Hvilken humle passer mon tro??

Hei!

Skal lage en ipa nå snart og tenkte å bruke noe av den humla som e har liggende. Problemet er at e ikke finnet noen oppskrifter med noen av de humletypene e har... Kan noen hjelpe?? Hunler e har er: sinco, nelson sauvin,east kent goldings, citra og chinook. Er det mulig å bruke noen av disse til ipa? Og hvor mye bør e bruke når e skal  lage ca 22 liter?
 
Citra, Chinook, simcoe og Nelson kan alle brukes til IPA. Om det blir godt å blande alle 4 er en annen sak, så du må finne ut hvor mye du har av hver enkelt og hvor høy alfa% de har. Så kan du bruke f.eks. http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi for å finne ut hvor mye humle du trenger. Plott inn volum, korn/ekstrakter og humletyper med alfa% og koketid så får du en total IBU (bitterhet) på det ferdige ølet.
 
Er heller ikke noe problem å lage en god IPA med Eask Kent Golding, i alle fall så lenge du skal kjøre på en Britisk variant :)
 
Har en halv kg av hver så burde nok holde en stund skulle en tro:) fin kalkulator! Fårleke meg litt med den :skitbra:
 
Chinook som bitterhumle. og kanskje jevnt fordelt med Simcoe, Chinook er en røff og sterk bitterhumle som mange liker til IPA, og du kan godt bruke den som tørrhumle i tillegg. Ellers er alle sammen gode til smak og aroma i en IPA, skjønt EKG kanskje er litt overflødig (engelsk og mild).
 
Har prøvd å snekre sammen en humleblanding her. Er første gang e gjør dette så skrik ut hvis det blir veldig galt  :bank2:

Chinook 12,6% 48 g 90 min koking
Simcoe 13% 18 g 30 mi
Simcoe 13% 18 g 15 min
Simcoe 13% 18 g 5 min
Simcoe 13% 18 g 1 min
Simcoe 13% 20 g tørrhumling

Dette gir en bitterhet  på 94 IBU. Jeg ønsker en ipa+ i smak. Er jeg på riktig vei?
 
Jeg hadde kanskje blandet Chinook og Simcoe i noen av smaks- og aromatilsetningene (og i tørrhumlingen) også, for litt økt kompleksitet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp