Hurtigbrygging av lager

Kim, kan du huske om noen av dere noterte diasetyl på den black lageren jeg hadde med?

Jeg kjølte sakte ned til 2 grader ila 4-5dager. Normalt pleier jeg å sette rett på 2grader. Noen som vet hva en egentlig oppnår med sakte nedkjøling?

--
Har hørt at gjæren kan bli stresset av for rask nedkjøling, og gi fra seg usmaker. Pleier selv å bruke et par dager på dette, og har dermed ikke fått bekreftet om det stemmer.
 
Det kan vi sikkert fikse. Skal notere flittig. Men skal jo selvfølgelig humle denne lageren hardt da :p
 
Skal meske i kveld og koke i morgen (split brygging ftw!) - Har tenkt å kjøre følgende regime:

Pitch ved 8 °C, sett STC til 10 °C (3 dager), 13 °C (2 dager), 15 °C (2 dager, diacetyl-rest), 13 °C (5 dager)

Til slutt 2 dager cold-crash før flasking.

Hva tror dere? Skal selvsagt måle SG underveis, så noen justeringer kan bli nødvendig (diacetyl rest ved 2/3 av gjæring?)
 
Det blir sikkert bra, men jeg ville heller ha brukt et par dager på 11 grader før 13 grader enn de siste fem dagene på 13 grader. Jeg ser ikke poenget med å senke temperaturen i slutten?

På den måten ville en større del av gjæringen skje kaldt, altså for eksempel 3 dager på 10°, 2 dager på 11°, 2 dager på 13°, 5 dager på 15°.
 
Du har nok rett i det. Er vel store sjanser for at evt. diacetyl forsvinner i løpet av den siste uka på 15 grader uansett? Jeg justerer til ditt forslag :)
 
Lageren står på 10 grader nå. Merker at gjæringen har avtatt. Usikker på om jeg allerede nå skal øke til 13 grader. Stått på 10 grader siden onsdag formiddag
 
Den opprinnelige posten sier halvveis i gjæringen, ca 3 dager. Jeg har hatt en pils stående siden torsdag kveld og tenkte å sjekke SG i kveld.
 
Jeg hadde to tempsensorer, en på karet (paralellt med styringsproben, vørtertemperatur) og en i et litermål med vann på toppen av dunken(omgivelsetempetatur). Da var det greit å se når grafene nærmet seg hverandre. Regner med varmeutviklingen er proporsjonal med gjæringsaktiviteten. Syntes det ga et godt bilde på aktiviteten. Men må nok ha noen flere forløp for å få mer erfaring.

Er det 2/3 ut i forløpet du vil kjøre rest er det vel litt tidlig, men da knapper du inn tiden enda mer så spennende om det går bra..

--
 
Lageren står på 10 grader nå. Merker at gjæringen har avtatt. Usikker på om jeg allerede nå skal øke til 13 grader. Stått på 10 grader siden onsdag formiddag
Har pleid å sette igang økning av temperaturen i retning 13C på dette tidspunktet selv, og har god erfaring med det, omtrent 4-5 dager inn i gjæringsforløpet med WLP833.
 
Ok. Bestemte meg, etter samtale med Bernt, å la den få 7 dager på 10C før naturlig økning.
Sikkert ikke dumt! Jeg begynte å presse på med en litt tidligere temperaturøkning etter å ha registrert så å si full utgjæring etter 7 dager med den gjæren, og tenkte dermed at det var greit å begynne litt tidligere.
 
Du får holde tråden oppdatert med erfaringer Odland, satte en lager selv i går som står på 10C nå. Tenker jeg vurderer gjæringsforløpet litt basert på hva du melder om... (utgangspunktet er 3 uker på 10 grader, 3 siste dager på 13C)
 
3 uker på 10 grader er jo tradisjonell metode? - Gjorde det sist med de 3 siste dagene på 3° og den pilsen ble himmelsk og et bra sammenligningsgrunnlag for den jeg gjærer nå.

Har ihvertfall kommet opp på 13° og 2/3 av gjæring etter 5 dager. Nå vurderer jeg om den skal stå resten av tiden på 13 eller om jeg skal øke til 15-16 på torsdag. Ingen usmaker/smørsmaker så langt ihvertfall...
 
3 uker på 10 grader er jo tradisjonell metode? - Gjorde det sist med de 3 siste dagene på 3° og den pilsen ble himmelsk og et bra sammenligningsgrunnlag for den jeg gjærer nå.

Har ihvertfall kommet opp på 13° og 2/3 av gjæring etter 5 dager. Nå vurderer jeg om den skal stå resten av tiden på 13 eller om jeg skal øke til 15-16 på torsdag. Ingen usmaker/smørsmaker så langt ihvertfall...

Lyst å dele oppskrift? Har lyst å brygge min første lager snart og da passer det fint å starte med en som er himmelsk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Såklart - den er basert på Gahrs Andrimne Pilsner: http://forum.norbrygg.no/threads/oppskrift-vanlig-pils.12131/#post-115816

25 liter
OG 1.052 ABV: 5.2 %
IBU 37 Tinseth

5000 g Pilsnermalt
500 g Munich Dark
(500 g Uncle Ben's Hurtigris)

50 gram Saaz 3.2% 90 min, 30 min., 10 min. og 2 min.

Gjær: WLP-833 i 2 x 2 liter starter (litt overpitching)

Justerte også vannet med 2.5g CaCl2, 5 g Gips (CasO4) og 5 ml lactol for å matche "Tysk pils" i Gahrs justeringsskjema.

Neste gang kjører jeg 50 gram i 60 minutter, uten at jeg tror det blir stor forskjell. Uncle Ben's var mest for moro skyld, her er det fare for stuck mash, men det ble bra utbytte.
 
Tilbake
Topp