fikk kveilt litt i morges. Kostet noen kalorier å redusere kveilen fra 60cm til 17cm i diameter, men resultatet ble ganske bra. Spesielt med tanke på at hendene var det eneste verktøyet som ble brukt ;D
Eriki skrev:Brukte du WS8 på dette også, salt, eller ingenting? Skal begi meg ut på kveiling snart jeg også..
Bjarte H skrev:Eriki skrev:Brukte du WS8 på dette også, salt, eller ingenting? Skal begi meg ut på kveiling snart jeg også..
Brukte WS8 ja. Uten noen form for fyllmasse tror jeg at røret kollapser rimelig kjapt